Toto sú najväčšie problémy dnešných elektromobilov. Ak ich nevyriešime, budeme musieť hľadať iné alternatívy!

Automobilky tlačia na predaj elektromobilov a plug-in hybridov ako nikdy predtým. Nie preto, žeby boli lepšie, úspornejšie či ekologickejšie. Dôvodom sú emisné normy a hrozba obrovských pokút, ktoré ich pri nedodržaní limitov čakajú. **Svoje si o elektromobiloch a súčasnej politike povedal aj legendárny dizajnér monopostov F1 a športových áut, Gordon Murray.** Tento človek stál pri zrode najrýchlejších vozidiel planéty a na… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Automobilky tlačia na predaj elektromobilov a plug-in hybridov ako nikdy predtým. Nie preto, žeby boli lepšie, úspornejšie či ekologickejšie. Dôvodom sú emisné normy a hrozba obrovských pokút, ktoré ich pri nedodržaní limitov čakajú. **Svoje si o elektromobiloch a súčasnej politike povedal aj legendárny dizajnér monopostov F1 a športových áut, Gordon Murray.** Tento človek stál pri zrode najrýchlejších vozidiel planéty a na ich vývoji sa aktívne podieľal, jeho odborné pozadie preto nemá zmysel zásadne spochybňovať. Podobne ako mnohí motoristickí nadšenci, ani on neskrýva svoju frustráciu s aktuálnym smerovaním automobilového priemyslu. **Najviac mu vadí to, že podporovatelia súčasných elektromobilov klamú samých seba a veľmi kriticky sa vyjadril aj o použitých technológiách,** ktoré podľa neho ešte nie sú vhodné na masové rozšírenie.
Gordon Murray je juhoafrický dizajnér monopostov F1 a závodných automobilov McLaren.
*„Súčasná batériová technológia je hrozná z pohľadu energetickej hustoty. Musíte batérie ťahať so sebou, autá sú tak oveľa ťažšie, brzdy musia viac pracovať, pneumatiky sa skôr opotrebujú, cesty budú zničené skôr. Všetko je na ťažkom aute horšie. A nikto nechce hovoriť ani o životnom cykle akumulátorov, koľko energie je potrebné vynaložiť na ich výrobu a kam s nimi potom, keď sa stanú o nepoužiteľnými…Keby sme zrazu všetci prešli na baterky, čo by sme s nimi potom robili?“* hovorí Murray v podcaste.
Podľa neho sa týmito dôležitými otázkami výrobcovia ani vlády nezaoberajú tak, ako by mali. Gordon Murray pokračuje: *„Na to, aby elektrické autá začali dávať zmysel, sa musia udiať dve veci. Prvou je nová generácia batérií s lepšou energetickou hustotou, ktorá však pravdepodobne nepríde ďalších 5 až 10 rokov. A ďalej musíme vyriešiť otázku životného cyklu batérií. Na to sa potrebujeme pozrieť bez pozlátka.“* Gordon Murray si myslí, že **budúcnosť nevyzerá čiernobielo a spaľovacie motory tu s nami budú ešte dlhú dobu.** Podľa neho budeme jazdiť v autách s nejakou formou spaľovacieho motora ešte ďalších 30 rokov. Celý rozhovor si v angličtine môžete vypočuť vo vašej podscastovej aplikácii, alebo priamo na našom webe. **PODCAST:**




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!