Všetci ho poznáme z videnia, ale čo naozaj viete o Multicar M25? Pozrite sa do kabíny

Môžete ho šoférovať aj vy, ak máte bežné vodičské oprávnenie skupiny B.
Vydané  Text: 
Vidíme ho v našich mestách a obciach ešte aj dnes, ale oveľa viac sa spája s naším detstvom alebo s mladosťou. Šikovné nákladné vozidlo zvláda prevádzku na cestách i chodníkoch, nevadia mu vysoké obrubníky ani terén a s maximálnym výkonom motora úsmevných 34 kW dosahuje pozoruhodnú celkovú hmotnosť až 3,5 tony. Volá sa Multicar M 25 a pre jeho nemeckého výrobcu bol niekdajší československý trh zlatou baňou. Až 70 percent výroby tohto ikonického vozidla bolo určených na export do krajín RVHP, zatiaľ čo z predchádzajúceho modelu M 24 to bolo iba 48 percent. Multicar je v súčasnosti jediná značka z bývalého kombinátu IFA (združenie automobilových firiem v NDR), ktorá prežila až dodnes, hoci už nie pod značkou ADE-Werke, ako to bolo od roku 1920. Výroba vozidiel Multicar je dnes súčasťou portfólia nemeckej firmy Hako, ktorá sa zaoberá výrobou špecializovanej techniky pre údržbu verejných priestorov, skladov a podobne. Prvým modelom značky ADE-Werke bol Diesel-Ameise DK3, vtedy ešte bez kabíny vodiča a ovládaný iba pákami. Nasledovali modely Multicar DK4/M 21, Multicar M 22 (1964) a Multicar M 24, aby napokon od roku 1978 vyrábal model Multicar M 25. Vyrábal sa celých 13 rokov a počas tejto doby sa dočkal modernizácie, od roku 1991 sa vyrábal s motorom od Volkswagenu a potom od značky IVECO. V porovnaní s modelom M 24 mala moderná dvadsaťpäťka výkonnejší a silnejší motor so zdvihovým objemom valcov 2 240 cm3, max. výkon 34 kW a pohon všetkých štyroch kolies.
Využitie tohto hranatého nákladného vozidla bolo veľmi pestré. Ešte aj dnes ho občas môžeme vidieť so snežným pluhom, ako odhŕňa sneh z ciest, zbiera odpad z odpadkových košov, preváža zeleň, prípadne aj stavebné materiály. Celkovo sa vyrobilo na stotisíc kusov Multicaru M 25 a výroba skončila v roku 1993, model bol nahradený novšou verziou M 26. Dnes sa vyrábajú nepomerne modernejšie verzie M27compact (55 kW), M29 (80 kW) a M31 a M31 Hydrostat (110 kW).
Zdroje:
https://www.hako.com/kommunaltechnik/multifunktionale-lasten-und-geraetetraeger/uebersicht
https://cs.wikipedia.org/wiki/Multicar
https://autozine.cz/historie-ifa-multicar/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Multicar_M_25




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.