Aktuality

Alfa Romeo Tonale prichádza aj v nafte, ale zakrátko sa automobilka stane plne elektrickou

Z Alfa Romeo sa naisto stane elektrická automobilka

Automobilový priemysel prechádza najväčšími zmenami vo svojej histórii, pretože na jednej strane existuje po vozidlách obrovský dopyt, na druhej strane na neho tlačia údajne takmer likvidačné regulácie týkajúce sa emisií.

Päť z celkovo dvanástich automobilových značiek koncernu Stellantis sa v blízkej dobe stane výhradne elektrickými. To znamená, že osobné automobily týchto značiek budú čoskoro v predaji výhradne na batériový elektrický pohon (BEV). Naftové aj benzínové pohony sa časom z ponuky celkom vytratia.

Počnúc rokom 2024 sa značky Lancia a DS prestanú angažovať v úvádzaní nových modelov so spaľovacím motorom, ale predaje dovtedy vyrábaných modelov ešte bude prebiehať až do roku 2026. A v Taliansku populárnu Lanciu bude nasledovať legendárna značka Alfa Romeo.

Pôvodné informácie hovorili o tom, že Alfa Romeo sa stane elektrickou značkou od roku 2027 a svoje elektrické modely bude predávať na trhoch v Európe a Severnej Amerike. Tieto plány boli však teraz sprísnené, podľa holandského AutoWeeku (zdroj) odvolávajúce sa na generálneho riaditeľa automobilky Jean-Philippa Imparata bude Alfa Romeo na celom svete predávať iba elektrické vozidlá už v roku 2025. Slovom už za tri roky.

Elektrická Alfa Romeo Brennero

Alfa Romeo má veľké plány s úplnou elektrifikáciou, avšak počet elektrických modelov v zostave značky je momentálne presne nulový. Prvý elektrický model príde na trhu už v roku 2024, avšak nepôjde o už dlhšie známe SUV s názvom Tonale.

Už pred rokmi Alfa Romeo spomínala príchod kompaktnejšieho crossoveru, ktoré by sa volalo Brennero, takže by sme nemali byť prekvapení, ak toto meno ešte automobilka udrží nažive - dokonca to vyzerá tak, že tento malý crossover bude vôbec prvým elektrickým Alfa Romeo.

Hoci bude prvou elektrickou Alfou, nebude mať status prvého od základu vyrobeného elektromobilu. Pôjde totiž o vozidlo na platforme, ktorá umožňuje montáž spaľovacieho aj elektrického pohonu, konkrétne tej, na ktorej dnes stoja Peugeot 2008 a DS 3 Crossback. Aj tieto kompaktné crossovery sú dostupné so spaľovacími motormi a tiež s čisto elektrickými pohonnými jednotkami.

Nielen plug-in hybridná Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale (2023)

Ako bolo uvedené vyššie, SUV Alfa Romeo Tonale stojí na koncernovej platforme určenej aj pre Jeepy Compass a Renegade. Princíp pohonu 4xe znamená, že auto je vybavené hlavným spaľovacím motorom, ktorému sekunduje elektrický pohon roztáčajúci zadné kolesá.

V Alfa Romeo Tonale sa však objaví aj mild-hybridný pohon. O ten sa stará benzínový štvorvalcový agregát 1,5 MultiAir s preplňovaním s variabilnou geometriou lopatiek VGT, variabilným časovaním ventilov a priamym vstrekovaním paliva pod tlakom 350 barov, ktorý je podporovaný elektrickým štartér-generátorom s výkonom 15 kW/55 Nm. Výkon samotného benzínového motora veľmi nepoteší, dosahuje 95 až 118 kW, navyše umožňuje len pohon predných kolies prostredníctvom dvojspojkovej prevodovky TCT.

Alfa Romeo Tonale (2023)

Zaujímavosťou je, že v ponuke bude aj naftový variant 1,6 MultiJet s najvyšším výkonom 95 kW a maximálnym krútiacim momentom 320 Nm. Kombinovaný bude so 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou TCT.

Čo zaujme asi najviac, je verzia Tonale plug-in hybrid. Namiesto označenia štvorkolesového pohonu 4xe Alfa Romeo používa názov Q4-e. Základom je benzínový štvorvalec 1,3 MultiAir, ktorý spoločne so vzadu umiestneným elektromotorom vyvinie maximálny výkon 202 kW (274 koní). Trakčný akumulátor s kapacitou 15,5 kWh zabezpečí elektrický dojazd na úrovni až 80 kilometrov v mestskom prostredí, prípadne okolo 60 kilometrov v cestnom mixe.

Alfa Romeo Tonale (2023)

Zatiaľ čo benzínový motor roztáča predné kolesá, elektrický tie zadné a tieto pohony sú mechanicky celkom oddelené, o ich súhru sa stará počítač. Do akej miery sa podarí Alfe zachovať športový ráz svojho nového SUV, dnes predvídať nevieme, ale automobilka tvrdí, že v porovnaní s Jeepmi prepracovala podvozok, takže aj trojprvkové zadné zavesenie kolies bude napokon odlišné vďaka technológii Frequency Selective Damping (FSD). Akcelerácia z nuly na rýchlosť 100 km/h má prebehnúť už za 6,2 sekundy.

Domnievame sa, že elektrifikáciou nemusí dôjsť k znehodnoteniu jazdného zážitku, ktorý je pre vozidlá Alfa Romeo tak príznačný. Nepochybne sa dočkáme kritiky vyššej hmotnosti, čo nutne súvisí s integráciou akumulátora a elektrického pohonu do zadnej časti, niektorí si možno pripomenú podobné ohlasy v súvislosti s Alfa Romeo 159. Ak ale výrobca skutočne zapracoval na podvozku, riadení, správnom dávkovaní výkonu a súhre motorov, môžeme sa dočkať aj naozaj pôsobivého výsledku.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?