Automobilka zverejnila návod, ako šetriť na palive. Prudké zrýchľovanie má pomáhať viac ako „šteklenie“ plynu

Automobilky Toyota a Lexus vydali päť odporúčaní, ako s ich autami jazdiť čo najekonomickejšie. Rady však ocenia aj majitelia ostatných značiek.
Vydané  Text: 
Moderné hybridy nevyžadujú špeciálne znalosti ani návyky pre ekonomickú jazdu. Prispôsobia sa štýlu jazdy vodiča a s energiou hospodária inteligentne. To však neznamená, že štýl jazdy je pre konečnú spotrebu paliva úplne irelevantný. Tu je päť tipov, ktoré vám pomôžu jazdiť s hybridom ešte úspornejšie. ### Nebojte sa dynamicky zrýchľovať Dynamické zrýchlenie na určitú (samozrejme predpísanú) rýchlosť a pustenie plynového pedála vo chvíli, keď ju dosiahneme, umožní naplno využiť účinnosť hybridného systému. Samozrejme, auto spotrebuje viac paliva a energie, ak plyn stlačíte silnejšie, ale akcelerácia bude trvať kratší čas a na kratšiu vzdialenosť. To má za následok nižšiu priemernú spotrebu a v hybridných autách Lexus a Toyota vám pritom pomôže bezstupňová prevodovka e-CVT, ktorá prispôsobuje otáčky motora tak, aby vždy pracoval v optimálnom rozsahu. ### Predvídajte Pri jazde je dobré pozerať sa ďaleko pred seba a predvídať, čo sa udeje na ceste. Pohyby iných vodičov, zmeny svetiel, blížiace sa obmedzenia a prechody pre chodcov. Všetko to, čo by nás mohlo prinútiť brzdiť, treba predvídať dopredu. Vďaka tomu môžeme brzdenie naplánovať tak, aby sme z tohto manévru získali čo najviac energie. Hybridným autom, na rozdiel od konvenčného spaľovacieho, by sme mali brzdiť dlhší čas a s menšou silou. V tom prípade nenútime brzdový systém do práce a úlohu brzdy preberá elektromotor, ktorý sa premieňa na generátor, rekuperujúci energiu. Tá sa potom ukladá do batérií a znova použije na zrýchľovanie. Stačí trochu plánovania, aby ste príliš intenzívne nebrzdili a nemrhali cennou energiou. ### Sledujte indikátory Hybridné autá nám často sami napovedia, ako jazdiť hospodárne. Napríklad v modeloch Lexus je ukazovateľ využitia energie hnacej sústavy rozdelený na dve hlavné sekcie – Eco a Power. Príslušná stupnica na budíkoch nám povie, v ktorej chvíli sa zapne spaľovací motor. Vďaka tomu sa môžeme vyhnúť zbytočnému zrýchľovaniu a môžeme prekonať väčšiu vzdialenosť iba pomocou elektromotora. Modely Lexus a Toyota vybavené Head-UP displejom zobrazujú tieto praktické údaje aj na ňom – čiže nie je potrebné ani odtrhnúť zrak od vozovky, aby sme jazdili úspornejšie! Indikátory hybridného pohonu nám taktiež dávajú vedieť, ako by sme mali brzdiť, čo uľahčuje ekonomickú jazdu v meste aj mimo neho. ### Nestrácajte čas Príslovie „Čas sú peniaze“ platí aj pre hybridné autá. Napríklad ak stojíme a máme zapnutý motor, len zdanlivo nás to nič nestojí. I keď po stlačení tlačidla START v hybridoch Lexusu a Toyoty panuje príjemné ticho, treba pripomenúť, že batéria hybridného systému neustále čerpá energiu. Napájanie klimatizácie, palubného vybavenia, svetlometov a príslušenstva tiež znižuje hladinu nabitia batérie a aj keď spaľovací motor nepracuje, parkovanie so zapnutým motorom nie je úplne zadarmo. Preto je najlepšie zapnúť zapaľovanie až bezprostredne pred jazdou a vypnúť ho hneď, keď dorazíte do cieľa. Tak sa vyhnete zbytočným stratám energie a budete sa môcť tešiť z ešte nižšej spotreby paliva. ### Využívajte funkcie vozidla Moderné hybridné autá pomerne dobre ,,čítajú” zámery vodiča. Stroje však nie sú vševediace, a preto sú aj pre hybridné auto v niektorých situáciách užitočné tipy a príkazy dané vodičom. Ako príklad môže poslúžiť aktivovanie režimu EV, ktorý je k dispozícii napríklad v hybridných automobiloch Lexus a Toyota. Umožňuje pohybovať sa nízkou rýchlosťou s využitím iba elektromotora. Táto funkcia je užitočná napríklad na parkoviskách, keď manévrujeme, alebo keď sa pohybujeme po preplnenom centre hľadajúc parkovacie miesto. Môžeme ju využiť takisto v zápche pri vjazde na autostrádu alebo v kempingu, keď nechceme zobudiť ľudí spiacich v karavanoch. Mnohé možnosti využitia režimu EV nič nemenia na skutočnosti, že ak ho využívame správne, prináša nám úžitok v podobe ďalšej zníženej spotreby paliva. Využitie elektromotora v spomenutých situáciách umožní oddialiť aktiváciu spaľovacieho motora. Vhodné je takisto používanie režimu jazdy ECO, ktorý väčšinou mení vlastnosti pohonného systému a ovplyvňuje činnosť palubných zariadení, ako sú napríklad klimatizácia a kúrenie. Moderné autá, ktoré sú často podriadené čo najnižšej možnej spotrebe paliva a energie, majú celý rad funkcií a možností, ktoré umožňujú šetrenie aj pri každodenných cestách. Je dobré ich poznať a používať.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk