Nový VW Golf R: Špičkový podvozok je základ, no zvyškom fascinuje tiež

320 koní, uzamykanie zadného diferenciálu, rýchlosť až 270 km/h.
Vydané  Text: 
Po modeli [Golf GTI Clubsport](https://www.autoviny.sk/novinky/121644/fanusikovia-jasaju-novy-vw-golf-gti-clubsport-je-poctivy-benzinovy-hot-hatch-s-vykonom-max-300-koni) prišiel čas na odhalenie špičovej verzie Golf R. Zaujme technickými parametrami, športovým vyhotovením karosérie a interiéru, ale aj štýlovými dvomi dvojitými koncovkami výfuku od značky Akrapovič. Golf R dokáže s výkonovým balíčkom dosiahnuť rýchlosť až 270 k/h a vďaka variabilnému uzamknutiu zadnej nápravy a manažmentu jazdnej dynamiky prekonáva svojho predchodcu na Nürburgringu o 19 sekúnd (finálny čas 7 minút a 51 sekúnd). Prepracovaný dvojlitrový štvorvalec s turbom (EA888 evo 4) vyvinie max. výkon 235 kW (320 k, nárast o 20 k v porovnaní s predchodcom) a pomocou pohonu všetkých kolies posunie Golf R na 100 km/h už za 4,7 sekundy. Vodič nemusí preraďovať, o to sa stará 7-stupňový DSG. Pokiaľ ide o krútiaci moment, zaostávanie ľahšieho štvorvalca na prednej náprave v porovnaní s päťvalcom v Audi RS3 je iba minimálne a s maximom na 420 Nm má o 20 Nm viac ako predchodca. Tieto newtonmetre sú dostupnú už pri 2 100 otáčkach za minútu a na tejto úrovni zostávajú až do 5 350 otáčok za minútu. Pre porovnanie, 5-valec z Audi dosahuje 480 Nm pri 1 950 až 5 850 ot./min. Vozidlo stojí na 19-palcových diskoch a v porovnaní s východiskovým Golfom má o 20 mm nižšiu svetlú výšku Piaty Golf R však prináša aj novinky v oblasti podvozku a pohonu. Pohon všetkých kolies (4Motion) sa v modeloch R vyznačuje takzvaným „R-Performance Torque Vectoring“. Špecialitou je, že pohon zadnej nápravy nielenže variabilne rozdeľuje hnaciu silu medzi prednú a zadnú nápravu, ale tiež variabilne medzi ľavé a pravé zadné koleso. S diferenciálom vektorovania krútiaceho momentu dve spojky vedia distribuovať až 100 percent krútiaceho momentu na koleso na vonkajšej strane zákruty. Nedotáčavosť je [podľa nemeckého auto motor und sport](https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/vw-golf-r-2020-top-golf-hinteraschssperre-nordschleife/) minulosťou, jazdá je svižná a priaznivý vplyv na jazdné vlastnosti má aj zmenšený polomer otáčania. Pozitívne dojmy z jazdy má podporovať aj štandardne dodávané progresívne riadenie, zatiaľ čo nový hliníkový pomocný rám na prednej náprave zaisťuje väčšiu tuhosť. Pokiaľ ide o celkovú hmotnosť, nový Golf R schudol sedem kilogramov na 1 476 kilogramov.
Vodič môže ovplyvniť prevádzkový režim pomocou štandardnej voľby jazdného profilu („Comfort“, „Sport“, „Race“ a „Individual“). Dodatočné profily „Special“ a „Drift“ sú k dispozícii iba s voliteľným paketom R-Performance. Podobne ako v prípade modelov BMW M alebo Audi RS má vodič priamy prístup k výberu jazdného profilu pomocou tlačidla „R“ na volante. Taktiež prispôsobuje vlastnosti štandardného adaptívneho športového pruženia DCC a ESP. Tak ako v GTI, aj takzvaný manažér jazdnej dynamiky Vehicle Dynamics Manager (VDM) prepája všetky systémy – elektronické tlmiče, progresívne riadenie a aj pohon všetkých kolies s elektronickými uzávierkami diferenciálov (XDS).
Nový špičkový Golf R je v Nemecku možné objednať už teraz, predpredaj sa začína dnes. Na domácom trhu stojí minimálne 48 018 eur, u predchodcu to bolo 46 285 eur. Kupujúci by si pritom [podľa nemeckého auto motor und sport](https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/vw-golf-r-2020-top-golf-hinteraschssperre-nordschleife/) mali pripraviť ďalšie peniaze na doplnkovú výbavu.

Fanúšikovia jasajú, nový VW Golf GTI Clubsport je poctivý benzínový hot hatch s výkonom max. 300 koní!

Volkswagen Golf GTI Clubsport (2021) napokon nepotrebuje hybridný pohon, aby splnil náročnú európsku emisnú normu Euro 6d-ISC-FCM.