Aktuality

Kto vyrába autá v Rusku? Sankcie sa týkajú aj európskych automobiliek a ich zamestnancov

Továreň na výrobu automobilov značky Renault v Moskve v Rusku
Továreň na výrobu automobilov značky Renault v Moskve v Rusku

Aký je cieľ sankcií proti Rusku?

Ekonomické sankcie namierené proti Rusku po útoku na Ukrajinu sú považované za jeden zo silných nástrojov, ako možno prinútiť Vladimíra Putina spolupracovať so západom. Ich cieľ je v podstate jediný, a to predovšetkým nepriaznivo ovplyvniť akciový trh, menu, centrálnu banku a ekonomiku.

Prirodzene sa tieto sankcie dotýkajú aj zahraničných automobiliek, ktoré v krajine prevádzkujú výrobné závody a dávajú Rusom prácu. 

Karty môže tiež významne zamiešať aj výrazný prepad hodnoty ruského rubľa, ktorá bola včera na historickom minime v porovnaní s americkým dolárom aj eurom. Jeden rubeľ dnes predstavuje hodnotu 0,0087 eur, respektíve 0,011 USD.

Sankcie proti Rusku zahŕňajú aj zákaz predaja polovodičov

Čo presne bude hrozbou pre činnosti západných spoločností v Rusku? Existujú dva možné scenáre.

Po prvé, dnes je známe, že mnohé krajiny prestanú dodávať polovodiče do Ruskej federácie. Čipy a ďalšie pokročilé elektronické obvody nebudú dodávať firmy zo Spojených štátov, Európskej únie, ale aj Veľkej Británie a Japonska. A tieto komponenty, predovšetkým od firiem Bosch, NXP, Infineon a X-Fab, boli distribuované prevažne do automobilových tovární. Polovodiče sa však vo veľkej miere využívajú aj pri výrobe vojenskej techniky.

Problém s vývozom áut

Po druhé, sankcie sa vzťahujú aj na obchod a blokádu ruských bánk v systéme SWIFT. A to môže zmraziť export tovaru z Ruska – vrátane áut vyrobených v tejto krajine, hoci od európskych výrobcov.

Tento faktor je považovaný kľúčový, pretože montážne závody nachádzajúce sa v Ruskej federácii neslúžia len na výrobu vozidiel pre domáci trh. Vo veľkej miere sa vyvážajú do celého sveta vrátane Európy, práve tak ako sú autá vyrobené na Slovensku vo väčšine exportované do zahraničia.

Sankcie pre Rusko sa tak po pandémii, nútenej elektrifikácii a problémoch s polovodičmi v Európe nepochybne stanú ďalšou ranou pre automobilky. Téme sme sa venovali vo včerajších samostatných príspevkoch:

Prečítajte si aj:


Ruský automobilový priemysel je v troskách! Európske automobilky zastavujú výrobu, krajina už pociťuje nedostatok dielov

Peter Orosz


Ruská invázia na Ukrajinu zasiahne celý automobilový priemysel. Nebude sa to pritom týkať len cien za autá...

David Hecl


Rusko príde o Renault, Volkswagen, Stellantis či Mercedes-Benz

Zoznam výrobcov, ktorí po poslednom víkende pocítia silu sankcií najviac, je naozaj dlhý.

Jedným z najviac postihnutých výrobcov bude zrejme Renault. Ide o značku, ktorá má medzi inými závod na montáž automobilov pri Moskve, ale aj strategické partnerstvo so spoločnosťou AvtoVAZ, z ktorej vlastní takmer 40 percent. Renault je trhu nových áut v Rusku jednotkou s 1,6 milióna predanými vozidlami v roku 2021.

Továreň na výrobu automobilov značky Renault v Moskve v Rusku
Továreň na výrobu automobilov značky Renault v Moskve v Rusku

Trhovou dvojkou v Rusku je koncern Volkswagen, ten má továrne v regióne Kaluga, kde sa vyrábajú Tiguany, Polo, Škoda Rapid a Audi Q7 a Q8.

Tretie miesto obsadil koncern Stellantis (vlastní aj značky Opel, Peugeot, Citroen , Fiat , Jeep a Alfa Romeo) a Mitsubishi. Tieto spoločnosti v Rusku vyrábajú dodávky určené najmä pre európsky trh.

Problémy neobišli ani Ford. Ten vlastní 50-percentný podiel v spoločnom podniku Ford Sollers, ktorý má v Rusku tri montážne závody. Ford vo vyhlásení uviedol, že je „hlboko znepokojený“ situáciou a bude „riadiť akékoľvek účinky“ na svoje podnikanie v reálnom čase.

Dôsledky sankcií pocítia aj mnohé ďalšie automobilové spoločnosti, ako Mercedes (so závodom na Triedu E a modely SUV), BMW (v Rusku autá len montuje, nevyrába), Continental, ale aj Magna International a Visteon

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie