Je vôbec potrebné nové auto ešte zabiehať? Tieto chyby vás neskôr budú stáť veľa peňazí!

Nesprávne zabehnutie nového motora môže vážne ovplyvniť životnosť a poruchovosť vášho vozidla.
Vydané  Text: 
Určite ste sa pri moderných vozidlách stretli s tvrdením, že nové agregáty môžete naplno využívať od prvých kilometrov. Dovolíme si však tvrdiť, že ide o **nepravdivú informáciu a mýtus, ktorý ohrozuje životnosť motora.** O zábehu totiž hovoria aj oficiálne materiály automobiliek, spôsob správneho používania po kúpe môžete nájsť aj v manuáloch niektorých vozidiel. Auto, ktoré absolvovalo len krátky testovací okruh v továrni jednoducho nemalo šancu sa reálne zabehnúť. Prečítajte si o najvážnejších chybách, ktoré robia majitelia nových vozidiel so surovým motorm. ### Využívanie plnej akcelerácie a zdržiavanie sa vo vysokých otáčkach Prvé dva body patria k najčastejším prehreškom väčšiny neinformovaných vodičov. **Výsledkom extrémnej záťaže od prvých kilometrov môžu byť zapečené piestne krúžky.** To sa postupne odzrkadlí napríklad vo vyššej spotrebe motorového oleja. Samozrejme, nejde o jediný problém, ktorý sprevádza necitlivé zachádzanie s novým motorom a **pripraviť sa môžete aj na klepanie ložísk kľukového hriadeľa.** Okrem motora si treba dávať pozor aj na iné mechanické súčasti ako napríklad brzdy, diferenciály a taktiež prevodovku. Pokiaľ ste sa od prvej chvíle za volantom nového auta správali ako Mika Häkkinen na Arktickej rely, **môžete časom počítať s veľmi vážnymi problémami,** ktoré sa prejavia až po najazdení väčšieho počtu kilometrov. ### Využívanie tempomatu Pri zabiehávaní nového motora je veľmi dôležité priebežne striedať úroveň otáčok a záťaže kladenej na agregát. **Ide o veľmi dôležitú časť zabiehavania a je kľúčové, aby auto pracovalo v rôznych kondíciách.** Neodporúčame preto po kúpe nového auta vyraziť na dlhú diaľničnú cestu, kde by ste využívali len prednastavenú rýchlosť a úzke pole využívaných otáčok. ### Krátke trasy Krátke trasy nie sú dobré, pretože sa počas nich nestihne motor úplne zahriať a nedochádza ani k riadnej cirkulácii oleja. Počas prvých kilometrov je dôležité, aby sa **pri každej jazde dostali súčasti motora na pracovnú teplotu a rozťažnosť tak, aby sa správne zabiehavali na výrobcom odporúčanej teplote v prevádzkovom stave.** ### Ťahanie prívesu Pokiaľ máte vozidlo, ktoré disponuje ťažným zariadením, odporúčame vám neťahať za autom ťažký náklad pokiaľ nie je auto riadne zabehnuté. **Príves totiž ukladá na pohonné ústrojenstvo väčšiu záťaž a vyžaduje si tiež využívanie vyšších otáčok pri zrýchlení.** Okrem motora však vyžadujú zábeh aj brzdy a pneumatiky. **Tie nemusia v počiatočnom období poskytovať úplnú brzdiacu silu či adhézne schopnosti, na aké sme pri zabehnutých vozidlách zvyknutí.** **VIDEOTESTY AMŠ**




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS

Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.