Aktuality

Dočkali sme sa: oddnes sa mení rýchlosť na diaľnici, maximálna aj minimálna

Diaľnica, ilustračná fotografia
Bez ohľadu na to, akú maximálnu povolenú rýchlosť umožňuje zákon o cestnej premávke, motorista sa má naďalej riadiť predovšetkým dopravným značením. To môže rýchlosť dovolenú znižovať, ale aj zvyšovať. Príklad: na bratislavskom obchvate od 6. júla 2022 platí max. povolená rýchlosť 130 km/h bez ohľadu na to, či je diaľnica vedená v meste či mimo neho, ale smerodajné sú dopravné značenia na fotografii.

Zmena rýchlosti na diaľnici

Začiatkom júna sme informovali, že 6. júla 2022 vstupuje do platnosti novela zákona o cestnej premávke č. 8/2009, ktorá definitívne zjednotí najvyššiu dovolenú rýchlosť vozidiel na diaľniciach v meste a mimo neho.

Novela z paragrafu 16 odseku 4 odstraňuje druhú časť súvetia, ktorá motoristom prikazuje jazdiť na diaľnici v meste rýchlosťou nanajvýš 90 km/h, čo znamená, že platí už len § 16 ods. 2). Ten motoristom jazdiacim na vozidlách s hmotnosťou do 3,5 tony a umožňuje jazdu po diaľnici rýchlosťou maximálne 130 km/h. Vodičom autobusov umožňuje jazdu po diaľnici rýchlosťou maximálne 100 km/h.

Práve v tento deň teda nadobúda novela účinnosť a už aj na diaľnici v meste môžu motoristi jazdiť rýchlosťou najviac 130 km/h. Samozrejme za predpokladu, že rýchlosť nie je inak upravená dopravným značením.

V súvislosti s touto zmenou prechádza malou úpravou aj paragraf 35 odsek 1, z ktorého sa od 6. júla vypustí časť o minimálnej rýchlosti na diaľnici v meste, ktorá bola doteraz 65 km/h. Po novom je to 80 km/h, teda rovnako, ako v prípade diaľnice mimo mesta.

Pozor na navigácie v autách

Bežní motoristi nebudú pociťovať žiadne dôsledky tejto úpravy, pretože im z novinky nevyplývajú prakticky žiadne nové povinnosti - ak nepočítame fakt, že odteraz musia na diaľnici v meste jazdiť rýchlosťou aspoň 80 km/h, teda o 15 km/h rýchlejšie ako doteraz. V prípade hornej hranice ide o nárast až o 40 km/h, hoci bez akýchkoľvek fyzických zmien na cestách.

S čím ale predsa len môžu mať niektorí problém, je neaktuálny softvér v ich navigáciách v autách. Mapy, ktoré nebudú po 6. júli aktualizované alebo nezohľadnia legislatívnu zmenu, budú naďalej upozorňovať na maximálnu povolenú rýchlosť 90 km/h. Motoristi by preto mali sledovať dopravné značenie na týchto úsekoch ešte dôslednejšie ako doteraz a namiesto softvéru auta dôverovať reálnemu dopravnému značeniu a zákonu o cestnej premávke.

Na tomto mieste je potrebné podotknúť, že kto bude na diaľnici jazdiť rýchlosťou 90 km/h, pretože mu ju avizuje navigácia, nedopustí sa žiadneho priestupku, keďže minimum je stanovený na 80 km/h.

Paragrafy a odseky, ktoré sa novelou menia

§ 16 Rýchlosť jazdy ods. 4)

  • do 5. júla 2022 vrátane platilo: Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km h-1, a ak ide po diaľnici v obci najviac 90 km h-1.
  • od 6. júla 2022 vrátane platí: Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km h-1.

§ 35 Osobitosti premávky na diaľnici a ceste pre motorové vozidlá ods. 1)

  • do 5. júla 2022 vrátane platilo: Diaľnicu môžu používať len vodiči motorových vozidiel; iným účastníkom cestnej premávky je používanie diaľnice zakázané. Na diaľnici smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 80 km h-1. V úseku diaľnice prechádzajúcom cez obec smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 65 km h-1.
  • od 6. júla 2022 vrátane: Diaľnicu môžu používať len vodiči motorových vozidiel; iným účastníkom cestnej premávky je používanie diaľnice zakázané. Na diaľnici smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 80 km h-1.

§ 16 Rýchlosť jazdy ods. 2) ostáva naďalej v platnosti v pôvodnom znení

  • Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km h-1. Na diaľnici vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km h-1 a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km h-1.

Prečítajte si aj:


Nie, nejazdite v Bratislave na celom obchvate 130 km/h. Stručné zhrnutie dôležitej zmeny

ERIK STRÍŽ


Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie