Volvo povedalo o elektromobiloch pravdu. Toto mnohých určite nepoteší

Ako to je teda s tými elektrickými autami naozaj?
Vydané  Text: 

Európske nariadenia pomaly, ale isto začínajú zabíjať klasické autá so spaľovacím motorom. Nástupcom áut jazdiacich na fosílne palivá má byť minimálne v najbližších rokoch elektromobilita. Avšak okolo elektromobilov je stále mnoho otázok. Tie sa týkajú predovšetkým ich výroby a ekologického dopadu na životné prostredie. [Volvo teraz porovnalo dve autá schádzajúce z rovnakej výrobnej linky](https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/289951/volvo-cars-calls-for-more-clean-energy-investment-to-realise-full-climate-potential-of-electric-cars). Rozdiel bol v tom, že zatiaľ čo jedno z nich, XC40, bolo s klasickým motorom, druhé, C40 alebo XC40 Recharge, bolo elektrické. Výsledky sú z ekologického pohľadu pomerne prekvapivé. Nestáva sa často, že automobilky zverejňujú výsledky, ktoré nehrajú do kariet aktuálnym trendom. Nakoľko dnes je budúcnosť automobilizmu pomerne jasne nalinkovaná smerom k elekromobilite, je prekvapením, že niektorá z európskych automobiliek prišla s podobnou štúdiou. ### O čo sa jedná? Ako už vyššie uvádzame, Volvo zobralo dve rovnaké autá z rôznych táborov a porovnalo ich ekologický dopad na životné prostredie. **Výsledky ukázali, že elektrická verzia Volvo C40 alebo XC40 Recharge si vyžiada pri výrobe až o 70% viac emisií, ako spaľovacie XC40**. Ide pritom o prakticky totožné autá, ktoré sa vyrábajú na jednej linke a rozdiel medzi nimi je prevažne len v pohone. **Autá okrem výrobnej linky zdieľajú aj veľkú časť komponentov** a práve preto sú ideálnym nástrojom na tvorbu podobnej štúdie. **Čo je teda za tým, že výroba batériového auta má markantne vyšší dopad na životné prostredie, ako výroba klasického spaľováku?** Ako už isto mnohí tušíte, najväčším problémom sú batérie.
### Za všetkým sú batérie Volvo pri tvorbe štúdie totiž vychádzalo s aktuálneho stavu trhu. Ten jasne hovorí, že **drvivá väčšina batérií, ktoré sú v elektromobiloch používané, je vyrábaná z čerstvo vyťažených materiálov**. Najväčšia ekologická záťaž je preto samotná ťažba s následným spracovaním potrebných surových materiálov na jednotlivé prvky batérie. **Keďže sa o štúdiu postaralo Volvo, je ťažké povedať, či sa podobné tvrdenie dá aplikovať aj na elektromobily iných výrobcov**. Percento pri iných značkách môže byť nižšie, no samozrejme aj vyššie. Všetko záleží od dodávateľských reťazcov. **Výsledky štúdie pritom prichádzajú krátko po tom, čo sa čelní predstavitelia štátov na klimatickom samite COP26 dohodli, že znížia emisie skleníkových plynov**.
### Je to o detailoch Avšak Volvo pri tvorbe štúdie zašlo do detailov. **Do pozornosti dáva predovšetkým fakt, že zatiaľ čo výroba elektromobilu je ekologicky horšia, prevádzka auta so spaľovacím motorom zanecháva vyššie znečistenie**. To je samozrejme logické, keďže klasické auto na každý jeden vyprodukovaný kilometer vypustí do ovzdušia určité množstvo emisií. **Výsledky štúdie preukazujú, že pri životnosti vozidla 200 tisíc kilometrov, je elektromobil o 15% ekologickejší ako klasický spaľovák**. Hranica rentability je v tomto smere potom 110 tisíc kilometrov. Výsledky pozorovaní EÚ28 však hovoria, že elektromlobil je na 200 tisíc kilometrov až o 30% ekologickejší a rentabilita je na úrovni 77 tisíc kilometrov. ### Výroba elektriny stále nie je zelená Aj tu treba do úvahy brať spôsob, akým sa elektrina vyrába. **Zatiaľ čo sa niektoré štáty v Európskej únii hlásia k čisto zelenej energii, iné stále spoliehajú na spaľovacie elektrárne**. Tým pádom je ekologická návratnosť elektromobilu výrazným spôsobom obmedzená. Volvo však nie je prvou automobilkou, ktorá podobnú štúdiu vykonala. Už pred časom si japonská Mazda porovnala ekologický dopad elektromobilov a z výsledkov usúdila, že menšiu záťaž pre prírodu môže mať použitie menšej batérie. Práve z toho dôvodu má jej model MX-30 batériu s menšou kapacitou. Avšak aj v tomto riešení je problém, nakoľko auto s menšou batériou má menší dojazd a tým pádom musí byť častejšie na nabíjačke.
Riešením tejto situácie môže byť využívanie batérií vyrobených z recyklátov. [Nedávno sme vás v článku informovali](https://www.autoviny.sk/novinky/123065/revolucia-v-elektromobilite-je-tu-podarilo-sa-vyrobit-bateriu-zo-100-recyklovanych-materialov), že sa podarilo vyrobiť prvú 100% recyklovanú batériu. Tá by v elektromobile mala omnoho menšiu ekologickú stopu, ako batéria vyrobená z čerstvo vyťažených surovín.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.