Európsky trh v prvom polroku 2020: Ktoré automobilky ustáli koronakrízu najlepšie?

Prvý polrok tohto roka bol z hľadiska predaja nových áut na európskom trhu výrazne poznačený pandémiou koronavírusu, a tak všetci netrpezlivo čakali, aké budú konečné čísla. Realitou je, že väčšina automobiliek sa v predaji prepadla takmer o 50%.
Podľa štatistík Európskeho zväzu výrobcov automobilov (ACEA) bolo celkovo na európskom trhu za prvý polrok 2020 zaregistrovaných 5 101 669 automobilov, čo je o 39,5 % menej ako za rovnaké obdobie minulý rok.
Zatvorené predajne áut, dopravné inšpektoráty, obmedzený dovoz automobilov a v neposlednom rade nepriaznivá finančná situácia spotrebiteľov spôsobili, že sa predaj áut prepadol v mnohých prípadoch až takmer o 50%.
Najhoršie čísla sú z krajín najviac zasiahnutých pandémiou, a tak sa na chvoste rebríčka umiestnilo Španielsko s poklesom predaja o 50,9%, za ním nasleduje Veľká Británia s poklesom registrácii o 48,5% a trojicu posledných uzatvára Taliansko s poklesom o 46,1%.
Naopak najväčším trhom zostáva v Európe Nemecko, kde bol zaznamenaný pokles registrácii nových áut o 34,5% v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Logicky teda zostáva na prvom mieste medzi značkami Volkswagen, ktorého registrácie klesli o 39% a celkovo ich bolo 576 028. Nakoniec si však Volkswagen prilepšil o desatinu percenta na svojom podiely na trhu, ktorý je 11,3%.
K najmenej zasiahnutým automobilkám patria aj francúzske značky Renault a Peugeot, ktoré aj napriek poklesu obsadili druhú a tretiu priečku. Päticu uzatvárajú nemecké prémiové značky Mercedes-Benz a BMW, ktoré dokazujú, že ich predaj je aj v čase krízy stabilnejší ako predaj štandardných značiek.
Prekvapením je “úspech” značky Škoda, ktorá obsadila siedmu priečku a predbehla tak napríklad Ford alebo Opel. Pred ňou sa umiestnila ešte Toyota, ktorá dlhodobo patrí k najlepším značkám v Európe.
Zaujímavé je tiež umiestnenie značky Kia, ktorá predbehla materský Hyundai. Prepad môžeme vidieť u značky Dacia, ktorá nestíha trend nízkoemisných áut s modernými technológiami a Mazda, ktorá sa prepadla až o 52,6%.
Upozorňujeme, že do štatistík registrácie nových áut v Európe boli okrem krajín EÚ zahrnuté aj predaje na Islande, v Nórsku, Švajčiarsku a vo Veľkej Británii.
Európsky trh v prvom polroku 2020: Najpredávanejšie značky áut | ||||
Poradie | Značka | Predaj 1-6/2020 [ks] | Medziročný rozdiel [%] | Trhový podiel [%] |
1. | Volkswagen | 576.028 | -39,0 | 11,3 |
2. | Renault | 357.015 | -39,3 | 7,0 |
3. | Peugeot | 316.366 | -40,0 | 6,2 |
4. | Mercedes-Benz | 299.488 | -32,1 | 5,9 |
5. | BMW | 286.023 | -33,4 | 5,6 |
6. | Toyota | 279.221 | -28,1 | 5,5 |
7. | Škoda | 278.290 | -30,2 | 5,5 |
8. | Ford | 273.520 | -46,4 | 5,4 |
9. | Audi | 261.482 | -35,7 | 5,1 |
10. | Opel/Vauxhall | 213.893 | -55,0 | 4,2 |
11. | Fiat | 210.017 | -44,9 | 4,1 |
12. | Citroën | 204.375 | -42,7 | 4,0 |
13. | Kia | 178.392 | -33,5 | 3,5 |
14. | Hyundai | 174.634 | -38,5 | 3,4 |
15. | Seat | 166.310 | -38,2 | 3,3 |
16. | Dacia | 166.183 | -46,7 | 3,3 |
17. | Nissan | 126.992 | -41,5 | 2,5 |
18. | Mini | 70.624 | -35,0 | 1,4 |
19. | Mazda | 59.090 | -52,6 | 1,2 |
20. | Mitsubishi | 54.302 | -33,9 | 1,1 |
– | CELKOVO | 5.101.669 | -39,5 | – |

Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk