Nové Subaru Outback rozpoznáva tvár vodiča, v predaji bude už budúci mesiac

Permanentný symetrický pohon všetkých kolies a 2,5-litrový atmosférický štvorvalcový BOXER nie sú jediné dôvody, pre ktoré sa vlajková loď značky drží na špici záujmu už od uvedenia na trh v roku 1995.
Vydané  Text: 
Už počas mája tohto roka sa do predaja aj na Slovensku dostane nová verzia terénneho kombi Subaru Outback, ktoré sa počas uplynulých rokov nastavuje nemilosrdné zrkadlo moderným esúvečkam. Prekonáva ich jazdnými vlastnosťami, vnútorným priestorom a po novom aj špičkovou bezpečnosťou, ktorá sa overila aj prostredníctvom nových testov MPDB (Mobile Progressive Deformable Barrier). Jedná sa o prvý Outback postavený na globálnej podvozkovej platforme SGP, ktorá vyniká o 40 percent lepšou absorpciou energie pri náraze a efektívnym prenosom sily nárazu tak, aby bola posádka vo väčšom bezpečí. Platforma od Subaru využíva nový konštrukčný rám doplnený o nosníky a pomocné rámy, ľahšiu karosériu a plechy so zvýšeným podielom vysokopevnostnej ocele. Nová architektúra okrem toho priniesla aj prekvapivé zvýšenie tuhosti karosérie a podvozka – tuhosť prednej časti pri bočnom ohybe stúpla o 90 percent, torzná tuhosť a tuhosť prednej nápravy o 70 percent, tuhosť zadnej nápravnice až o 100 percent a nakláňanie karosérie sa zredukovalo až o 50 percent. Svetlá výška narástla až na 213 mm, predný a zadný nájazdový uhol má hodnotu 19,7°, resp. 22,6° (JIS) a prejazdový uhol je 21,0°.
### Doplnková bezpečnosť vďaka počítačom a kamerám Bezpečnosť vozidla je potom zvýšená aj integráciou bezpečnostného systému EyeSight štvrtej generácie s dovedna jedenástimi funkciami. Hardvér stojí na systéme dvoch stereokamier, v porovnaní s treťou generáciou majú takmer dvojnásobne väčší zorný uhol, softvérovo sa vylepšilo rozpoznávanie objektov v okolí vozidla. Subaru vo svojej tlačovej správe uvádza, že tento bezpečnostný balíček obsahuje funkcie ako: * pokročilý adaptívny tempomat s funkciou udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu, * núdzový asistent pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu, * systém rozpoznávania dopravných značiek s inteligentným obmedzovačom rýchlosti, * systém upozornenia na opustenie jazdného pruhu pomocou vibrovania volantu, * systém prevencie opustenia jazdného pruhu (schopný rozpoznať aj zatrávnené predely či okraje vozovky), * protikolízny brzdový systém s rozšírenou podporou pri prevencii kolízií na križovatkách, * systém monitorovania únavy vodiča (DMS), * automatické brzdenie pri cúvaní (RAB), * systém detekcie vozidiel vzadu (SRVD), * sledovanie mŕtvych uhlov – viacsmerový monitor využívajúci prednú, zadnú a bočné kamery * systém upozornenia na objekty v priestore zadných sedadiel.
Zaujímavosťou je **funkcia rozpoznávania tváre vodiča**. Podľa slov automobilky systém monitorovania vodiča (DM) prispieva nielen k bezpečnosti, ale aj ku komfortu, a to vďaka kamere na rozpoznávanie tváre, ktorá identifikuje človeka na sedadle vodiča, na základe čoho môže systém automaticky upraviť polohu sedadla a vonkajších spätných zrkadiel a tiež nastavenia klimatizácie. V praxi to znamená, že vodič by mohol stráviť menej času manuálnym nastavovaním svojho pracoviska alebo vyberaním profilu vodiča.
### Dva a pol litra bez turba a poctivé 4×4 Subaru za 26 rokov sa iba v Európe predalo 303-tisíc kusov modelu Outback. Existuje hneď niekoľko dôvodov, pre ktoré sa ľudia pri tomto modeli ostávajú aj pri výmene auta za nové, okrem celkovej robustnosti a mimoriadneho praktického potenciálu oceňujú aj pohony. Nový Outback ponúka 2,5-litrový atmosférický benzínový motor typu Boxer, ktorý je konfigurovaný s prevodovkou Lineartronic. Vyvinie maximálny výkon 124 kW (169 koní) a krútiaci moment 252 Nm pri 3 800 ot./min. Kombinovaná spotreba dosahuje 7,4 l/100 km.
Pôsobivé je, že v porovnaní s predchocom má tento štvorvalec s protibežnými piestami a priamym vstrekovaním paliva až 90 percent dielcov vylepšených. Dosahuje napríklad vyšší kompresný pomer. Auto ďalej pracuje s novým hydraulickým systémom, ktorý využíva olej s nižšou viskozitou, čo vedie k zniženiu strát výkonu údajne až o 22 percent. Vylepšenia sa dočkala aj reťazová bezstupňová prevodovka, Lineartronic sa tak má v praxi prejavovať skôr ako 8-stupňová automatika. Využitie tohto typu prevodovky nachádza opodstatnenie v permanetnom symetrickom pohone všetkých kolies, pôvodne bola navrhnutá pre potreby jeho riadenia. Už v základnej výbave Outback ponúka systém aktívneho smerovania krútiaceho momentu. Vodič si počas jazdy môže vyberať z dvoch jazdných režimov v teréne X-MODE SNOW/DIRT (sneh/štrk) a DEEP SNOW/ MUD (hlboký sneh/blato) a ďalšie dva jazdné režimy systému SI-DRIVE má k dispozícii pre riadenie citlivosti akceleračného pedála (Intelligent a Sport). Nový Outback tak dokáže ťahať príves až do hmotnosti dvoch ton. Outback stojí na podvozku s rázvorom 2 745 mm s nezávislým zavesením kolies so vzperami MacPherson vpredu a nezávislým viacprvkovým zavesením kolies s dvojitými priečnymi ramenami vzadu.
### O palec väčší kufor Nový Outback má podľa slov výrobcu značne priestrannejší interiér, napríklad priestor medzi prednými a zadnými sedadlami sa zväčšil o skoro jedenásť centimetrov. Teoreticky to ponúka viac priestoru na nohy pre zadných pasažierov. Podstatnejšie zmeny sa diali v batožinovom priestore. Šírka otvoru batožinového priestoru sa zväčšila o tri centimetre, podlaha kufra je dlhšia o dva a pol centimetra a objem batožinového priestoru narástol o 10 litrov na aktuálnu hodnotu 522 litrov. Subaru prvýkrát použitý systém elektrického ovládania dverí batožinového priestoru pohybom lakťa v blízkosti senzora zabudovaného do loga. V kufri sa ďalej nachádzajú praktické háčiky, sieťkové vrecko, Outback je navyše štandardne vybavený strešnými lyžinami s integrovanými výklopnými priečnikmi a viazacími otvormi. ### Dostupnosť Európsky debut novinky prebehol v online priestore a čoskoro bude možné nový Outback vidieť aj naživo v showroomoch – už počas mája. Na Slovensku kúpite Outback v stupňoch výbavy 2.5i Touring, Adventure a Premium, ceny novej verzie zatiaľ nemáme, odchádzajúca generácia sa predáva od cenníkových 39 990 eur.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »