Aktuality

Tisíc koní a 7-stupňový 'manuál'. Mercedes-AMG dosiahol vrchol, vyrobil hyperauto určené na cesty s technikou z F1

Nič lepšie už tento rok značka Mercedes-AMG neuvedie a pochybujeme o tom, že sa to podarí ktorejkoľvek inej značke. Prekonať najnovší hyperšportový automobil Mercedes-AMG ONE je totiž vrcholom, ktorým sa inžinieri z Affalterbachu možno poslednýkrát dotkli automobilového Olympu s vôňou benzínu.

Mercedes-AMG ONE je dvojmiestny cestný automobil, ktorý si fakticky môžete kúpiť aj vy, ak máte dosť peňazí a guráže. Do sveta cestných vozidiel prináša technológie zo sveta F1 a už prvý pohľad na krivky vozidla jednoznačne prezrádza, že ultimatívnym cieľom tvorcov bolo dosiahnutie čo najlepšej aerodynamiky, výkonu a jazdných vlastností. Extrémne nákladný vývoj prebiehal v úzkej spolupráci s odborníkmi na Formulu 1 z divízie Mercedes-AMG High Performance Powertrains v Brixworthe. Vo Veľkej Británii bude po prvýkrát možné oficiálne vidieť Mercedes-AMG ONE priamo v akcii v rámci rýchlostného festivalu Festival of Speed v Goodwoode, ktorý sa bude konať 23. až 26. júna 2022.

Nový Mercedes-AMG ONE (2023): technológia z Formuly 1 prenesená na bežné cesty
Nový Mercedes-AMG ONE (2023): technológia z Formuly 1 prenesená na bežné cesty

Vyše tisíc koní a hydraulicky ovládaná aerodynamika

Automobil dosahuje celkový systémový výkon závratných 782 kW (1 063 k) a maximálna rýchlosť je obmedzená na 352 km/h. To znamená, že konštrukčne je spôsobilý jazdiť ešte rýchlejšie. S ohľadom na tieto údaje je skoro šokujúce, že podľa štandardizovanej metodiky merania spotreby a emisií WLTP je kombinovaná spotreba len 8,7 l/100 km a na každý kilometer jazdy emituje iba 192 gramov oxidu uhličitého. Tieto fascinujúco nízke čísla spotreby a emisií sú možné len vďaka robustnému elektrickému pohonu, ktorý je nielen výkonný, ale najmä vysoko efektívny. Z malého akumulátora s kapacitou 8,4 kWh totiž dokáže čerpať energiu na 18,1 kilometra jazdy, jeho hlavnou úlohou je však zlepšovať dynamiku vozidla a jeho jazdné vlastnosti ako také.

Nový Mercedes-AMG ONE (2023): technológia z Formuly 1 prenesená na bežné cesty

Preto je karoséria vybavená aktívnymi prvkami pre zlepšenie aerodynamiky. Takzvaná hydraulicky ovládaná aerodynamika zintenzívňuje prítlačný tlak na prednej a zadnej náprave a zlepšuje aj aerodynamickú efektívnosť. Podľa želania vodiča a zvoleného jazdného programu sú k dispozícii tri rôzne aerodynamické nastavenia:

  • Diaľnica“ v jazdných programoch Preteky bezpečne , Preteky, EV a Individuálny: žalúzie sú zatvorené, aktívne krídelká na prednom difúzore sú vysunuté a zadné krídlo vrátane krídelka je zasunuté.
  • Trať“ v jazdných programoch Preteky plus a Strat2 (oba režimy sú dovolené len na pretekárskej trati): krídelká predného difúzora sa vyklopia, aby obrys predného difúzora dosiahol čo najefektívnejší tvar. Zadné krídlo sa úplne vysunie, rovnako aj krídelko zadného krídla. Žalúzie sa otvoria, čím sa zvýši prítlačný tlak na prednej náprave a zintenzívni sa podtlak v podbehoch kolies. Vozidlo sa zníži o 37 milimetrov na prednej náprave a o 30 milimetrov na zadnej náprave. Z tohto opatrenia vyplýva až päťnásobný nárast celkového prítlaku s účinkom závislým od rýchlosti v porovnaní s cestnými jazdnými programami.
  • Režim „Preteky DRS“ (systém na zníženie odporu), ktorý je možné aktivovať stlačením tlačidla ako vo Formule 1, v jazdných programoch pre pretekársku trať: krídelko zadného krídla sa úplne zasunie a žalúzie sa zatvoria. Prítlak sa pritom síce zníži približne o 20 percent, avšak vozidlo Mercedes-AMG ONE dosiahne vysoké rýchlosti ešte rýchlejšie. DRS je možné deaktivovať manuálne, prípadne sa deaktivuje automaticky, len čo vodič začne brzdiť alebo sa nameria priečne zrýchlenie.

7-stupňová prevodovka s ručným radením

Na prenos sily na zadné kolesá slúži 7-stupňová prevodovka s ručným radením, ktorá bola úplne nanovo vyvinutá pre vozidlo Mercedes-AMG ONE. Ľahká konštrukcia prevodovky šetrí hmotnosť, integrácia v holej karosérii zvyšuje tuhosť a zaberá menej miesta. Je špeciálne navrhnutá pre vysokú kapacitu krútiaceho momentu a otáčok výkonného hybridného hnacieho ústrojenstva Formuly 1. Radiace tyče a 4-kotúčová spojka z uhlíkových vlákien sú riadené hydraulicky. Prevody sú dimenzované tak, aby minimalizovali výkonový rozdiel po preradení na vyšší stupeň a udržiavali vysoké otáčky spaľovacieho motora. V prevodovke je integrovaný zverný diferenciál.

Nový Mercedes-AMG ONE (2023): technológia z Formuly 1 prenesená na bežné cesty
Nový Mercedes-AMG ONE (2023): technológia z Formuly 1 prenesená na bežné cesty

Viacprvkový adaptívny podvozok

V prednej a v zadnej časti podvozka sa používa hliníková konštrukcia vždy s piatimi prvkami a dvomi nastaviteľnými teleskopickými vzperami. Podvozok s variabilnou svetlou výškou má niekoľko špeciálnych vlastností: obidve tlačné teleskopické vzpery pruženia sú umiestnené priečne k smeru jazdy. Inovatívne usporiadanie pružiacej a tlmiacej jednotky nahrádza funkciu a používanie bežného rúrového priečneho stabilizátora Toto riešenie spoľahlivo zabraňuje nakláňaniu vozidla aj pri veľmi rýchlej zmene smeru jazdy bez pocitu nepohodlia. Klopná tuhosť a tlmenie klopenia sú úplne nezávislé od tuhosti a tlmenia zdvihu. Keramické guľôčkové ložiská kolies s nižším trením sú prejavom lásky k technickému detailu, tvrdí výrobca.

Nový Mercedes-AMG ONE (2023): technológia z Formuly 1 prenesená na bežné cesty

Adaptívne nastaviteľné tlmenie je možné prispôsobiť prostredníctvom jazdného programu: nastavenia podvozka C (Komfort) a S (Šport) sú na výber v jazdných programoch EV, Preteky bezpečne, Preteky a Individuálny; nastavenia podvozka S (Šport) a S+ (Šport+) sú k dispozícii v jazdných programoch Preteky plus a Strat 2. V rámci aktívnej aerodynamiky je možné hydraulicky znížiť podvozok: o 37 milimetrov na prednej náprave a o 30 milimetrov na zadnej náprave. Zdvihnutie prednej nápravy (s možnosťou aktivácie len v cestných jazdných programoch) okrem toho zabraňuje dosadaniu vozidla Mercedes-AMG ONE, napríklad na rampách v podzemných garážach.

Nový Mercedes-AMG ONE (2023): technológia z Formuly 1 prenesená na bežné cesty

Vpredu je vozidlo Mercedes-AMG ONE postavené na kolesách s rozmerom 10,0 J x 19 s pneumatikami 285/35 ZR 19 Michelin Pilot Sport Cup 2R M01, ktoré boli vyvinuté exkluzívne pre toto hypervozidlo. Vzadu sú namontované kolesá 12,0 J x 20 s pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2R M01 s rozmerom 335/30 ZR 20.

Jazdné režimy pre cesty aj pretekárske trate

Automobil ponúka dovedna šesť jazdných programov:

  • Preteky bezpečne: štandardný program s režimom hybridného jazdenia v závislosti od potreby a s čisto elektrickým rozjazdom. Až pri vyššej požiadavke na výkon sa pripojí spaľovací motor.
  • Preteky:režim hybridného jazdenia so špeciálnou stratégiou nabíjania. Spaľovací motor pracuje trvale a dokáže intenzívnejšie nabíjať vysokovoltový akumulátor, aby bola vždy k dispozícii všetka elektrická sila.
  • EV: čisto elektrické jazdenie.
  • Preteky plus (len pre pretekársku trať): aktívna aerodynamika, zníženie podvozka o 37 mm (predná náprava)/30 mm (zadná náprava), tuhšie nastavenie podvozka, špeciálny manažment výkonu.
  • Strat 2 (len pre pretekársku trať): aktívna aerodynamika, ešte tuhšie nastavenie podvozka a zníženie podvozka o 37 mm (predná náprava)/30 mm (zadná náprava). Plný výkon všetkých motorov, ako pri kvalifikácii vo Formule 1.
  • Individuálny: nastavenia podľa osobných preferencií pre režimy jazdy na cestných komunikáciách.
  • Funkcia PRETEKÁRSKY ŠTART v jazdných programoch Preteky, Preteky plus a Strat 2 umožňuje pôsobivé hodnoty zrýchlenia: vozidlo zvládne šprint z 0 na 200 km/h len za 7,0 sekundy.
Nový Mercedes-AMG ONE (2023): technológia z Formuly 1 prenesená na bežné cesty

Doteraz najlepšie chladenie akumulátora

Základom vysokého výkonu akumulátora je inovatívne priame chladenie: Chladiace médium cirkuluje pomocou elektrického vysokovýkonného čerpadla zhora nadol cez celý akumulátor popri každom článku, pričom preteká aj cez výmenník tepla, ktorý je umiestnený priamo na akumulátore. Akumulátor sa vždy nachádza v rovnomernom, optimálnom rozsahu pracovnej teploty v priemere 45 stupňov Celzia bez ohľadu na to, ako často sa nabíja alebo vybíja.

Technické údaje Mercedes-AMG ONE (2023)

Motor
Počet/usporiadanie valcov6/V
Zdvihový objem cm³1 599
Max. systémový výkon kW/k782/1 063
Max. systémový krútiaci momentNmBez údajov na základe zložitosti hnacieho ústrojenstva
Max. výkon spaľovacieho motorakW/k422/574 pri otáčkach 9 000/min
Max. otáčky spaľovacieho motora1/min11 000
Príprava zmesimikroprocesorom riadené vstrekovanie benzínu, kombinácia priameho vstrekovania a vstrekovania do nasávacieho potrubia
Kombinovaný výkon elektromotorovkW/k450/611
Prenos sily
Pohonplnovariabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+ s hybridne poháňanou zadnou nápravou a elektricky poháňanou prednou nápravou, s vektorovaním krútiaceho momentu
PrevodovkaAutomatizovaná 7-stupňová prevodovka s ručným radením
Preklady
1./2./3./4./5./6./7. prevodový stupeň12,803 / 9,267 / 7,058 / 5,581 / 4,562 / 3,878 / 3,435
Dozadu14.599
Podvozok
Predná nápravaPäťprvkový hliníkový podvozok s variabilnou svetlou výškou s dvomi priečne uloženými nastaviteľnými tlačnými teleskopickými vzperami a s adaptívnym nastaviteľným tlmením
Zadná nápravaPäťprvkový hliníkový podvozok s variabilnou svetlou výškou s dvomi priečne uloženými nastaviteľnými tlačnými teleskopickými vzperami a s adaptívnym nastaviteľným tlmením. Dolné ramená sú aerodynamicky tvarované
Brzdová sústavaHydraulická keramická vysokovýkonná kompozitná brzdová sústava z uhlíkových vlákien AMG, vpredu dierované brzdové kotúče z kompozitného materiálu s vnútorným vetraním s rozmerom 398 x 38 mm, 6-piestikové hliníkové pevné strmene; vzadu dierované brzdové kotúče z kompozitného materiálu s vnútorným vetraním s rozmerom 380 x 34 mm, 4-piestikové hliníkové pevné strmene; elektrická parkovacia brzda, ABS, asistent brzdenia, 3-stupňový systém ESP®
Riadeniebez údajov
Diskyvpredu: 10 J x 19 H2; vzadu: 12 J x 20 H2
Pneumatikyvpredu: 285/35 ZR 19; vzadu: 335/30 ZR 20
Rozmery a hmotnosti
Rázvormm2 720
Rozchod kolies vpredu/vzadumm1 721/1 669
Dĺžka/výška/šírkamm4 756/1 261/2 010
Priemer otáčaniambez údajov
Objem batožinového priestoru lbez údajov
Prevádzková hmotnosť podľa DINkg1 695
Nosnosťkgbez údajov
Objem palivovej nádržel55
Jazdné výkony, spotreba, emisie
Zrýchlenie 0 – 100 km/hsek.2.9
Zrýchlenie z 0 – 200 km/hsek.7
Zrýchlenie 0 - 300 km/hsek.15.6
Maximálna rýchlosťkm/h352
Kombinovaná vážená spotreba paliva[2]l/100 km8.7
Kombinované vážené emisie CO₂[2]g/km198
Kombinovaná vážená spotreba elektriny[2]kWh32
Elektrický dojazd[2]km18.1
Nový Mercedes-AMG ONE (2023): technológia z Formuly 1 prenesená na bežné cesty

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie