Aktuality

Prečo by sme za diaľničné známky a mýto mali platiť Poliakom? Prišli s riešením našich problémov

Diaľnica, odbočka Východná
Diaľnica, odbočka Východná

Predstavte si, že by ste počas dlhšieho šoférovania nemuseli zastavovať a čakať v dlhých radoch na zaplatenie mýta, vopred si zisťovať možnosti kúpy diaľničnej známky pre danú krajinu, riešiť parkovné, či hľadať peniaze alebo kartu na kúpu paliva alebo jedla.

Nie je potrebné žiadne zastavovanie

Poľská spoločnosť Autopay navrhla riešenie presne pre takéto situácie. Aplikácia je rýchly automatický online a offline platobný systém, pomocou ktorého môžu vodiči prechádzať mýtnymi úsekmi diaľnice medzi mestami bez zastavenia a tým pádom aj bez čakania. Ide o prvú službu v Európe, ktorá využíva technológiu na výber elektronického mýta.

Aplikácia pre vodičov funguje na základe plne automatických bezkontaktných platieb, ktoré sa realizujú podľa evidenčného čísla vozidla.

Ak sa vám tento nápad zdá nerealizovateľný, príkladom, kde už funguje v praxi, je práve Poľsko, z ktorého pochádzajú jeho vývojári. Systém Autopay už úspešne funguje na diaľniciach medzi veľkými mestami na juhu krajiny (Krakov – Katovice – 80 km) a na severe (Toruń – Gdansk – 150 km).

Stačí, ak sa užívateľ zaregistruje cez webstránku alebo aplikáciu a spáruje svoj profil s platobnou kartou. Vďaka univerzálnemu riešeniu systém integrovali do svojich mobilných aplikácii aj dve banky v Poľsku.

Cieľom zakladateľov je priniesť prelomový softvér aj do iných európskych krajín, čo práve v čase pandémie koronavírusu predstavuje ideálne bezkontaktné riešenie rôznych situácii.

Prečítajte si aj:


Jednotný a komplexný systém pre celú EÚ

Miłosz Kurzawski, člen predstavenstva spoločnosti, sa vyjadril: „V súčasnosti má každá krajina svoje vlastné riešenie vyberania diaľničných poplatkov. To však núti vodičov, ktorí cestujú medzi jednotlivými štátmi, aby sa vopred oboznamovali s miestnymi pravidlami a dodržiavali ich. My chceme vytvoriť systém, ktorý umožní pohybovať sa po celej Európskej únii pomocou jednej aplikácie bez dopravných zápch na diaľničných mýtnych bránach, bez nálepiek na oknách, bez stresu a navyše pri nižších emisiách.“

Služba má však oveľa vyššie ambície ako elektronické diaľničné známky a mýto. „Máme ambíciu vytvoriť komplexný systém pre automatické platby autom, kedy sa evidenčné čísla budú využívať ako nástroj na vykonanie transakcie tak, ako to poznáme pri platbe kartou alebo mobilom. Vďaka ŠPZ-tke budete môcť zaplatiť diaľničné poplatky, parkovné, benzín či vykonať platby v ‚drive-thru’ reštauráciách,“ upresňuje riešenie Bartłomiej Gast, člen predstavenstva spoločnosti.

Cestovanie do Chorvátska bez čakania na mýtnych bránach

Najobľúbenejšia dovolenková destinácia Slovákov - Chorvátsko, má napríklad mýtne brány s rampami, ktoré by po nainštalovaní zariadení mohli prečítať evidenčné čísla a automaticky zdvihnúť rampu, čo by zabralo približne 3 sekundy. Fungovalo by to teda rovnako ako pri výjazde z podzemných garáží v nákupných centrách. Žiadne čakanie, žiadne zápchy.

Praktické výhody

  • Platba by prebehla až po ukončení jazdy po diaľnici.
  • Vďaka jednej aplikácii by si šofér mohol kúpiť napríklad diaľničné známky do viacerých krajín, zaplatiť za palivo, kúpiť si jedlo v “drive-thru” a zaplatiť za umytie auta a parkovné bez použitia platobnej karty či hotovosti.
  • Ceny zostávajú rovnaké, ako si nastavili poskytovatelia služieb.
  • Ideálne riešenie parkovacej politiky v mestách - inteligentné brány by umožňovali voľný prechod pre rezidentov a návštevníkom by účtovali poplatok.
  • Čakanie pred mýtnymi bránami vytvára zápchy, ktoré spôsobujú znečistenie ovzdušia. Menej zápch, menej výfukových emisií.
  • Prelomovú technológiu si už všimli aj vo svete, kde získala doteraz dve prestížne ocenenia - Fintech Future za technológiu s najväčším rozvojovým potenciálom a Zlatý bankár 2020 v kategórii Fintech Innovation.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Prvá jazda - Mazda MX-30 (foto: Ondrej Kroutil pre auto motor a šport, 2020)
Testy

Mazda MX-30: Naozaj ekologická

Keď už Mazda niečo spraví, môžete sa staviť, že to bude poriadne. Tento prístup zvolila aj pri svojom historicky prvom elektromobile. A k tomu, či ho potrebujete, zaujíma nezvyčajne úprimný postoj.