Aktuality

Ekologická politika EÚ nefunguje! Emisie CO2 vzrástli a automobilovému priemyslu hrozí kolaps

Chceli znížiť emisie CO2 v automobilovom priemysle, nastal však úplný opak. Podľa JATO Dynamics hrozia výrobcom pokuty za nedodržanie emisných limitov vo výške 33,6 miliardy eur. Napriek prechodnému obdobiu a obrovským investíciám do vývoja čistejších motorov sa výrobcom nedarí stláčať emisný priemer a medziročne zaznamenávame skôr jeho navyšovanie. Dôvodom je napríklad popularita SUV, ktoré skrz vyššiu hmotnosť a horšiu aerodynamiku vypúšťajú do ovzdušia viac škodlivín než malé hatchbacky. Z hľadiska predajov mali práve automobily kategórie SUV až 38-percentný podiel na trhu, pričom v priemere vypustia od ovzdušia každý kilometer až 130 gramov CO2.

JATO Dynamics Emisie (2019)

Dôkazom zhoršujúcej sa situácie môžu byť štatistiky z minulého roka, ktoré uvádzajú emisný priemer na úrovni 121,8 g CO2/km. Množstvo vypúšťaného CO2 pritom rastie už od roku 2016, v súčasnosti sa doťahujeme na hodnotu spred šiestich rokov. Od roku 2021 pritom musia výrobcovia stlačiť emisný priemer pod 95 g CO2/km, čo je pri danej situácii takmer nemožné. Nehovoriac o tom, že záujem zákazníkov o alternatívne pohony (PHEV alebo EV) je v dôsledku vysokých cien týchto technológií a obmedzenému využitiu minimálny.

JATO Dynamics Emisie (2019)

V súčasnosti automobilky rokujú s Európskou úniou, hlavným cieľom je odpustenie pokút a natiahnutie prechodného obdobia aspoň o jeden rok. V prípade neúspechu môže nastať kolaps automobilového priemyslu a prácu stratia desiatky tisíc pracovníkov v tomto odvetví. Koronakríza, markantný pokles predajov a hroziace pokuty za nedodržanie emisných limitov výrobcovia jednoducho neustoja. V lepšom prípade dôjde k drastickým škrtom, v horšom prípade ukončia činnosť v Európe.

Automobilka Mitsubishi už oficiálne oznámila svoj odchod z európskeho kontinentu a my len čakáme, kto bude nasledovať. Pozrite si štatistiky vývoja emisií CO2 za posledné roky v galérii.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie