Ako je to s povinným meračom spotreby od EÚ v nových autách? Nie je to hoax, toto sú fakty o novinke

O tejto „novinke“ v skutočnosti vieme už od minulého roka, ale veľa pozornosti jej médiá nevenovali.
Vydané  Text: 
Začiatkom septembra sme čitateľom priniesli článok o tom, že Európska únia zaviedla do platnosti nové nariadenie, ktoré prikazuje výrobcom áut montovať do svojich modelov zariadenia na meranie sptoreby paliva a energie. [Náš článok mal síce pútavejší nadpis](https://www.autoviny.sk/novinky/121502/pozor-do-novych-aut-zacala-eu-montovat-sledovacie-zariadenie-o-ktorom-vam-nikto-nepovedal), ale objektívne a skôr konzervatívne spracovanie témy, v ktorej každý čitateľ našiel odpovede na svoje otázky. Napriek tomu sa mnohé na našom Facebooku vynorili ako nezodpovedané – odpovede teraz nájdete v nasledovnom príspevku, ktorý vznikol upravením [originálneho príspevku](https://www.spiegel.de/auto/aktuell/kraftstoffverbrauch-eu-muss-ab-2021-realen-spritverbrauch-von-autos-ueberwachen-a-1298476.html) od nemeckého denníka Spiegel. ### O čo sa jedná? Od roku 2021 je Európska komisia povinná monitorovať skutočnú spotrebu paliva pre automobily a ľahké úžitkové vozidlá. Výrobcovia automobilov musia zaznamenávať **údaje o skutočnej spotrebe každého jednotlivého vozidla** a **predložiť ich Komisii**. Nariadenie je súčasťou nedávno zavedenej metodiky merania spotreby, dojazdu a emisií WLTP. Cieľom Komisie je zabezpečiť, aby sa údaje o spotrebe uvedené výrobcom už nelíšili od skutočnej spotreby paliva tak ako predtým. Podľa [štúdie Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT)](https://www.spiegel.de/auto/aktuell/spritverbrauch-im-verkehr-deutlich-hoeher-als-auf-pruefstand-a-1247419.html) bola skutočná spotreba paliva nových automobilov v súčasnosti v priemere o 39 percent vyššia ako testovaná spotreba uvedená výrobcami vozidiel. Predpokladom prenosu dát od výrobcu je takzvaný **palubný merač spotreby paliva** (On-Board Fuel Consumption Meter) alebo skrátene **OBFCM**. Softvér zaznamenáva spotrebu paliva vozidla, ako aj spotrebu energie elektromobilov alebo plug-in hybridov. Zariadením OBFCM musia byť vybavené všetky osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá, a to na základe nového typového schválenia, od 1. januára 2020. Dotkne sa to napríklad nových generácií modelov, ale aj faceliftov či nových variantov motorov. V roku 2021 sa to už bude týkať všetkých prvýkrát registrovaných áut a id tohto roku sa údaje budú zasielať aj Komisii. ### Výrobcovia musia predložiť údaje od roku 2021 Mnoho moderných automobilov už túto technológiu má. „*Novinkou však je, že od roku 2021 budú výrobcovia povinní údaje presne zalogovať a predložiť ich komisii*,“ hovorí **Peter Mock** z ICCT. Výrobcovia doteraz údaje o spotrebe využívali iba na interné účely. Podľa ich vlastných vyhlásení sú veľkí výrobcovia na prechod pripravení. „*V porovnaní s certifikovanými štandardnými hodnotami existujú pravidelné odchýlky pri skutočnej jazde*,“ hovorí pre Spiegel hovorca Mercedesu. Preto podporujú nové nariadenie a už majú v programe modely s OBFCM. Značka BMW oznámila, že v súčasnosti sa realizáciu novinky pripravuje. Nie je však jasné, ako sa má technicky realizovať budúci prenos údajov. „*Presný postup prenosu, vyhodnotenia a použitia údajov OBFCM ešte nebol stanovený*,“ tvrdí hovorca Volkswagenu pre Spiegel. V súčasnosti sa diskutuje o rôznych možnostiach prenosu údajov, do úvahy prichádzajú nasledovné: * budú načítané pri technicých a emisných kontrolách počas a následne odovzdané komisii, * budú sťahované pri náhodných kontrolách v cestnej premávke , * budú automaticky zhromažďované v centrálach spravovaných vozových parkov, napr. autopožičovniach, * automaticky, bezdrôtovo a priamo z vozidla. „*V prípade automatizovaného prenosu nesie zodpovednosť výrobca a riziko chýb v dôsledku priameho prenosu údajov komisii by bolo minimalizované*,“ hovorí Mock. Na druhej strane načítanie údajov na technických a emisných kontrolách by značne oneskorilo prenos údajov, pretože v niektorých krajinách EÚ je prvá všeobecná kontrola povinná až po štyroch rokoch, vrátane Slovenska. Náhodné vzorky alebo zber údajov z vozových parkov by zasa nemuseli byť konrektné a automobilky by mali právo proti náhodnosti kontrol protestovať. Zatiaľ teda nie je jasné, akým spôsobom sa Komisia rozhodne. ### Zodpovednosť môžu niesť aj motoristi Stále je tiež otvorené aj to, ktoré čísla vôbec Komisia zverejní. „*Bolo by možné rozdeliť údaje na jednotlivé modely vozidiel*,“ hovorí Mock. Potom môžete určiť skutočnú spotrebu pre každý jednotlivý model a zákazníci môžu porovnávať modely priamo medzi sebou. Na druhej strane by nebolo transparentné, keby Komisia vo svojich správach zverejnila iba priemernú hodnotu rozdielu v spotrebe paliva všetkých vozidiel. S novo zozbieranými údajmi by sa však mohli správať o niečo zodpovednejšie nielen výrobcovia, ale aj samotní motoristi. Podľa odborníkov by bolo predstaviteľné napríklad zavedenie dane z produkcie CO2. Vodiči, ktorí jazdia obzvlášť hospodárne, by potom dostali daňové úľavy, zatiaľ čo vodiči, ktorí spotrebujú veľa paliva, by museli platiť viac. Do akej miery je to ale férové a správne, dnes ťažko hodnotiť. Súčasný harmonogram stanovuje, že Európska komisia zverejní počas testovacej fázy medzi rokmi 2021 a 2026 výročnú správu o vývoji rozdielu medzi stanovenou a skutočnou spotrebou paliva. Komisia potom musí zaviesť osobitný zákon pre výrobcov, aby tento rozdiel minimalizovali, a to najneskôr do roku 2030. Takže sa motoristi nemusia pripravovať na žiadne dramatické a radikálne zmeny. Autá budú rovnaké ako naďalej, akurát sa upraví vzťah medzi výrobcami áut a Európskou úniou. Cieľom má byť transparentnosť a vytvorenie korektného rámca pre novinky platné v osobnej doprave.





ODPORÚČANÉ



Inzercia

Advertisement