Slovenská batéria od InoBat pre elektromobily prekonala dnes bežne používané riešenie. Stojíme na prahu novej éry elektromobilov, v ktorých už batéria nebude problémom.
Slovenská spoločnosť InoBat, ktorej sme už v minulosti venovali pozornosť pre [výstavbu inovatívneho centra vo Voderadoch](https://www.autoviny.sk/novinky/121605/do-voderadov-prichadza-100-milionova-investicia-manz-ag-doda-komponenty-na-pilotnu-linku-inobat-auto), dnes na tlačovej konferencii v bratislavskej kaviarni Korzo predstavila výsledky nezávislých testov svojho nového batériového článku s názvom NMC662.
Názov batériového článku NMC622 je odkazom na chemické zloženie tvorené z niklu, mangánu a kobaltu, a to v pomere 6:2:2. Už dnes má pritom výrobca hotovú aj ďalšiu sériu, NMC811, ktorej testovanie práve prebieha.
Testy batérie NMC622, ktoré pozostávali zo skúšok nabíjacích cyklov, odolnosti pred teplotnými výkyvmi a mechanickou odolnosťou, sa realizovali v juhokórejskom testovacom centre NCT. Toto centrum pravidelne testuje aj výrobky známych značiek ako napríklad Samsung a LG Chem a spolupracuje aj s uznávanými inštitútmi ako TÜV SÜD či TÜV Rheinland, tvrdí InoBat.
Metódy testovania sú štandardizované, čo dáva možnosť porovnať slovenskú batériu s tými, ktoré sa dnes vyskytujú v elektrických automobiloch etablovaných značiek.
### Vynikajúce výsledky slovenskej batérie
Výsledky týchto nezávislých testov sú pre slovenskú firmu mimoriadne povzbudzujúce a poukazujú na to, že Slovensko skutočne môže byť nielen výrobným závodom automobiliek so zahraničným kapitálom, ale aj vývojáro a producentom dôležitých komponentov autopriemyslu.
Testovanie odštartovalo v marci 2021, teda hneď po tom, čo bol batériový článok vyrobený. Testovanie si vyžaduje pomerne veľa času, pretože je realizované fyzicky, nie teoreticky.
V prvom rade výsledky poukazujú na dôležitú skutočnosť o životnosti batérie. Tá od InoBat má od konkurencie životnosť dlhšiu až o 100 000 kilometrov, teda energetická výťažnosť klesne na 80 percent pôvodnej kapacity po 600 000 kilometroch. V porovnaní s konkurečnou batériou od kórejského výrobcu je energetická hustota článka vyššia o 6,5 percenta. Aj po 600 nabíjacích cykloch má batéria ešte 91 percent svojej pôvodnej kapacity. „Úplný koniec životnosti tak môžu zákazníci očakávať až po dosiahnutí 1300 – 1350 cyklov,“ uviedla **Doc. RNDr. Andrea Straková Fedorková, PhD.** z Ústavu chemických vied Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach k týmto výsledkom.
Veľmi dobre dopadli aj testy mechanickej odolnosti a tiež odolnosti pred teplotnými výkyvmi. Aj pri teplote -20 stupňov Celzia si článok dokáže zachovať až 77 percent svojej nominálnej kapacity, čo je dnes považované za jeden z veľkých problémov súčasných elektromobilov. S vhodnou dodatočnou izoláciou a tepelným manažmentom sa tieto hodnoty ešte zlepšia.
V praxi by to všetko mohlo znamenať, že **jedna batéria bez problémov vystačí nielen prvému, ale aj druhému či tretiemu majiteľovi elektromobilu** počas dlhých rokov od výroby.
### Prvé vozidlá so slovenskou batériou už budúci rok
Na otázku, či sa už dnes na cestách vyskytuje nejaký elektromobil s takouto batériou, prípadne či bola batéria otestovaná na konkrétnom vozidle, nám člen predstavenstva InoBat **Pavol Krokoš** odpovedal, že ešte nie. Aby bolo možné batériu použiť v reálnom vozidle, musela prejsť práve takýmto testom.
Spoločnosť však plánuje už počas budúceho roka realizovať testovaciu prevádzku elektrických vozidiel hromadnej dopravy v spolupráci s českým autobusovým prepravcom, eventuálne by sa slovenský akumulátor mohol objaviť v osobnom elektromobile o dva roky.
### Dnes stojí batéria pre elektromobil aj 13-tisíc eur
„Autopriemysel prechádza najväčšou transformáciou vo svojej histórii a skoro je zázrak, že automobilky naskočili na vlnu elektromobility a ako napredujú,“ povedal na tlačovej konferencii **Alexander Matušek**, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP SR). „Ukázlo sa, ze Európa je závislá na dodávke batérií z Ázie, firmy ako InoBat majú preto veľký význam,“ dodal.
Do pléna sa dostala aj otázka o tom, či budú elektromobily v budúcnosti dostupnejšie. Neisté odpovede sa prevažne zhodovali v tom, že automobily na elektrický pohon výrazne lacnejšie nebudú, samotná technológia akumulátor dnes dosahuje aj 13-tisíc eur. Aj keby výrazne zlacnela, stále bude tvoriť podstatnú časť ceny nového vozidla. Vyzerá to tak, že si na tieto vyššie ceny budeme musieť zvyknúť a akceptovať ich aj v kontexte neustáleho zvyšovania ich základnej bezpečnostnej výbavy.
Matušek ďalej upozornil na to, že automobilový priemysel sa dnes stretáva s novými vážnymi problémami, ktoré sa musia riešiť na úrovni vyšších vládnych autorít. Ide napríklad o dostupnosť nabíjacej infraštruktúry, podporu podnikania v tomto segmente, a to nielen v nadväznosti na záväzok Slovenskej repubiky k Európskej únii [znížiť emisie CO2 o 37,5 percenta v osobnej doprave do roku 2030](https://www.europarl.europa.eu/news/sk/headlines/society/20190313STO31218/emisie-co2-z-automobilov-fakty-a-cisla-infografika).
AUTOVINY.SK » Aktuality » Horúca správa: Jedna batéria v elektromobile na celý život? Slováci takú vyrobili a úspešne otestovali v NCT!
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.