Chodci, dni sa skracujú, buďte pre vodičov viditeľní!
Každý rok zbytočne zomierajú chodci, pretože nie sú dostatočne viditeľní pre vodičov áut a motoriek. Pritom stačí tak málo!
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Dni sa skracujú, tma bude čoskoro už aj v čase, keď odchádzame z práce. Aj keď sme motoristi, väčšina z nás sme aj chodci – minimálne vtedy, keď pešo prechádzame k zaparkovanému autu, k električke, mnohí dochádzame do svojho cieľa úplne bez použitia akýchkoľvek vozidiel. Práve v čase, keď sa viditeľnosť znižuje alebo je celkom tma, má zmysel hlbšie sa zamyslieť nad tým, či sme vôbec ako chodci dostatočne viditeľní pre vodičov áut a motorkárov. Zdravie a život nám totiž môže zachrániť aj obyčajný prúžok s reflexnou povrchovou úpravou a, naopak, nedbalosť nás o ne môže pripraviť.
BECEP, teda oddelenie bezpečnosti cestnej premávky zaoberajúce sa prevenciou k vyššej bezpečnosti cestnej premávky na Ministerstve dopravy a výstavby SR, pripomína nielen v jesennom a zimnom období, že chodci majú dbať na svoju bezpečnosť ešte viac. Dá sa to spraviť hneď niekoľkými spôsobmi, ale tým najjednoduchším je zodpovedajúco sa obliecť a používať farby, ideálne bielu a najlepšie reflexné prvky.
„Kúpa reflexnej vesty alebo reflexného pásika je záležitosťou niekoľkých eur. Tých pár eur však zabezpečí oveľa lepšiu viditeľnosť chodca a tým aj jeho vyššiu bezpečnosť na ceste. Vidieť a byť videný, to je predpokladom bezpečnosti v cestnej premávke,“ hovorí Roman Török, vedúci BECEP-u na ministerstve dopravy.
Má to veľký význam – neveríte? Tak sa s nami pozrite na fakty a odporúčania.
Prečo má zmysel dbať na bezpečnosť ešte viac ako doteraz?
Na Slovensku zomrie každý rok niekoľko desiatok chodcov v dôsledku zrážky s motorovým vozidlom. Podľa údajov Policajného zboru v roku 2019 zomrelo na slovenských cestách 75 chodcov, čo je o 16 viac ako rok predtým.Napriek tomu, že pomerovo máme na Slovensku najmenší počet úmrtí na cestách v porovnaní s krajinami V4, podľa Ministerstvo vnútra SR až 31 percent úmrtí na cestách predstavovali chodci. Mnohí na tom niesli spoluzodpovednosť sami, pretože zanedbali vlastnú bezpečnosť. Čo je tým myslené? Práve zanedbanie viditeľnosti za zníženej viditeľnosti.
Preto je dôležité zaoberať sa touto témou!
Kto je to vlastne chodec? Nielen ten, kto ide pešo!
Ak hovoríme o chodcovi, myslíme tým oveľa viac ľudí, než sa môže na prvý pohľad zdať. Podľa Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 Z.z. je chodcom účastník cestnej premávky pohybujúci sa pešo; chodcom je aj osoba, ktorá napríklad tlačí alebo ťahá sánky, detský kočík, vozík pre osoby so zdravotným postihnutím alebo ručný vozík s celkovou šírkou nepresahujúcou 600 mm, osoba, ktorá sa pohybuje na lyžiach, korčuliach, kolobežke bez pomocného motorčeka, skejtborde alebo obdobnom športovom vybavení, pomocou mechanického alebo elektrického vozíka pre osoby so zdravotným postihnutím, a osoba, ktorá tlačí bicykel, motocykel alebo kolobežku s pomocným motorčekom, alebo vedie zviera.To znamená, že keď sa rozprávame o bezpečnosti chodcov, týka sa to aj používateľov kolobežiek, korčúľ, invalidných vozíkov či hoverboardov! A, samozrejme, aj cyklistov, ktorí svoj bicykel práve tlačia, aj keď s malou výnimkou, ktorú nájdete nižšie.
Základné pravidlá a povinnosti pre chodcov
Pre chodcov platia zákony, ktoré nájdete vo Štvrtej hlave Zákona o cestnej premávke, konkrétne v paragrafoch 52, 53 a 54. Dôrazne vám odporúčame prečítať si ich, je to záležitosť zopár minút a možno budete prekvapení, čo všetko ako chodec zanedbávate. Zo zákona vyberáme niekoľko faktov, na ktoré by ste určite mali myslieť bez ohľadu na to, či je deň alebo noc:- Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, miesto na prechádzanie, nadchod alebo podchod
- Ak priechod k dispozícii nie je, cez cestu sa prechádza vždy kolmo (teda najkratšou možnou trasou)!
- Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť
- Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany!
- Ak nie je popri ceste chodník alebo je neschodný, chodci môžu chodiť aj po krajnici, najviac dvaja vedľa seba, pritom vždy vľavo – teda v protismere jazdy pre motorové vozidlá. Avšak pozor, toto neplatí pre ľudí, ktorí tlačia bicykel alebo motocykel – tí musia ísť vpravo! (toto je tá zmienená výnimka vyššie)
- Pripomíname, že používateľ kolobežky je považovaný za chodca, ale používateľ elektrickej kolobežky za vodiča nemotorového vozidla a môže podľa § 9 ods. 3) Zákona o cestnej premávke používať pravú krajnicu (ak tým neohrozí a neobmedzí pohyb chodcov). Zároveň je dôležité vedieť, že podľa §55a používateľ elektrickej kolobežky smie jazdiť po pravej strane chodníka, len ak neohrozí a neobmedzí chodcov, pričom nesmie prekročiť rýchlosť chôdze.
Za zníženej viditeľnosti a v tme dbajte aj na nasledovné:
- Noste svetlé farebné alebo reflexné oblečenie, prípadne reflexné prvky – ideálna je biela farba oblečenia a reflexné prvky. Vďaka nim budete viditeľní už zo vzdialenosti desiatok metrov.
- Pohybujte sa po dobre osvetlených trasách, najmä keď prechádzate cez cestu.
- Ak je znížená viditeľnosť, nechoďte po krajnici vedľa seba, ale radšej za sebou!
- Ak je to možné, nadviažte so šoférom v blížiacom sa alebo stojacom aute očný kontakt predtým, ako prejdete cez cestu, aby ste sa uistili, že vás vidí.
- Podľa Zákona o cestnej premávke, konkrétne paragrafu č. 54 odseku 2 platí, že za zníženej viditeľnosti musí byť organizovaný útvar chodcov označený vpredu po oboch stranách neoslňujúcim bielym svetlom a vzadu takisto po oboch stranách červeným svetlom. Vedúci útvaru chodcov a chodci idúci v poslednom rade v smere chôdze musia mať mimo obce za zníženej viditeľnosti oblečený reflexný bezpečnostný odev
Prečo majú svetlé farby a reflexné prvky zmysel?
Viditeľnosť na ceste podľa farby oblečenia (za zníženej viditeľnosti) | ||||||||
Modré | 18 metrov | |||||||
Červené | 24 metrov | |||||||
Žlté | 37 metrov | |||||||
Biele | 55 metrov | |||||||
Reflexné | 200 metrov | |||||||
Reakčný čas vodiča auta | 30 metrov Vodič zbadá chodca | 60 metrov Vodič je schopný rozpoznať nebezpečenstvo | 100 metrov Vodič sa rozhoduje, ako vykonať vyhýbací manéver | 130 metrov Vodič vykonáva vyhýbací manéver | 180 metrov Vodič dokončuje vyhýbací manéver | |||
Zdroj: Infografika BESIP: Lepší viditelnost zvyšuje bezpečnost |
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024