Ako je to s povinným meračom spotreby od EÚ v nových autách? Nie je to hoax, toto sú fakty o novinke

O tejto „novinke“ v skutočnosti vieme už od minulého roka, ale veľa pozornosti jej médiá nevenovali.
Vydané  Text: 

Začiatkom septembra sme čitateľom priniesli článok o tom, že Európska únia zaviedla do platnosti nové nariadenie, ktoré prikazuje výrobcom áut montovať do svojich modelov zariadenia na meranie sptoreby paliva a energie. [Náš článok mal síce pútavejší nadpis](https://www.autoviny.sk/novinky/121502/pozor-do-novych-aut-zacala-eu-montovat-sledovacie-zariadenie-o-ktorom-vam-nikto-nepovedal), ale objektívne a skôr konzervatívne spracovanie témy, v ktorej každý čitateľ našiel odpovede na svoje otázky. Napriek tomu sa mnohé na našom Facebooku vynorili ako nezodpovedané – odpovede teraz nájdete v nasledovnom príspevku, ktorý vznikol upravením [originálneho príspevku](https://www.spiegel.de/auto/aktuell/kraftstoffverbrauch-eu-muss-ab-2021-realen-spritverbrauch-von-autos-ueberwachen-a-1298476.html) od nemeckého denníka Spiegel. ### O čo sa jedná? Od roku 2021 je Európska komisia povinná monitorovať skutočnú spotrebu paliva pre automobily a ľahké úžitkové vozidlá. Výrobcovia automobilov musia zaznamenávať **údaje o skutočnej spotrebe každého jednotlivého vozidla** a **predložiť ich Komisii**. Nariadenie je súčasťou nedávno zavedenej metodiky merania spotreby, dojazdu a emisií WLTP. Cieľom Komisie je zabezpečiť, aby sa údaje o spotrebe uvedené výrobcom už nelíšili od skutočnej spotreby paliva tak ako predtým. Podľa [štúdie Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT)](https://www.spiegel.de/auto/aktuell/spritverbrauch-im-verkehr-deutlich-hoeher-als-auf-pruefstand-a-1247419.html) bola skutočná spotreba paliva nových automobilov v súčasnosti v priemere o 39 percent vyššia ako testovaná spotreba uvedená výrobcami vozidiel. Predpokladom prenosu dát od výrobcu je takzvaný **palubný merač spotreby paliva** (On-Board Fuel Consumption Meter) alebo skrátene **OBFCM**. Softvér zaznamenáva spotrebu paliva vozidla, ako aj spotrebu energie elektromobilov alebo plug-in hybridov. Zariadením OBFCM musia byť vybavené všetky osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá, a to na základe nového typového schválenia, od 1. januára 2020. Dotkne sa to napríklad nových generácií modelov, ale aj faceliftov či nových variantov motorov. V roku 2021 sa to už bude týkať všetkých prvýkrát registrovaných áut a id tohto roku sa údaje budú zasielať aj Komisii. ### Výrobcovia musia predložiť údaje od roku 2021 Mnoho moderných automobilov už túto technológiu má. „*Novinkou však je, že od roku 2021 budú výrobcovia povinní údaje presne zalogovať a predložiť ich komisii*,“ hovorí **Peter Mock** z ICCT. Výrobcovia doteraz údaje o spotrebe využívali iba na interné účely. Podľa ich vlastných vyhlásení sú veľkí výrobcovia na prechod pripravení. „*V porovnaní s certifikovanými štandardnými hodnotami existujú pravidelné odchýlky pri skutočnej jazde*,“ hovorí pre Spiegel hovorca Mercedesu. Preto podporujú nové nariadenie a už majú v programe modely s OBFCM. Značka BMW oznámila, že v súčasnosti sa realizáciu novinky pripravuje. Nie je však jasné, ako sa má technicky realizovať budúci prenos údajov. „*Presný postup prenosu, vyhodnotenia a použitia údajov OBFCM ešte nebol stanovený*,“ tvrdí hovorca Volkswagenu pre Spiegel. V súčasnosti sa diskutuje o rôznych možnostiach prenosu údajov, do úvahy prichádzajú nasledovné: * budú načítané pri technicých a emisných kontrolách počas a následne odovzdané komisii, * budú sťahované pri náhodných kontrolách v cestnej premávke , * budú automaticky zhromažďované v centrálach spravovaných vozových parkov, napr. autopožičovniach, * automaticky, bezdrôtovo a priamo z vozidla. „*V prípade automatizovaného prenosu nesie zodpovednosť výrobca a riziko chýb v dôsledku priameho prenosu údajov komisii by bolo minimalizované*,“ hovorí Mock. Na druhej strane načítanie údajov na technických a emisných kontrolách by značne oneskorilo prenos údajov, pretože v niektorých krajinách EÚ je prvá všeobecná kontrola povinná až po štyroch rokoch, vrátane Slovenska. Náhodné vzorky alebo zber údajov z vozových parkov by zasa nemuseli byť konrektné a automobilky by mali právo proti náhodnosti kontrol protestovať. Zatiaľ teda nie je jasné, akým spôsobom sa Komisia rozhodne. ### Zodpovednosť môžu niesť aj motoristi Stále je tiež otvorené aj to, ktoré čísla vôbec Komisia zverejní. „*Bolo by možné rozdeliť údaje na jednotlivé modely vozidiel*,“ hovorí Mock. Potom môžete určiť skutočnú spotrebu pre každý jednotlivý model a zákazníci môžu porovnávať modely priamo medzi sebou. Na druhej strane by nebolo transparentné, keby Komisia vo svojich správach zverejnila iba priemernú hodnotu rozdielu v spotrebe paliva všetkých vozidiel. S novo zozbieranými údajmi by sa však mohli správať o niečo zodpovednejšie nielen výrobcovia, ale aj samotní motoristi. Podľa odborníkov by bolo predstaviteľné napríklad zavedenie dane z produkcie CO2. Vodiči, ktorí jazdia obzvlášť hospodárne, by potom dostali daňové úľavy, zatiaľ čo vodiči, ktorí spotrebujú veľa paliva, by museli platiť viac. Do akej miery je to ale férové a správne, dnes ťažko hodnotiť. Súčasný harmonogram stanovuje, že Európska komisia zverejní počas testovacej fázy medzi rokmi 2021 a 2026 výročnú správu o vývoji rozdielu medzi stanovenou a skutočnou spotrebou paliva. Komisia potom musí zaviesť osobitný zákon pre výrobcov, aby tento rozdiel minimalizovali, a to najneskôr do roku 2030. Takže sa motoristi nemusia pripravovať na žiadne dramatické a radikálne zmeny. Autá budú rovnaké ako naďalej, akurát sa upraví vzťah medzi výrobcami áut a Európskou úniou. Cieľom má byť transparentnosť a vytvorenie korektného rámca pre novinky platné v osobnej doprave.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Autopriemysel

Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.
  • Autosalón v Ženeve 2024 naživo

    Všetko o novej Dacii Spring: Najlacnejší elektromobil prešiel výraznými zmenami. Pre firmy má skvelú funkciu navyše

  • Očakávame, že nová Dacia Spring bude aj naďalej veľmi atraktívna pre nákupcov firemných vozových parkov. Zostáva najlacnejším elektromobilom na európskom trhu.

     Prvýkrát ponúka obojsmerné nabíjanie V2L. To môže byť zaujímavé pre firmy, ktoré potrebujú mať počas prepravy tovarov napájanú chladničku alebo iné elektrické spotrebiče. Autorom našich fotografií je Rudolf Banecký.
  • Aktualizované

    Nie je to žart: Boris Kollár bude prevádzkovať a sám šoférovať taxík, už čaká na licenciu. Témy rozhovoru so zákazníkom si určí sám

  • Znie to skoro ako vtip, lenže ním nie je. Bývalý predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozširuje svoje podnikanie o taxislužbu.

     Či už zákazníka zaujíma politika, transplantácia vlasov alebo rodičovské povinnosti, aj tieto témy môžu byť počas jazdy v taxíku prebraté.