Tieto Jeepy sú úplne iné, než na aké ste zvyknutí! Kúpili by ste si ich?

Jeep je automobilka, ktorá je založená na tradíciách a veľmi si ich ctí. Každý nový krok musí byť v súlade s nimi. Keď teda prišiel čas elektrifikácie, v Jeepe si dali záležať, aby nepopierala princípy značky, ale aby ich zveľaďovala. Prvé plug-in hybridné Jeepy Renegade a Compass teda spĺňajú, čo musia: poskytujú vodičovi možnosť jazdiť v meste bez emisií a hluku. Zároveň však nový druh pohonu využívajú na to, aby boli ešte lepšie tam, kde sa cítia ako doma: v teréne.
Vydané  Text: 
Značka Jeep vždy stelesňovala dobrodružstvo a slobodu pohybu. Jeepy sprístupňovali ľuďom miesta, na aké by sa s inými autami nedostali. Príroda je však vzácna a treba ju chrániť. Preto sa na nový Jeep Renegade 4×e a Jeep Compass 4×e treba pozerať ako na príležitosť – **možnosť pohybovať sa na čisto elektrický pohon, keď to terén umožňuje.** A kde nie, tam mať k dispozícii ešte schopnejší pohon všetkých kolies, čo umožňuje koncepcia rozdeleného pohonu prednej a zadnej nápravy. Modely 4×e spájajú dobré stránky z viacerých uhlov pohľadu. Väčšina ľudí denne najazdí menej než 50 kilometrov. Ak majú ten komfort, že môžu svoj plug-in hybridný Jeep nabíjať doma, je dosť možné, že pri bežnej každodennej prevádzke nespotrebujú žiaden benzín. Budú si užívať plynulú, tichú jazdu až do rýchlosti 130 km/h. **Zároveň sa nemusia znepokojovať, ak ich čaká dlhšia cesta. Spaľovací motor je vždy k dispozícii, spolu s nádržou na benzín,** ktorú naplníte na akejkoľvek čerpacej stanici.
Mať doma auto pripojené na elektrickú sieť má aj ďalšie výhody. Cez palubné menu alebo pomocou aplikácie si môžete načasovať svoj odchod a nastaviť si, aby bolo auto predklimatizované na určitú teplotu. **Auto na to využije energiu z elektrickej siete a vy tak vyrazíte s plne nabitou batériou,** ktorú navyše nebudete nadmerne zaťažovať tým, že potrebujete auto najprv vychladiť, alebo si v ňom zakúriť. Modely Compass a Renegade sa svojím charizmatickým dizajnom do mesta hodia. Ak sa chcete ukázať, oba modely vám na to dávajú príležitosť vďaka širokej ponuke farieb karosérie a rôznym dizajnovým doplnkom či polepom. V meste je jazda na elektrickú energiu upokojujúca a mimoriadne pohodlná. **Navyše môžete mať dobrý pocit, že nevypúšťate emisie tam, kde ich je aj tak dosť.** Keď však treba, elektrický pohon sa spojí so spaľovacím motorom a vy máte razom k dispozícii výkon až 176 kW (240 k). Toľko v žiadnom inom modeli Renegade alebo Compass nenájdete. A verte nám, že na vlastnej koži je tých 240 koníkov ozaj potentných. Reakcie na plyn sú vďaka charakteru elektromotora bleskové a pocit zo zrýchlenia je úplne v rozpore s očakávaniami – v dobrom slova zmysle.
Na záver prichádzame do terénu. Tam sa elektrifikovaný pohon dostáva do svojho živlu. Pohon 4 × 4 modelov 4×e síce porušuje mnohé tradície značky, ale ctí si jej princípy: má to byť najlepší možný pohon, ktorý vás dostane aj na tie najnedostupnejšie miesta. Jeep vďaka technológii e-AWD a Powerloop zabezpečuje, že elektrina pre vás nebude žiadnou prekážkou. Naopak – pomôže vám dostať sa ďalej než doteraz. ## Ako to funguje? Na pohon modelov 4×e slúžia dovedna tri motory. Klasický preplňovaný štvorvalec s objemom 1,3 litra a výkonom 96 kW (130 k) alebo 132 kW (180 k) dopĺňajú dva elektromotory. Jeden je spojený so spaľovacím motorom a dokáže mu buď „pomáhať“, alebo fungovať ako vysokonapäťový generátor. Druhý elektromotor je umiestnený na zadnej náprave a poháňa len zadné kolesá. Dosahuje výkon 44 kW (60 k) a krútiaci moment 250 Nm od nulových otáčok. Zároveň slúži na rekuperáciu brzdnej energie, takže pri každom spomaľovaní nabíjate batériu.
### Batéria Moderná 400 V Li-ion batéria je umiestnená pod zadnými sedadlami, takže nezasahuje do batožinového priestoru. Môžete mať dokonca aj rezervu. Pre optimálny výkon je batéria chladená aj vykurovaná. O jej poškodenie sa nemusíte báť – je uzavretá v odolnom oceľovom obale. ### Režimy jazdy K dispozícii sú tri režimy pohonu: Hybrid, Electric a E-Save. **Hybridný režim** uprednostňuje jazdu na elektrinu, ak to okolnosti dovoľujú. Spúšťanie spaľovacieho motora a rozdelenie energie medzi všetkými troma motormi riadia zložité algoritmy, ktoré sú schopné brať do úvahy aj profil trate, teplotu ovzdušia a podobne. Všetko v záujme minimalizovania spotreby. **Režim Electric** je čisto elektrický. Máte k dispozícii celý normálny rozsah plynového pedála bez toho, aby ste sa museli báť, že nechtiac prebudíte spaľovací motor. Ten reaguje až na kickdown. **Režim E-Save** slúži na to, keď si chcete elektrickú energiu uchovať pre neskoršie využitie. Napríklad keď prichádzate po diaľnici do mesta. Na diaľnici je lepšie využívať spaľovací motor a po príchode do mesta prepnúť na elektrický režim. E-Save má dva podrežimy: jeden podrží taký stav nabitia batérie, aký máte v čase jeho stlačenia. Druhý začne batériu okamžite dobíjať až do úrovne 80 %.
### eCoasting Tlačidlo pri voliči automatickej prevodovky razom zmení charakteristiku plynového pedála a razantne zvýši rekuperačné brzdenie. Auto začne silno brzdiť motorom a dobíjať batériu už pri uvoľnení plynového pedála. V hustej premávke túto funkciu oceníte, pretože budete vedieť auto ovládať takmer výlučne jedným pedálom. ### Výhody, keď nejazdíte Plug-in hybridný pohon ponúka viac výhod. Napríklad možnosť si auto zohriať alebo vychladiť ešte pred samotnou jazdou. Nastavíte si to buď priamo v menu auta, alebo cez aplikáciu My Uconnect v mobilnom telefóne. Ovládať môžete aj časy nabíjania v prospech výhodnejších sadzieb za elektrinu.
### Možnosti nabíjania Modely 4×e sú optimalizované na nabíjanie doma s ohľadom na maximálnu životnosť batérie. Mopar ponúka v rámci príslušenstva easyWallbox, ktorým s výkonom 2,3 kW nabijete Renegade aj Compass 4×e za menej ako 5 hodín. Po noci v garáži ste pripravení znovu vyraziť. Spomínaný wallbox sa dá upraviť na výkon až 7,4 W. Vtedy klesne doba nabíjania len na približne 100 minút.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.