Aktuality

Už aj Rusko plánuje zaviesť dotácie na elektromobily. Má však na aké?

Rusko plánuje zaviesť dotáciu na elektrické autá
Zdroj: Unsplash
  • Rusko od budúceho roka zavádza štátnu dotáciu na elektromobil
  • Výška podpory bude do 25% hodnoty auta, maximálne však 625 tisíc rubľov
  • V Rusku aktuálne jazdí len 11 tisíc elektromobilov z celkového počtu 45 miliónov áut

Nie je ničím prekvapivým, že jedným z hlavných ťahúňov ruskej ekonomiky je ťažba a následný predaj fosílnych palív. Preto niet divu, že drvivá väčšina áut, ktoré sa v Rusku predávajú sú poháňané klasickými spaľovacími motormi. Napriek tomu sa tamojšie úrady rozhodli, že od budúceho roka zavedú dotáciu pre každého, kto si chce kúpiť elektromobil.

Výška dotácie je približne 7200 euro, má to ale jeden háčik

Ruský minister hospodárstva, Maxim Kolesnikov, pre Reuters uviedol, že hlavným cieľom dotácie má byť zníženie finálnej ceny elektromobilu a tým pádom zvýšenie dopytu alternatívnom spôsobe pohonu. Celá dotácia má mať výšku 25% hodnoty vozidla, avšak maximálne 625 tisíc rubľov. V prepočte to je niečo cez 7200 euro.

Má to však jeden háčik. Dotácia sa bude vzťahovať výhradne na elektrické autá, ktoré boli vyrobené na domácom trhu. Tu však treba poznamenať, že Rusko momentálne na svojej pôde nevyrába žiadne elektromobily. Po tamojších cestách jazdí cez 45 miliónov áut z čoho len približne 11 tisíc je elektrických. Navyše, drvivá väčšina elektromobilov, ktoré sa predali v Rusku už boli jazdené, čiže by sa na nich štátna dotácie nevzťahovala.

Nabíjací konektor elektromobilu MERCEDES-BENZ EQA
Nabíjací konektor elektromobilu MERCEDES-BENZ EQA

Cieľom je prilákanie zahraničných výrobcov

Ministerstvo hospodárstva Ruska to však neodrádza. Od zavedenia štátnej dotácie si nesľubujú len zvýšený dopyt po elektrických autách. Jedným z cieľov dotácie je prilákanie zahraničných značiek do Ruska s tým, že ich elektromobily by boli vyrábané v tejto krajine. Rusko má v oblasti elektromobility smelé plány. Zatiaľ čo dnes sú predaje elektomobilov takmer nulové, v roku 2030 by sa podľa odhadov tamojších úradov malo predávať až 220 tisíc nových elektrifikovaných áut ročne.

Tieto plány navyše majú dopomôcť Rusku k splneniu prísnych pravidiel, ktoré určuje Parížska klimatická dohoda. K tejto zmluve Rusko pristúpilo v roku 2019 s tým, že do roku 2030 sa musia na ruskej pôde znížiť emisie skleníkových plynov na 70%-nú úroveň spred roku 1990. Paradoxom je, že aj napriek nepriaznivej situácii v Rusku a ekonomike postavenej na fosílnych palivách, by cieľ stanovený klimatickou dohodou nemal pre Rusko robiť žiadny problém. Je to najmä preto, že tamojší priemysel utrpel ťažký pád po rozpade Sovietskeho zväzu v roku 1991.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?