Renault našiel spôsob, ako ľuďom zachrániť prácu, bude vo veľkom repasovať staré autá

Francúzska automobilka Renault mení účel svojej továrne na výrobu automobilov vo Flins blízko Paríža na recyklačné centrum. Rovnakou zmenou v budúcnosti prejde aj ďalší závod v Španielsku. Zámer automobilky je verejne známy: obmedziť očakávané straty, ktoré by tieto závody postihli v dôsledku plánovaného zníženia produkcie nových automobilov.
Podľa generálneho riaditeľa Renault Group, Luca De Meoa, tieto aktivity budú v roku 2025 produkovať 200 miliónov eur ročne a v roku 2030 by malo ísť až o jednu miliardu eur ročne. Ide pritom o jeden z bodov strategickej reštruktualizácie spoločnosti z minulého roka.
Výrobný závod vo francúzskom Flins bude až do roku 2024 vyrábať elektromobil Renault Zoe a do roku 2023 aj malý hatchback Nissan Micra, postupne sa však zmení na niečo, čo Meo nazval „Refactory“.
Nové aktivity závodu budú primárne štyri: **Retrofitting, Re-Energy, Recycling a Re-Start**.
* Oblasť **Retrofitting** bude zahŕňať aj obnovu jazdených automobilov. Od septembra 2020 bolo takto obnovených (alebo ak chcete repasovaných) 1 500 automobilov, ale v roku 2023 má ísť až o 45 000 automobilov. Autá prejdú komplexnou údržbou a obnovením pôvodnej estetickej hodnoty, aby sa následne profesionálne a štandardizovane nafotili a dodali dílerom.
* **Re-Energy** sa bude týkať opráv batérií elektromobilov, vrátane ich prípravy a odovzdávania do druhej životnej etapy, napríklad v podobe záložných zdrojov energie. V roku 2030 má ísť o ročné spracovanie až 20 000 akumulátorov.
* **Recycling** sa bude zaoberať recykláciou materiálov a komponentov.
* **Re-Start** sa bude týkať prípravy automobilky a zamestnancov na takzvaný priemysel 4.0 a na vývoj prototypov nových automobilov.
### Automobilky sa musia zmeniť, aby prežili
Výrobný závod vo Flins funguje od roku 1952 a najviac áut vyrábal v 90. rokoch – až 400 000 kusov automobilov ročne. Minulý rok to bolo 129-tisíc, z čoho 93-tisíc boli Renaulty Zoe a 36-tisíc Nissanov. V minulosti sa tu vyrábali modely ako Dauphine, Renault 4, Renault 5 a Supercinq, Twingo či Clio. Predtým, ako Renault presunul výrobu do Slovinska, Turecka a Maroka, tu v 60. rokoch pracovalo až do 11-tisíc zamestnancov. V súčasnosti závod zamestnáva 2 400 pracovníkov.
Plány a konanie značky Renault poukazujú na fakt, že automobilky prechádzajú transformáciou a bez rozširovania aktív zrejme neprežijú. Z výrobcov áut sa postupne stávajú kompexní poskytovatelia mobility s veľmi rozsiahlym zoznamom aktivít. Takouto cestou sa vydali už aj automobilky Toyota, Kia, Hyundai, Mercedes-Benz a viaceré ďalšie.

Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk