Magazín

Tak toto bol skutočne brutálny test bezpečnosti. Autá spúšťali na betón z výšky 30 metrov!

Otázka bezpečnosti automobilov je mimoriadne sledovaným parametrom. Hoci sa v poslednom čase sledujú skôr schopnosti asistenčných systémov, ktoré dokážu nehodám zabrániť či minimálne eliminovať riziká zranenia posádky, významný vplyv na ochranu posádky má aj naďalej samotná konštrukcia karosérie. A práve schopnosť odolať brutálnemu nárazu stála za pokusom, ktorý vykonala značka Volvo.

Crashtest Volvo

Pre záchranárov

Automobilka tvrdí, že sa týmto pokusom rozhodla záchranárom „vyrobiť“ autá na tréning zásahu po ťažkých nehodách. Do veľkej miery je to celkom určite pravda, Volvo totiž so záchranármi spolupracuje už desiatky rokov. A na tento účel zriadilo špeciálne oddelenie, ktoré veľmi detailne vyhodnocuje následky dopravných nehôd. Minimálne sekundárnym efektom testu však bolo aj podčiarknutie kvality a bezpečnosti automobilov Volvo. Na test totiž technici použili až 10 rôznych automobilov.

Crashtest Volvo

Čelne na betón

Áno, presne toto technici so svojimi autami spravili. Auto zavesili na lano a pomocou žeriavu ho vytiahli do výšky 30 metrov nad zem. A následne ho voľným pádom pustili na betónovú plochu. Dodajme, že takýto test je pre auto mimoriadne náročný, pevná betónová plocha skrátka neuhne. Pre porovnanie. Takýto test by sme mohli prirovnať k čelnému nárazu auta do pevnej betónovej steny pri rýchlosti približne 80 km/h. Ako to nakoniec dopadlo? Podľa vyjadrenia technikov vykonávajúcich test, museli niektoré autá, aby mali záchranári ťažšiu prácu, na zem pustiť opakovane. Cieľom totiž bolo dosiahnuť stav, aby bola deformácia natoľko rozsiahla, aby zasahovala aj do bočných častí karosérie. Záchranári chceli trénovať vyslobodzovanie posádky z vraku. Trocha brutálny test, ale určite mimoriadne užitočný.

Crashtest Volvo

Výsledky prekvapili

Ak by ste čakali, že by posádky automobilov takýto stret s prekážkou nemali šancu prežiť, budete prekvapení. Podľa vyjadrenia technikov test dopadol lepšie, než predpokladali. Test teda v konečnom dôsledku ukázal, že hoci elektronickí pomocníci, ktorí sú súčasťou balíka aktívnej bezpečnosti, prešli v poslednom období zásadným vývojom, pri neodvrátiteľnej nehode je z pohľadu prežitia posádky kľúčovou vlastnosťou naďalej odolnosť skeletu karosérie. Využívanie moderných vysokopevnostných materiálov ako aj nové technológie spájania jednotlivých dielov karosérie tak zostávajú kľúčom k prežitiu posádky po ťažkých dopravných nehodách.

Celá tlačová správa:

Pozrite sa, ako spoločnosť Volvo Cars zhadzuje nové autá z výšky 30 metrov, aby pomohla záchranárom zachraňovať životy

Bola to najextrémnejšia nárazová skúška, akú kedy spoločnosť Volvo Cars vykonala. A bola zásadná. Odborníci na vyslobodzovanie často používajú automobily havarované v Bezpečnostnom stredisku spoločnosti Volvo Cars na zdokonaľovanie svojich schopností, aby dokázali ešte lepšie zachraňovať ľudské životy.

Spoločnosť Volvo Cars sa nedávno rozhodla, že pomôže záchranným službám pripraviť sa na možné scenáre tých najťažších havárií, a rozhodla sa simulovať sily, ktoré sa dajú do pohybu pri najextrémnejších nárazoch. Prijala rovnako extrémne opatrenia a po prvý raz zašla nad rámec toho, čo sa dá simulovať pri bežných nárazových skúškach; opakovane zhodila niekoľko nových vozidiel svojej značky zo žeriavu z výšky 30 metrov.

Tento postup pomohol vytvoriť dostatočné poškodenie, ktoré by adekvátne simulovalo poškodenie, k akému dochádza pri najextrémnejších haváriách. Predstavte si napríklad havárie, pri ktorých ide jedno vozidlo veľmi vysokou rýchlosťou, alebo nehody, pri ktorých osobný automobil narazí vo vysokej rýchlosti do kamióna, alebo nehody, pri ktorých dôjde k silnému nárazu do automobilu zboku.

V takýchto situáciách budú osoby vo vozidle zrejme v kritickom stave. Preto je prvoradé dostať ich čo najrýchlejšie z vozidla a do nemocnice, na čo slúžia hydraulické záchranárske stroje, v odvetví známe ako „čeľuste života“. Odborníci na vyslobodzovanie často hovoria o tzv. zlatej hodine: pacienta musia vyslobodiť a dostať z nemocnice do hodiny od nehody.

„Už dlhé roky úzko spolupracujeme so švédskymi záchrannými službami,“ hovorí Håkan Gustafson, hlavný vyšetrovateľ Tímu spoločnosti Volvo Cars pre výskum dopravných nehôd. „Je to preto, že máme rovnaký cieľ: chceme bezpečnejšie cesty pre všetkých. Dúfame, že už nikto nikdy nebude musieť zažiť najťažšie dopravné nehody, ale nie všetkým nehodám sa dá vyhnúť. Je preto nevyhnutné, aby existovali metódy, ktoré pomôžu zachrániť ľudský život, keď k takýmto najťažším nehodám predsa len dôjde.“

Všetky zistenia zo skúšobných nárazov a následných vyslobodzovacích prác budú sústredené v rozsiahlej výskumnej správe, ktorá bude bezplatne k dispozícii záchranárom aj na iných miestach. Vďaka tomu budú mať možnosť využívať cenné informácie na ďalší rozvoj svojich záchranárskych schopností.

Záchranári väčšinou získavajú cvičné vozidlá zo šrotovísk, tie sú však často staré aj dvadsať rokov. A z hľadiska pevnosti ocele, konštrukcie bezpečnostnej klietky a celkovej odolnosti je obrovský rozdiel medzi modernými automobilmi a tými, ktoré boli vyrobené pred pätnástimi či dvadsiatimi rokmi. A oceľ, z ktorej sú vyrobené nové vozidlá značky Volvo, patrí k najpevnejším, aké možno nájsť v moderných automobiloch.

Preto je pre záchranárov nevyhnutné neustále si rozširovať poznatky o novších modeloch automobilov a prehodnocovať svoje postupy, aby mohli vyvíjať nové techniky vyslobodzovania. Inými slovami, tieto školenia môžu znamenať rozdiel medzi životom a smrťou. Preto sa spoločnosť Volvo Cars na žiadosť záchranných služieb rozhodla veci trochu urýchliť.

„Spravidla autá havarujeme len v laboratóriu, ale teraz sme ich prvý raz zhodili zo žeriavu,“ hovorí Håkan Gustafson. „Vedeli sme, že po tejto skúške budeme svedkami extrémnych deformácií. Urobili sme to preto, aby sme dali záchrannému tímu skutočnú výzvu, s ktorou bude môcť pracovať.“

Zo žeriavu bolo niekoľkokrát zhodených celkovo desať vozidiel značky Volvo rôznych modelov. Pred ich zhodením bezpečnostní technici spoločnosti Volvo Cars vykonali presné výpočty veľkosti tlaku a sily, ktorým bude musieť byť vystavený každý automobil, aby sa dosiahla požadovaná úroveň poškodenia.