Dočkali sme sa: oddnes sa mení rýchlosť na diaľnici, maximálna aj minimálna

Rýchlosti na diaľnici v meste sú od dnešného dňa totožné s rýchlosťami na diaľnici mimo mesta. Prednosť majú ale naďalej dopravné značenia.
Vydané  Text: 

### Zmena rýchlosti na diaľnici [Začiatkom júna sme informovali](https://www.autoviny.sk/novinky/123735/uz-buduci-mesiac-sa-meni-maximalna-aj-minimalna-rychlost-na-dialnici-prinasame-presne-znenie-zakona), že 6. júla 2022 vstupuje do platnosti novela zákona o cestnej premávke č. 8/2009, ktorá definitívne **zjednotí najvyššiu dovolenú rýchlosť vozidiel na diaľniciach v meste a mimo neho**. Novela z paragrafu 16 odseku 4 odstraňuje druhú časť súvetia, ktorá motoristom prikazuje jazdiť na diaľnici v meste rýchlosťou nanajvýš 90 km/h, čo znamená, že platí už len § 16 ods. 2). Ten motoristom jazdiacim na vozidlách s hmotnosťou do 3,5 tony a umožňuje jazdu po diaľnici rýchlosťou maximálne 130 km/h. Vodičom autobusov umožňuje jazdu po diaľnici rýchlosťou maximálne 100 km/h. Práve v tento deň teda nadobúda novela účinnosť a **už aj na diaľnici v meste môžu motoristi jazdiť rýchlosťou najviac 130 km/h**. Samozrejme za predpokladu, že rýchlosť nie je inak upravená dopravným značením. V súvislosti s touto zmenou prechádza malou úpravou aj paragraf 35 odsek 1, z ktorého sa od 6. júla vypustí časť o minimálnej rýchlosti na diaľnici v meste, ktorá bola doteraz 65 km/h. Po novom je to 80 km/h, teda rovnako, ako v prípade diaľnice mimo mesta. ### Pozor na navigácie v autách Bežní motoristi nebudú pociťovať žiadne dôsledky tejto úpravy, pretože im z novinky nevyplývajú prakticky žiadne nové povinnosti – ak nepočítame fakt, že odteraz musia na diaľnici v meste jazdiť rýchlosťou aspoň 80 km/h, teda o 15 km/h rýchlejšie ako doteraz. V prípade hornej hranice ide o nárast až o 40 km/h, hoci bez akýchkoľvek fyzických zmien na cestách. S čím ale predsa len môžu mať niektorí problém, je **neaktuálny softvér v ich navigáciách** v autách. Mapy, ktoré nebudú po 6. júli aktualizované alebo **nezohľadnia legislatívnu zmenu**, budú naďalej upozorňovať na maximálnu povolenú rýchlosť 90 km/h. Motoristi by preto mali sledovať dopravné značenie na týchto úsekoch ešte dôslednejšie ako doteraz a namiesto softvéru auta dôverovať reálnemu dopravnému značeniu a zákonu o cestnej premávke. Na tomto mieste je potrebné podotknúť, že kto bude na diaľnici jazdiť rýchlosťou 90 km/h, pretože mu ju avizuje navigácia, nedopustí sa žiadneho priestupku, keďže minimum je stanovený na 80 km/h. ### Paragrafy a odseky, ktoré sa novelou menia **§ 16 Rýchlosť jazdy ods. 4)** * do 5. júla 2022 vrátane platilo: Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km h-1, a ak ide po diaľnici v obci najviac 90 km h-1. * od 6. júla 2022 vrátane platí: Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km h-1. **§ 35 Osobitosti premávky na diaľnici a ceste pre motorové vozidlá ods. 1)** * do 5. júla 2022 vrátane platilo: Diaľnicu môžu používať len vodiči motorových vozidiel; iným účastníkom cestnej premávky je používanie diaľnice zakázané. Na diaľnici smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 80 km h-1. V úseku diaľnice prechádzajúcom cez obec smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 65 km h-1. * od 6. júla 2022 vrátane: Diaľnicu môžu používať len vodiči motorových vozidiel; iným účastníkom cestnej premávky je používanie diaľnice zakázané. Na diaľnici smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 80 km h-1. **§ 16 Rýchlosť jazdy ods. 2) ostáva naďalej v platnosti v pôvodnom znení** * Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km h-1. Na diaľnici vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km h-1 a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km h-1.

Nie, nejazdite v Bratislave na celom obchvate 130 km/h. Stručné zhrnutie dôležitej zmeny

Aktualizované. Motoristi zvyčajne čítajú iba nadpisy článkov a môžu sa tak mylne domnievať, že na celej dĺžke bratislavského obchvatu môžu jazdiť rýchlosťou 130 km/h.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.