Magazín

Tankujete „za desať“ a často vám svieti prázdna nádrž? Pozor, riskujete viaceré poškodenia auta

Tankujete „za desať“ a často vám svieti prázdna nádrž? Pozor, riskujete viaceré poškodenia auta
Tankujete „za desať“ a často vám svieti prázdna nádrž? Pozor, riskujete viaceré poškodenia auta
  • Prečo by ste nemali tankovať palivo len za desať eur?
  • Prečo by ste mali tankovať vždy plnú nádrž?
  • Ako dlho sa dá jazdiť so svietiacou kontrolkou paliva?
  • Čo robiť, ak sa vám počas jazdy minie palivo a auto zastaví?

Bežná prax, ktorá v skutočnosti peniaze nešetrí

Asi všetci poznáme niekoho, kto nikdy netankuje plnú nádrž, ale iba za zopár eur, aby napokon väčšinu času prevádzky vozidla videl svietiacu ikonku paliva na prístrojom paneli. Je to zvyk, ktorý mal kedysi zmysel - keď sa dali nafta a benzín vyčerpať skoro z akéhokoľvek auta pomerne jednoducho. Stačil skutkovač, hadička a kanister na palivo, aby majiteľ auta s plnou nádržou prišiel o väčšinu paliva, za ktoré zaplatil na čerpacej stanici. Spraviť sa to dá aj dnes, samozrejme, ale všadeprítomné autoalarmy a kamery už zlodejov obyčajne odrádzajú od krádeže paliva.

Dnes teda šetrnosť pri tankovaní nemá taký zmysel ako v minulosti.

Zámer motoristov tankovať je niekedy celkom pochopiteľný - v krátkom časovom horizonte ušetriť, napríklad udržať si na účte či v hotovosti dosť peňazí do nasledujúcej výplaty alebo do zálohy. Ak sa ale toto správanie opakuje pravidelne, mesiac čo mesiac, je na mieste pýtať sa, či to má skutočne zmysel. S tankovaním malého množstva paliva a dlhodobá jazda so svietiacou kontrolkou nedostatku paliva prináša vyššie pravdepodobnosti poškodenia palivového systému, čo v konečnom dôsledku bude stáť podstatne viac, než zdanlivá úspora na práve prebiehajúcom tankovaní.

Opačným prípadom sú motoristi, ktorí prepĺňajú palivové nádrže, tankujú aj po prvom cvaknutí pištole a každým takýmto čerpaním pohonných hmôť tak zvyšujú riziko poškodenia palivového systému.

Prečo by ste nemali tankovať palivo len za desať eur?

Pýtate sa, čo je zlé na tom tankovať za desať eur? Alebo za päť eur? V skutočnosti na tom nie je nič. Ak si len dopĺňate nádrž do plnej a chýba vám práve palivo za tých desať eur, je to nepochybne celkom v poriadku.

Riziká poškodenia palivového systému vznikajú vtedy, keď sa do nádrže čerpáva palivo z úplného minima, keď ste na čerpaciu stanicu prišli, ako sa hovorí, na výpary.

Svietiaca kontrolka palivovej nádrže totiž neindikuje len málo benzínu či nafty, ale aj zvýšené riziko poškodenia palivového čerpadla. Je to elektrický motor chladený pomocou paliva, takže k bezproblémovej funkčnosti potrebuje viac ako iba rezervný objem tejto tekutiny.

Práve tak, ako je pre čerpadlo v studni nanajvýš nežiadúce, aby nasávalo vzduch, to isté platí aj pre palivové čerpadlo v aute. Ak nasaje vzduch z prázdnej palivovej nádrže, hrozí jeho podstatné poškodenie a vôbec poškodenie pohonného systému. Môžete si povedať, že vzduch predsa čerpadlo nasaje len vtedy, keď už v nádrži nie je vôbec žiadne palivo a to sa vám predsa nikdy nestane, aby ste situáciu nechali zájsť tak ďaleko. Lenže ak ste zvyknutí jazdiť na rezervu, nie ste od takejto udalosti ďaleko. Okrem toho stačí, že výjdete autom strmší kopec a palivo sa v nádrži preleje na miesto, z ktorého už čerpadlo nedokáže sať.

Prečo by ste mali tankovať vždy plnú nádrž?

Viaceré zdroje ďalej uvádzajú, že okrem vyššie uvedeného sa v spodných partiách palivovej nádrže v priebehu rokov zhromažďujú nečistoty, ktoré sa pri malom objeme tekutého paliva koncentrujú a podieľajú sa na predčasnom znehodnotení palivového filtra. Pri nádrži naplnenej aspoň na polovicu objemu sa tieto nečistoty víria a riedia, čo predstavuje menšiu záťaž na palivový filter.

Iné zdroje ďalej pripomínajú, že prázdna palivová nádrž je najmä pri väčších teplotných zmenách počas dňa a noci náchylná na kondenzáciu vody. Palivový systém má byť pred vnikaním vody do motora zabezpečený, lenže problémom môže byť postupne rastúca korózia niektorých súčastí palivového systému.

Ideálne je zvyknúť si tankovať nádrž doplna vtedy, keď ručička stavu palivovej nádrže dosiahne polovicu objemu.

Ako dlho sa dá jazdiť so svietiacou kontrolkou paliva?

Keď sa rozvieti kontrolka paliva na prístrojom paneli na aute, znamená to, že auto začína jazdiť na rezervu v nádrži. Veľkosť rezervy sa líši v závislosti od modelu automobilu, obyčajne je to tri až desať litrov paliva.Off-roady a SUV majú zvyčajne väčšie rezervy ako malé hatchbacky, ale aj podstatne rozdielnu priemernú spotrebu paliva, takže nachádzať jednoznačnú všeobecnú odpoveď na dojazd na palivovej rezerve nie je korektne zadaná úloha. Istý magazín pred tromi rokmi zverejnil porovnanie veľkosti palivovej rezervy v rôznych automobiloch, možno tam nájdete aj to svoje.

Mnohé autá prejdú ešte aj sto kilometrov, ale radšej by ste mali počítať s tým, že auto so svietiacou kontrolkou paliva prejde asi tak 50 kilometrov. Ak sa rozsvieti kontrolka palivovej nádrže, rozhodne by ste si nemali nechať ujsť príležitosť natankovať na najbližšej čerpacej stanici.

Čo robiť, ak sa vám počas jazdy minie palivo a auto zastaví?

Aj keď sa motorista nesnaží nasilu šetriť na prevádzkových nákladoch vozidla, môže sa mu stať, napríklad z nepozornosti, že mu počas jazdy dôjde palivo. V takomto prípade je dôležité uvedomiť si túto poruchu a neštartovať znova auto. Nenaštartujtete ho a v horšom prípade si poškodíte palivový systém, predovšetkým palivové čerpadlo, ktoré už saje vzduch. Koniec koncov, už sa to zrejme stalo, pretože vám auto začalo „cukať“ počas jazdy tesne predtým, ako motor zhasol.

Ak vám počas jazdy dôjde palivo a auto sa zastaví, je dôležité spraviť nasledovné:

Následne máte niekoľko možností, ako postupovať:

  1. zamknúť auto a vydať sa pešo na najbližšiu čerpaciu stanicu, kde do kanistra natankujete palivo a to potom dolejete do nádrže auta. Ale pozor, chodci nemajú čo robiť na diaľnici!
  2. V prípade, že ste na diaľnici alebo v okolí nie je čerpacia stanica, zavolajte do poisťovne, v ktorej máte uzatvorené povinné zmluvné poistenie PZP. Väčšina poisťovní ponúka ako benefit k PZP aj službu bezplatného doplnenia pohonných hmôt. Prípadne môžete kontaktovať asistenčnú službu, ak máte novšie auto, alebo zavolať známemu, nech vám pomôže.
  3. Na diaľnici vám bezplatne pomôže aj Diaľničná patrola, jej služby ste zaplatili v cene diaľničnej známky. V prípade potreby vám pracovníci Diaľničnej patroly pomôžu aj s opravou defektu a ďalšími problémami s motorovým vozidlom na diaľnici. Zavolajte na bezplatné telefónne číslo 0800 100 007.

Po natankovaní správneho paliva môžete auto normálne naštartovať a pokračovať v jazde, nezabudnite si pred odchodom vziať výstražný trojuholník a najlepšie spravíte, keď zastavíte na najbližšej čerpacej stanici, aby ste si doplnili nádrž až doplna.

Prečítajte si aj:


Čo robiť, ak ste na parkovisku poškriabali auto? Najhoršie, čo môžete spraviť, je len tak odísť

ERIK STRÍŽ


Čo robiť, ak ste našli svoje auto poškriabané alebo nabúrané? AKTUÁLNY postup

ERIK STRÍŽ


Čo robiť, ak ste náhodou vyšli na diaľnicu alebo nestihli včas odbočiť?

ERIK STRÍŽ


Pozor, trestné body za dopravné priestupky platia aj pre Slovákov

Redakcia (s)


Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.