Skútre šetria čas aj peňaženku! Presvedčila nás o tom legendárna Vespa, na ktorú vám stačí preukaz skupiny B

Skútre do 125 cm3, ktoré môžete šoférovať aj s vodičákom na autá, začínajú byť aj v našich končinách čoraz populárnejšie aj medzi nemotorkármi. A keď už má človek z auta presadnúť na dvojkolesový stroj, aspoň nech to má poriadny štýl!
Vydané  Text: 
Dôvodov začať podvádzať vášho štvorkolesového miláčika na záletoch so skútrom je viacero – **zhusťujúca sa doprava, ťažšie parkovanie, teplejšie podnebie, ale v neposlednom rade aj ponuka skútrov s objemom motora do 125 cm3.** Ak sa chystáte osedlať takýto skúter, na ktorý nie je potrebný vodičský preukaz na motorky, výročie 75 rokov od vzniku legendárnej Vespy je celkom slušná príležitosť, prečo tento krok spraviť. Najmä keď samotná Vespa tento sviatok oslavuje štýlovou edíciou 75th.
**Model Primavera 125 som si chcel vyskúšať preto, lebo nemám vodičský preukaz na motorky** a ani veľa skúseností s jazdou na skútri. Som teda presne ten typ zákazníka, ktorého môže čosi podobné zaujímať. A model Primavera 125 75th ma teda zaujal ešte pred tým, než som naňho nasadol. Krásna žltá farba Giallo 75th, ktorá má byť modernou interpretáciou farby, ktorá bola populárna v roku 1946, na nej na priestore zadného blatníka v jemnom kontraste zobrazené číslo 75, tmavé disky kolies, chrómované detaily… a to všetko zavŕšené extrémne štýlovou taškou zo zamatového nubuku, ktorá má farbu sedadla a má pripomínať rezervu, ktorá sa kedysi na tomto mieste bežne nosila. Toto všetko sa krásne vyníma na retro tele kompaktného skútra. Viac „navoňaný“ už skúter byť nemôže.
Avšak nie je všetko retro, čo sa blyští. V predných svetlometoch, kde by ste vzhľadom na ich tvar a vyhotovenie očakávali halogénové svetlá, sú výkonné LEDky, ktoré veľmi dobre svietia a najmä majú skvelý tvar lúča, ktorý dostatočne osvetľuje cestu aj pri náklonoch. LED svetlá sú aj vzadu. **Miesto tradičných prístrojov je tu 4,3-palcový farebný TFT displej, ktorý zobrazuje všetky potrebné údaje.** Funkcie ako prepojenie skútra s telefónom cez Vespa MIA, lokalizácia skútra, odomykanie sedla na diaľku… To všetko sú veci, o ktorých sa pred 75 rokmi nikomu ani len nesnívalo. Rovnako ako o ABS na prednej brzde.
A ako sa na výročnej Vespe jazdí? Priznám sa, že som zatiaľ jazdil dokopy na troch skútroch a Vespa sa mi zdala najovládateľnejšia, najrýchlejšia a zároveň bola najviac komfortná. Najmä komfort ma prekvapil. Podvedome som čakal, že sa bude medzi prioritami nachádzať dosť nízko. **Ovládateľnosť pripisujem najmä nízkej hmotnosti a malým rozmerom.** Schopnosť zrýchľovať zas kombinácii nízkej hmotnosti, dobrého motora i-get s trojventilovou technikou a dobre nastavenej variátorovej prevodovky, ktorá pri plnej akcelerácii nechá vyššie vytočiť motor, a potom prudšie zopne spojku. Skrátka, nemusíte sa báť, že by vás po vyštartovaní z križovatky tlačili autá do chrbta.
Ak som mal ku skútru nejaké výhrady, bol to malý odkladací priestor (reálne vhodný iba na prilbu a doklady). Na menšiu tašku môžete použiť aspoň háčik výsuvný zo sedadla. Prístrojový štít zas v noci až zbytočne silno žiaril a ťahal oči. **Inak bolo prepletanie sa premávkou a manévrovanie aj pre začiatočníka, akým som ja, hračkou.** Na modernú Vespu sa možno mnohí pozerajú ako na hipsterčinu, ale v skutočnosti treba uznať, že za tou očarujúcou charizmou sa skutočne skrýva dobrý skúter.
### A pokračovať ešte štýlovejšie To vás veľmi rýchlo naučí silnejšia Vespa GTS 300, na ktorú presedláte, keď si dorobíte papiere a zistíte, že 17,5 kW (24 k) s podporou 22 Nm je už niečo, čo prináša oveľa viac zábavy. Okrem toho je silnejšia verzia aj praktickejšia. Vpredu už má háčik na tašky, takže malý nákup na nej odveziete bez problémov, väčší schováte pod sedadlo. **Vpredu máte navyše aj uzamykateľnú odkladaciu schránku a USB konektor.** To posúva Vespu na vyššiu praktickú ligu a pokrýva mnohé každodenné úlohy.
Na prvý pohľad nevyzerajú hodnoty výkonu a krútiaceho momentu nejako ohurujúco, no verte, že Vespa (osa) veľmi dobre vie, ako svojim žihadlom bodať. Až by sme povedali, že si musíte dávať pozor, aby ste rukoväťou nekrútili príliš intenzívne, niekto by vám potom pohol pomáhať od peňazí a ochraňovať spoločnosť pred vaším vyčíňaním. Čiže z križovatky vystrelíte a cestu cez dopravu poznačí iba čiara vo farbe skútra. V našom prípade veľmi štýlová modrá.
**A tá ovládateľnosť! Keď sa spolu zžijete, môžete v meste pomýšľať na nové traťové rekordy.** Ani nemusíte ísť rýchlo. Stačí v predpísaných medziach. Len v zákrutách takmer netreba spomaľovať. Ak však na to príde, tak brzdy to ukážkovo zvládnu. Preto ak zvažujete niečo na rýchle a nanajvýš štýlové presúvanie po meste, môže byť Vespa GTS 300 voľba, za ktorú sa vôbec nemusíte hanbiť a veľmi rýchlo podľahnete jej čaru.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!


ODPORÚČANÉ