Aktuality

Diaľnica z Bratislavy do Košíc bude dokončená už tento rok. Nie však u nás

Diaľnica D1

„Diaľnica z Bratislavy do Košíc bude hotová v roku 2010...“. O 11 rokov neskôr diaľnicu stále nemáme. Možno by sa dalo povedať, že slovenská D1 je ako legenda. O prepojení dvoch najväčších slovenských miest priamou dopravnou tepnou mnoho vodičov už roky tajne sníva. Tento rok by sa ich sny mohli konečne naplniť. Nie však na našom území.

Ako upozornil Korzár, spojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou je možné už koncom tohto roka. Diaľničný úsek nepovedie cez Slovensko, ale cez Maďarsko. Tamojšie úrady sú totiž pomerne rýchle a dalo by sa povedať, že takmer celé územie našich južných susedov je prepojené diaľničnou sieťou.

Posledná časť Tornyosnémeti – Miškovec

Maďari medzitým kompletizujú práce na poslednom úseku, ktorý trvalo prepojí Košice s Budapešťou. Nedokončená časť diaľnice M30 sa tiahne od pohraničného mesta Tornyosnémeti a končí v Miškovci. Konkrétne sa bavíme o troch nedokončených častiach, ktoré by mali byť otvorené na jeseň 2021. Pôvodné plány pritom počítali z otvorením až na jar 2022.

Diaľničný úsek Tornyosnémeti - Miškovec
Diaľničný úsek Tornyosnémeti - Miškovec | Reprofoto: NIF.hu
Zdroj: nif.hu

Všetky rozostavané časti by aktuálne mali byť hotové už na 70%. Diaľničné prepojenie Košíc s maďarským Miškovcom skráti cestovanie touto trasou o približne 30 minút. Zefektívnenie dopravy si vyžiadalo od Európskej únie investíciu vo výške 552,6 milióna eur. Dôvodom takto rozsiahlych investícií nie je len potreba zefektívnenia a zvýšenia bezpečnosti dopravy, ale predovšetkým to, že daný úsek spadá do plánu „Via Carpathia“.

Európska únia chce týmto projektom prepojiť Baltské more s Čiernym a Egejským morom diaľničnou sieťou. Úsek M30 sa na slovenskej strane napája na rýchlostnú cestu R4, ktorá bola dokončená už v roku 2013.

Ako sme na tom s D1?

Medzitým na Slovensku neustále prebiehajú úradné záležitosti a stavebné práce, ktoré súvisia s dokončením diaľnice D1. Aktuálne máme rozostavané tri dôležité časti hlavnej dopravnej tepny. Ide o D1 Lietavská lúčka – Višňové – Dubná Skala vo fáze 2. Tento úsek dlhý 13,5 kilometra má zatiaľ vyčlenených 409,8 milióna eur. V tejto časti sa nachádza aj tunel Višňové.

D1 Lietavská Lúčka
Diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala | Reprofoto: NDSAS.sk

Druhým aktuálne otvoreným úsekom je časť D1 Hubová – Ivachnová, ktorý sa taktiež nachádza v druhej fáze výstavby. 14,92 kilometra dlhá časť D1, na ktorej je aj tunel Čerbať či križovatka Likavka nás bude stáť 288,79 milióna eur. Práce by mali byť ukončené už v roku 2022.

D1 Hubová
Diaľničný úsek D1 Hubová - Ivachnová | Reprofoto: NDSAS.sk

Poslednou aktuálne rozostavanou časťou našej D1 je Prešov, západ – Prešov, juh za čiastku 356,345 milióna eur. Presne 7,87 kilometra dlhý úsek bude tvoriť západný obchvat mesta Prešov a taktiež na ňom bude postavený tunel Prešov. Obchvat by mal byť dokončený už tento rok.

D1 Prešov
Diaľničný úsek D1 Prešov, západ - Prešov, Juh | Reprofoto: NDSAS.sk

Okrem rozostavaných úsekov, máme niektoré časti D1, ktoré sú zatiaľ ešte stále len na papieri. Hovoríme napríklad o prepojení D1 Turany – Hubová. Na tomto úseku by mali byť aj tunely Korbeľka a Havran.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie