Aktuality

Autá čoskoro neuveriteľne zdražejú! Budeme si ich môcť dovoliť?

Dacia Sandero cena

Nedávno sme na našej webovej stránke uverejnili cenník mestskej Hondy Jazz, ktorá na Slovensku začína od 20 000 eur. Cenový skok medzi predchádzajúcou a novou generáciou Hondy Jazz tak predstavuje približne 6 000 eur, nejde pritom o jediný model a podobný nárast môžeme zaznamenať aj pri iných automobilkách.

Za vysoké ceny nových automobilov však výrobcovia do veľkej miery nemôžu, výsledná suma len kopíruje narastajúce náklady značiek na vývoj technológií a ich implementáciu do najzákladnejších modelov. Použitie komplikovaných technológií sa teda prirodzene premietlo do cien nových automobilov. Výrobcovia ich musia používať v každom novom modeli najmä pre stále prísnejšiu bezpečnostnú a ekologickú legislatívu.

Kým v minulosti stačili v mestskom aute bezpečnostné pásy, ABS či dva airbagy, dnes povinná prítomnosť dlhého zoznamu bezpečnostných a asistenčných systémov predražuje výrobu celého vozidla. Základnou súčasťou spomínaného Jazzu je po novom napríklad radarový tempomat, 10 airbagov, držanie v pruhoch, ESP či protikolízny asistent. Spomínané prvky boli donedávna bežné len pre vozidlá vyššej triedy, no teraz sú aj kvôli prísnym normám štandardom takmer všade.

Nová Honda Jazz e:HEV (2020)

Cenu nových áut zvyšuje nielen výbava, automobilky investovali aj do čistejších pohonných jednotiek využívajúcich hybridné alebo čisto elektrické systémy. Motivácia je jasná – dodržať emisné limity Európskej únie. Maximálna hodnota vypúšťaného CO2 nesmie po novom prekročiť úroveň 95 g/km, čo je výzvou aj pre tie najväčšie automobilky. Za prípadné prekročenie však musia ročne výrobcovia platiť pokuty v miliónoch eur. Pokuta sa ráta na gramy a platí sa za každé jedno predané vozidlo. Ak teda máte chuť zaobstarať si veľké SUV so silným motorom, do ceny nového auta bude zarátaná aj pokuta vo výške niekoľkých tisíc eur.

Čo to pre nás znamená? Základné ceny automobilov budú vyššie než doteraz, a teda menej dostupné pre záujemcov s obmedzeným rozpočtom. Nižšie výbavové stupne však budú štandardne disponovať bohatou výbavou aj modernými technológiami, ktoré do nových áut pretláča prísna legislatíva. Z trhu postupne zmiznú všetky jednoduché „ľudové“ autá a nový trend sa dotkne aj Dacie. Rumunskú automobilku bude ešte nejaký ten čas držať emisne nad vodou koncern Renault-Nissan, časom však prídu elektromobily a hybridy aj do tohto teritória.

VIDEÁ AMŠ

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie