160 rokov Opel: SUV Grandland sa dočkalo špeciálnej výbavy, hodnotíme aj tie základné / Poradca pri kúpe

Vedeli ste, že značka Opel bola založená v roku 1862 a jej prvý model bol v podstate niečo, čo by sme dnes nazvali SUV? Opel Grandland je tak prirodzeným vyvrcholením 160 rokov vývoja.
Vydané  Text: 

Čo vlastne viete o Opel Grandland? Je to SUV s nápadným dizajnom a nemeckým pôvodom, ktorý je garantom vysokej kvality a bezpečnosti? Súhlasíme, je tu však množstvo ďalších vecí, pre ktoré by ste nemali model Grandland prehliadnuť, ak uvažujete nad kúpou nového auta – a to nielen esúvečka, pretože tento praktický automobil v sebe kombinuje pozitívne vlastnosti viacerých karosérií dovedna. Od kombi si prevzal priestranný batožinový priestor, od SUV väčšiu svetlú výšku a vysoký posed, ktorý uľahčuje nastupovanie a nakladanie detí do autosedačiek, od lepších sedanov má paletu bezpečnostných a komfortných funkcií a inšpiráciou zo sveta hatchbackov je obratnosť, ktorá z neho robí dobrého parťáka do mestského prostredia. No a nezabúdajme na vysoko moderný interiér, ktorý niekomu pripomenie odvážne koncepčné autá budúcnosti spred niekoľkých rokov.

Už v prvej časti nášho krátkeho seriáli o modeli Grandland sme zmienili, že súčasná verzia je faceliftom prvej generácie, ktorú sme prvýkrát videli na frankfurtskom autosalóne v roku 2017. Modernizácia však priniesla tak rozsiahle zmeny, že model dokonca zmenil meno, zrušil písmeno X na konci názvu. Zásadnou modernizáciou prešiel vonkajší vzhľad, technika aj interiér, takže niet divu, že mnohí skutočne považujú súčasný model za Grandland druhej generácie.

V dnešnom formáte Poradca pri kúpe sa venujeme práve SUV Opel Grandland. Objasníme vám stupne výbavy a motorizácie benzínových a naftových verzií, plug-in hybridu a zistíme, v čom je výnimočná edícia 160 ROKOV OPEL.

Inzercia

Advertisement

Inzercia

Motorizácie

Opel Grandland sa na Slovensku predáva v nafte, benzíne a tiež ako plug-in hybrid:

  • 1.2 TURBO (96kW/130k) Start/Stop (benzín, 6° manuál, predný pohon)
  • 1.2 TURBO (96kW/130k) Start/Stop AT8 (benzín, 8° automat, predný pohon)
  • 1.5 CDTI (96kW/130k) Start/Stop AT8 (nafta, 8° automat, predný pohon)
  • Plug In Hybrid (165kW / 224 k) (1.6 TURBO 133kW/180k + predný elektromotor 81kW/110k, 8° automat, predný pohon)
  • Plug In Hybrid4 (221kW / 300 k) (1.6 TURBO 147kW/200k + predný elektromotor 81kW/110k + zadný elektromotor 83 kW/113 k, 8° automat, pohon 4×4)

Opel dáva zákazníkovi na výber, či bude mať v aute manuál alebo automat iba pri benzínovej verzii, nafta je štandardne dodávaná s 8-stupňovým automatom, ktorý je dodávaný aj k plug-in hybridom. 1,2-litrové agregáty sú trojvalcové s preplňovaním, čo v niektorých motoristoch podnecuje otázky o dostatočnosti výkonu a krútiaceho momentu, lenže 230 Nm je na SUV s hmotnosťou menej ako 1,5 tony celkom dostačujúcich. Automatická prevodovka dokáže pri radení zohľadniť náklad i stúpanie a v prípade prudkej akcelerácie udržiava motor vo vyšších otáčkach, aby sa predné kolesá prenieslo čo najviac sily. Opel však ponúka aj štvorvalec, ide o preplňovaný naftový motor 1.5 CDTI a benzínový 1.6 TURBO (ten je v plug-in hybride).

Výber správnej motorizácie je veľmi závislý na preferenciách motoristu. Kto očakáva, že bude častejšie jazdiť po diaľniciach, pre toho je naftová verzia s automatom na nezaplatenie. Naopak, v meste si Grandland plne vystačí s úsporným benzínovým trojvalcom, ktorý nestratí dych ani v kopcoch a pri šetrnom jazdnom štýle sa motoristovi odmení nízkou spotrebou okolo 6 l/100 km.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Plug-in hybrid je kombináciou dvoch vyššie uvedených a jeho pridanou hodnotou je čisto elektrická jazda. Určite odporúčame investovať do výkonnejšej 7,4 kW palubnej nabíjačky, vďaka ktorej sa lítium-iónová batéria s kapacitou 13,2 kWh nabije za 2 až 4 hodiny v porovnaní s ôsmimi pri štandardnej 3,7 kW nabíjačke. Ak ale budete nabíjať z nabíjacej stanice a z 230 V siete, vždy bude doplnenie energie rýchlejšie. Ak motorista jazdí prevažne v meste a svedomito nabíja, Grandland PHEV dosiahne spotrebu len 1,5 až 1,6 l/100 km. To je menej ako jednovalcový štvortaktný motor v benzínovom skútri.

Vrcholovou motorizáciou Opel Grandland je štvorkolka s plug-in hybridným pohonom, ktorá kombinuje benzínový motor s dvomi elektrickými.

O 4x4 sa v plug-in hybridnom Grandlande stará kombinácia benzínového a elektrického pohonu.

Stupne výbavy

Už v predchádzajúcom príspevku sme upozornili na to, že základná výbava modelu Grandland sa líši v závislosti od motorizácie. Plug-in hybrid je vybavený o niečo lepšie, ale aj základový 1,2-litrový trojvalec s manuálom ponúka solídny výpis výbavy.

Základná výbava sa volá jednoducho Grandland a možno ju kombinovať so všetkými motormi okrem elektrifikovanej štvorkolky, čo rozhodne nie je bežné. Už táto výbava obsahuje LED svetlomety, dažďový senzor, rozpoznávanie dopravných značiek, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, varovanie pred vybočením z pruhu, automatickú 2-zónovú klimatizáciu, 7-palcový displej infotainmentu a 7-palcový prístrojový panel, dokonca 17″ disky z ľahkých zliatin a 6 reproduktor. Plug-in hybrid obsahuje ešte aj adaptívny tempomat, aktívne udržiavanie v pruhu, 10-palcovú navigáciu a 12-palcový prístrojový panel.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Vyššou výbavou je GS Line, ktorá popri všetkom z výbavy Grandland obsahuje aj 10-palcovú navigáciu, 12-palcový prístrojový štít, parkovacie senzory vpredu a vzadu, cúvaciu kameru, estetické čierne doplnky, ochranu spodných partií, 18-palcové zliatinové disky a čierne lesklé strešné lyžiny.

Tretí stupeň výbavy Business Elegance je vyhradený pre benzínové a naftové verzie. Obsahuje dva z nosných argumentov v prospech kúpy Grandlandu, a to inteligentné svetlomety IntelliLux LED Pixel Matrix a ergonomické sedadlo vodiča s certifikátom AGR. Písali sme o nich v samostatnom príspevku, rozhodne stoja za tú investíciu, pretože zvyšujú bezpečnosť a komfort. K tomu tento stupeň výbavy pridáva predné hmlovky, automatické parkovanie, sledovanie mŕtveho uhla, šikovnú 230 V zásuvku v kufri a bezdrôtové nabíjanie mobilu. Čerešničkou na tejto bohatej torte sú 18-palcové disky s dizajnom Diamond Cut.

Inzercia

Stupeň výbavy Ultimate je vrcholový a platí pre spaľovacie verzie aj plug-in hybridy. V tejto výbave Grandland obsahuje už takmer všetko, čo dokáže výrobca ponúknuť, popri vyššie uvedenom aj panoramatickú parkovaciu kameru (skvelý pomocník!), aktívne udržiavanie v strede jazdného pruhu, bezkľúčové otváranie a štartovanie, vyhrievanie volantu, predných sedadiel a čelného skla.

Výhodou u značky Opel je, že vybrané položky výbavy si môžete vybrať aj v prípade, že nepatria do niektorej zo štandardizovaných stupňov. Napríklad adaptívny tempomat a parkovacie senzory môžete mať už v základnej výbave Grandland v rámci balíčkov Bezpečnostná sada alebo Sada Automatické parkovanie. Tých sád má Opel dovedna osem (resp. 6 pre PHEV), všetky nájdete v cenníku Opel GrandlandOpel Grandland PHEV.

Náš tip: S čistým svedomím môžeme odporúčať kúpu výbavy Business Elegance. V jej prospech hraje pomerne malé zvýšenie ceny v porovnaní so základnou výbavou a bohatá výbava – je evidentné, že hodnota výbavy prevyšuje cenu. Práve v tejto výbave už nájdete svetlomety IntelliLux LED Pixel Matrix a ergonomické sedadlá, navyše pre 230 V zásuvku nájdete uplatnenie naozaj často. Osobne by sme radšej oželeli automatické parkovanie a nahradili ho adaptívnym tempomatom, ale aj ten je vo výbave Business Elegance k dispozícii v rámci príplatkovej Bezpečnostnej sady za 700 eur aj s aktívnym udržiavaním v jazdnom pruhu.

V prípade plug-in hybridu je našou preferovanou verziou výbavy najvyššia Ultimate, pretože s ponúka významnú pridanú hodnotu v porovnaní s základnou výbavou, pritom iba o 4 700 eur vyššiu cenu.

 

Edícia 160 rokov Opel

Vedeli ste, že značka Opel bola založená 21. januára 1862? Adam Opel, zakladateľ značky, bol dovtedy známym výrobcom kolies a trvalo na dnešné pomery neuveriteľných 40 rokov, kým svetlo sveta uzrel prvý model automobilky, Opel Motorwagen 10/12 PS. Išlo o štvorkolesový kabriolet s vysokým podvozkom, v ktorom vodič sedel vpredu vpravo a celkovo dva rady sedadiel usadili štyri osoby. Napriek ťažkej dobe sa stal hitom a dlhé roky patril k najpredávanejším automobilom svojej doby, pretože ho charakterizovali luxus a dostupná cena, čo napokon spravilo z výrobcu Opel najpredávanejšiu značku áut v Nemecku.

Opel si uvedomuje význam svojho historického dedičstva a chce na neho poukázať aj tým, že predáva autá v špeciálnej edícii k tomuto 160. výročiu.

V prípade modelu Grandland ide o dve verzie tejto edície: Edícia 160 a Edícia 160 Plus. V oboch zákazník dostane nielen výbavu nad rámec štandardu, ale aj cenové zvýhodnenie. Opel Grandland Edícia 160 sa predáva od akciových 29 990 €, zatiaľ čo Opel Grandland Edícia 160 Plus od akciových 30 490 €.

Opel Grandland Edícia 160 so sériovej výbavy kompaktného SUV pridáva 10“ navigačný systém Multimedia Navi Pro, 12“ digitálnu prístrojovú dosku PurePanel, ergonomické vyhrievané predné sedadlá AGR, vyhrievanie čelného skla, 18-palcové zliatinové disky či čierne ozdobné doplnky.

V Edícii 160 Plus ešte aj svetlomety IntelliLux LED Pixel Matrix, predné hmlovky, automatický parkovací asistent, sledovanie mŕtveho uhla, 230 V zásuvku, bezdrôtové nabíjanie mobilu, ďalšie estetické doplnky a napokon 18-palcové disky Diamond Cut.

» Úplný výpis položiek a všetky ceny nového Opel Grandland Edícia 160 nájdete v oficiálnom cenníku.

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.