Čo s autom po zime? Na tieto dôležité veci motoristi zabúdajú a riskujú tým vážnejšie problémy

Tohtoročná zima priniesla na mnohé miesta aj dostatok snehu, hoci si ho lyžiari pre protipandemické obmedzeniam prakticky neužili. Väčšina vozidiel tak jazdila hlavne v mestách, kde však **technické služby nešetrili soľou, ktorá je pre autá zimným nepriateľom číslo jeden.** Mrazy zase mohli negatívne ovplyvniť kapacitu autobatérií. S príchodom jari tak nastáva čas na dôkladnú očistu vozidla a kontrolu funkčnosti všetkých jeho súčastí.
Vydané  Text: 
Cenu každého ojazdeného vozidla ovplyvňuje hneď niekoľko faktorov. Počet predchádzajúcich majiteľov, servisná história, pôvod vozidla, počet najazdených kilometrov, vek a v neposlednom rade aj aktuálny technický stav. Pokiaľ sa o svoje vozidlo budete zodpovedne starať, bude mať na trhu jazdených vozidiel vyššiu hodnotu než porovnateľný model v horšom technickom stave. Zanedbávať základnú údržbu sa preto nevypláca.
### Pozor na agresívnu posypovú soľ Najmä zimné mesiace so snehovou pokrývkou bývajú pre autá ťažkou skúškou. Všade prítomná posypová soľ sa dostáva aj na miesta, ktoré by majiteľovi vozidla ani len nenapadli. Ak napríklad nastúpite do vymrznutého auta s topánkami od snehu a soli a zapnete kúrenie, sneh so soľou sa rozpustí a dostane sa až na kovové konštrukcie pod kobercami, kde môže spôsobiť koróziu. Ešte viac pochopiteľne trpí podvozok. Preto je dôležité po zime všetky miesta, kam sa soľ mohla dostať, čo najskôr očistiť a vymyť. **Rovnako tak v zimných mesiacoch trpí aj brzdová sústava a výfukový systém.** Častá návšteva umývačky by tak mala byť v zime štandardom. Rozhodne je lepšie využívať ručné vysokotlakové umývačky, kde nehrozí poškodenie laku kefami. ### Akumulátor po zime treba preveriť Nemilo dokáže po zime prekvapiť aj akumulátor, ktorému teploty pod bodom mrazu rozhodne nesvedčia. Stav akumulátora, bohužiaľ, pohľadom nespoznáte. Ak nevlastníte záťažový merač, budete si musieť stav autobatérie overiť v servise. **Záťažový merač odhalí, či je batériu po zime potrebné len dobiť alebo rovno vymeniť.** Pozornosť by ste mali venovať aj stieračom, ktoré sa v priebehu zimy musia potýkať s nadmerným opotrebením stieracích líšt pri odstraňovaní väčšieho množstva hrubších nečistôt alebo aj ľadu a snehu. Koncom marca prichádza aj čas na výmenu pneumatík zo zimných na letné. Všeobecne platí, že výmenu je vhodné naplánovať na dobu, kedy sa teplota stabilne drží nad 10 °C. ### Tlak v pneumatikách Ak ešte plánujete pár týždňov vydržať na zimných pneumatikách, skontrolujte si v nich tlak a upravte ho na predpísané hodnoty. **Je možné, že pneumatiky budete mať pre oteplenie pretlakované, najmä ak ste ich hustili v tuhej zime.** V tom prípade z nich treba vypustiť prebytočný tlak. Získate tak vyšší komfort a lepšie jazdné vlastnosti vrátane kratšej brzdnej dráhy. Nezabudnite skontrolovať tlak aj v rezervnom kolese!




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!


ODPORÚČANÉ