Aktuality

Volvo povedalo o elektromobiloch pravdu. Toto mnohých určite nepoteší

volvo povedalo o elektromobiloch pravdu. Toto mnohých určite nepoteší
Zdroj: VHV

Európske nariadenia pomaly, ale isto začínajú zabíjať klasické autá so spaľovacím motorom. Nástupcom áut jazdiacich na fosílne palivá má byť minimálne v najbližších rokoch elektromobilita. Avšak okolo elektromobilov je stále mnoho otázok. Tie sa týkajú predovšetkým ich výroby a ekologického dopadu na životné prostredie. Volvo teraz porovnalo dve autá schádzajúce z rovnakej výrobnej linky. Rozdiel bol v tom, že zatiaľ čo jedno z nich, XC40, bolo s klasickým motorom, druhé, C40 alebo XC40 Recharge, bolo elektrické. Výsledky sú z ekologického pohľadu pomerne prekvapivé.

Nestáva sa často, že automobilky zverejňujú výsledky, ktoré nehrajú do kariet aktuálnym trendom. Nakoľko dnes je budúcnosť automobilizmu pomerne jasne nalinkovaná smerom k elekromobilite, je prekvapením, že niektorá z európskych automobiliek prišla s podobnou štúdiou.

O čo sa jedná?

Ako už vyššie uvádzame, Volvo zobralo dve rovnaké autá z rôznych táborov a porovnalo ich ekologický dopad na životné prostredie. Výsledky ukázali, že elektrická verzia Volvo C40 alebo XC40 Recharge si vyžiada pri výrobe až o 70% viac emisií, ako spaľovacie XC40. Ide pritom o prakticky totožné autá, ktoré sa vyrábajú na jednej linke a rozdiel medzi nimi je prevažne len v pohone.

Autá okrem výrobnej linky zdieľajú aj veľkú časť komponentov a práve preto sú ideálnym nástrojom na tvorbu podobnej štúdie. Čo je teda za tým, že výroba batériového auta má markantne vyšší dopad na životné prostredie, ako výroba klasického spaľováku? Ako už isto mnohí tušíte, najväčším problémom sú batérie.

Volvo C40 Recharge (2021)

Za všetkým sú batérie

Volvo pri tvorbe štúdie totiž vychádzalo s aktuálneho stavu trhu. Ten jasne hovorí, že drvivá väčšina batérií, ktoré sú v elektromobiloch používané, je vyrábaná z čerstvo vyťažených materiálov. Najväčšia ekologická záťaž je preto samotná ťažba s následným spracovaním potrebných surových materiálov na jednotlivé prvky batérie.

Keďže sa o štúdiu postaralo Volvo, je ťažké povedať, či sa podobné tvrdenie dá aplikovať aj na elektromobily iných výrobcov. Percento pri iných značkách môže byť nižšie, no samozrejme aj vyššie. Všetko záleží od dodávateľských reťazcov. Výsledky štúdie pritom prichádzajú krátko po tom, čo sa čelní predstavitelia štátov na klimatickom samite COP26 dohodli, že znížia emisie skleníkových plynov.

Prvý trojvalec od značky Volvo pre SUV XC40 (február 2018)

Je to o detailoch

Avšak Volvo pri tvorbe štúdie zašlo do detailov. Do pozornosti dáva predovšetkým fakt, že zatiaľ čo výroba elektromobilu je ekologicky horšia, prevádzka auta so spaľovacím motorom zanecháva vyššie znečistenie. To je samozrejme logické, keďže klasické auto na každý jeden vyprodukovaný kilometer vypustí do ovzdušia určité množstvo emisií.

Výsledky štúdie preukazujú, že pri životnosti vozidla 200 tisíc kilometrov, je elektromobil o 15% ekologickejší ako klasický spaľovák. Hranica rentability je v tomto smere potom 110 tisíc kilometrov. Výsledky pozorovaní EÚ28 však hovoria, že elektromlobil je na 200 tisíc kilometrov až o 30% ekologickejší a rentabilita je na úrovni 77 tisíc kilometrov.

Výroba elektriny stále nie je zelená

Aj tu treba do úvahy brať spôsob, akým sa elektrina vyrába. Zatiaľ čo sa niektoré štáty v Európskej únii hlásia k čisto zelenej energii, iné stále spoliehajú na spaľovacie elektrárne. Tým pádom je ekologická návratnosť elektromobilu výrazným spôsobom obmedzená.

Volvo však nie je prvou automobilkou, ktorá podobnú štúdiu vykonala. Už pred časom si japonská Mazda porovnala ekologický dopad elektromobilov a z výsledkov usúdila, že menšiu záťaž pre prírodu môže mať použitie menšej batérie. Práve z toho dôvodu má jej model MX-30 batériu s menšou kapacitou. Avšak aj v tomto riešení je problém, nakoľko auto s menšou batériou má menší dojazd a tým pádom musí byť častejšie na nabíjačke.

Elektráreň
Zdroj: Pixabay

Riešením tejto situácie môže byť využívanie batérií vyrobených z recyklátov. Nedávno sme vás v článku informovali, že sa podarilo vyrobiť prvú 100% recyklovanú batériu. Tá by v elektromobile mala omnoho menšiu ekologickú stopu, ako batéria vyrobená z čerstvo vyťažených surovín.

Prečítajte si aj:


Revolúcia v elektromobilite je tu! Podarilo sa vyrobiť batériu zo 100% recyklovaných materiálov

David Hecl


Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie