Dojazd tisíc kilometrov je len začiatok. Mercedes EQXX dosahuje účinnosť až 95 percent

Vision EQXX je v prvom rade demonštráciou sily automobilky, ale aj reálnym obrazom budúcich generácií elektromobilov.
Vydané  Text: 
Automobilka Mercedes-Benz, respektíve Mercedes-EQ, odhalila nový koncepčný automobil Vision EQXX, ktorým demonštruje svoju technologickú vyspelosť a pripravenosť vyrábať mimoriadne účinné osobné vozidlá s elektrickým pohonom. Napriek tomu, že [model EQS](https://autoviny.sk/obsah/znacka/eqs) dosahuje elektrický dojazd na úrovni bežného automobilu s benzínovým motorom a veľkou palivovou nádržou, naďalej verejnosť pochybuje o reálnom dojazde elektrických vozidiel. Mercedes EQXX má šancu tieto predsudky prekonať, pretože avizuje elektrický dojazd až 1 000 kilometrov a účinnosť na úrovni 95 percent. Záležalo doslova na každom detaile. Podľa automobilky dojazd modelu Vision EQXX dosahuje až tisíc kilometrov, ale podľa náročnejšej metodiky WLTP je to 784 kilometrov. Tisíc kilometrov totiž Mercedes dosiahol v čisto teoretickej rovine pri počítačovej simulácii.
Tieto hodnoty sú však bezprecedentné a sú výsledkom ako vynikajúcej aerodynamiky (Cd 0,17 v aerodynamickom tuneli pri rýchlosti 140 km/h), tak **úplne nového trakčného akumulátora** a **solárneho panela** umiestneného na streche. Solárny panel so 117 článkami sa na celkovom maximálnom dojazde podieľa čiastkou 25 kilometrov. **Priemerná spotreba** koncepčného modelu Vision EQXX je **menej ako 10 kWh/100 km**, čo je podľa automobilky ekvivalent spotreby jedného litra paliva. Pri takejto spotrebe a tomto dojazde by sa automobil nabíjal iba raz mesačne. Podľa Daimleru priemerný vodič auta v Európe totiž ročne najazdí 12-tisíc kilometrov. **Dizajn vozidla je prísne účelový**, s čím už značka skúsenosť má z modelov EQ. Napríklad modely EQS a EQE sú dizajnérsky tak nápadné práve pre svoju výnimočnú aerodynamiku, dizajnéri vyhladili azda každý detail tak, aby vzduch obtekal s čo najmenším odporom. V prípade modelu Vision EQXX sa výrobca rozhodol pre klasické vonkajšie spätné zrkadlá a nie kamery, avšak s dôrazom na ich aerodynamický tvar.
Predná kapota je mierne zdvihnutá a predné partie ako také trocha pripomínajú elektromobil Kia EV6 – to znamená, že tento dizajn skutočne prináša zvýšenie efektivity vozidla. K tomu si pripočítajte aero kolesá, prieduchy na vedenie vzduchu z prednej masky, zapustené kľučky dverí, nízke ťažisko, široký postoj a nezvyčajne tvarované zadné partie, výsledkom je aerodynamika na úrovni Cd 0,17. Pre porovnanie, pri EQS je to 0,20, a to ide o najefektívnejšie sériovo vyrábané vozidlo, čo sa týka obtekania vzduchu.
**Trakčný akumulátor umiestnený v podlahe** je energeticky podstatne výdatnejší ako v prípade ostatných modelov EQ – až 400 Wh/liter, celkovo má až o 30 percent nižšiu hmotnosť (495 kg) a zaberá o 50 percent menej priestoru, tvrdí automobilka. Kapacita pritom dosahuje takmer 100 kWh. Zaujímavosťou je použitie pasívneho chladenia.
**Zvlášť pôsobivý je interiér** konceptu Vision EQXX. Na rozdiel od iných koncepčných automobilov tento vyzerá realisticky. Prináša však inováciu v podobe obrovského obrazového panela na celú šírku prístrojovej dosky. Ide o modernú interpretáciu MBUX Hyperscreen, ktorý nájdeme v modeloch EQS a EQE? Možno, ale na rozdiel od nich ide o jeden celistvý displej.
Interiér konceptu je vyhotovnený s ohľadom na udržateľnosť a životného prostredie, preto v ňom nachádzajú svoje miesto recyklované materiály, pokrokový textil Biosteel od firmy AMSilk a ďalšie materiály s obsahom bambusu či kaktusu (Dessertex). Kožené poťahy DINAMICA sú vyrobené z recyklovaných materiálov tiež a obočie pozdvihne aj poťahový materiál MyLo – vegánska koža vyrobená z húb. ### Dostupnosť a cena Či sa model EQXX dostane do predaja, dnes posúdiť nevieme. Zatiaľ ide o odvážny, ale pomerne realistický koncept. V tejto chvíli o výkladnú skriňu technológií od Mercedesu a jeho úsilia spraviť elektromobilitu praktickou. Ak by sme chceli vyčísliť hodnotu tohto konceptu, s ohľadom na náklady na celkový vývoj a tvorenie prototypu by sme museli zrejme hovoriť o miliónoch eur.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »