Pred 22 rokmi sa postavil na štart IT gigant Google a podmanil si internet. Teraz si koncern, zastrešujúci najväčší vyhľadávač, zobral na mušku automobilovú brandžu a s modelmi Polestar 2 a pripravovaným elektrickým SUV Volvo XC40 Recharge trafil do čierneho – priamo do centrálnej nervovej sústavy automobilu.
**Automobiloví výrobcovia vyrábajú autá.** To je notoricky známa banalita, ale za ňou sa toho skrýva viac. Počas rokov sa autá zmenili natoľko, **že sa dnes nezaobídu bez softvéru.** Aktuálne sú to tisícky riadkov kódov, ktoré však iba málokedy automobiloví výrobcovia napísali sami. Je to verejné tajomstvo, že téma softvéru nepatrí k najobľúbenejším a bola dlho zanedbávaná. Preto bolo doteraz bežné, že predovšetkým známe tváre z oblasti dodávateľského priemyslu ako *Bosch, Continental alebo Harman (v súčasnosti súčasť koncernu Samsung)* mohli programovať riešenia na mieru pre svojich zákazníkov. **Automobilky sa totiž obávajú, že stratia vládu nad dátami, keď si priberú nových partnerov.**
Ale práve to sa teraz stane. Lebo problémom tejto zastaranej stratégie je, že jednotlivé prvky ako riadiace jednotky a senzory pracujú väčšinou izolovane od seba a ich zosieťovanie je komplikované. Chýba spoločný základ, **operačný systém,** ako ho poznáme z našich osobných počítačov alebo zo smartfónov, ktorý by ovládal funkcie, aplikácie a služby a prepájal ich navzájom. Presne to však pripravuje **Google – s jasným cieľom.**
**Prelom urobí v tomto roku Polestar 2, ktorý bude ako prvý automobil schádzať z výrobnej linky s operačným systémom Android.** Oznámil to Mickey Kataria, vedúci divízie Alphabets Automotive na vývojárskej konferencii *„Google I/O“.*
**Android Automotive OS,** ako sa volá nový operačný systém materského koncernu Google z Mountain View, ovláda celý infotainment. K tomu má pribudnúť vlastný **App Store, hlasové ovládanie a, samozrejme, aj mapová a navigačná služba Google Maps.** To sú všetko veci, ktoré sa BMW a Mercedes v súčasnosti s OS7 a MBUX pokúšajú dosiahnuť sami individuálnymi riešeniami.
### Automobilový priemysel je príliš pomalý
Výrobcovia áut už ale zistili, **aké je pre nich ťažké uviesť na trh automobilový softvér, ktorý sa dá aktualizovať a starať sa oň.** Lebo cykly a rozsahy aktualizácií, ktoré boli pôvodne naplánované, sa sotva dajú dodržať. Pritom ide v Mercedese o dve a v BMW o tri ročné aktualizácie systému. Pre porovnanie: **Google poskytuje svojim používateľom smartfónov menšie a väčšie aktualizácie takmer v dvojtýždňovom turnuse a aj pre automobilový softvér predpokladá rovnako prísny program.** Preto je krok mladej dcérskej spoločnosti značky Volvo a koncernu Geely ľahko pochopiteľný. Lebo kto si neuviaže na krk komplexný vývoj softvéru, môže sa **naplno sústrediť na hardvér automobilu s elektrickým pohonom.** Pritom automobilový operačný systém Google je rovnako ako jeho Android Smartphone OS koncipovaný ako **open-source softvér.** Vďaka tomu môžu aj iní výrobcovia začať využívať *Android Automotive,* čo výrazne znižuje vývojové náklady a navyše zvyšuje atraktivitu pre tretie strany, ktoré môžu programovať nové aplikácie vhodné na používanie v automobile. Až tie urobia z operačného systému rozsiahlu a flexibilnú ponuku, akú poznajú používatelia smartfónov.
Klasický Android beží už dnes na niekoľkých miliardách zariadení a milióny vývojárov programujú pre tento operačný systém aplikácie a softvér. Podľa materského koncernu Alphabet je preto jednoduché ich softvér prispôsobiť aj pre automobilové aplikácie. **„Na začiatku nám ide najmä o aplikácie z multimediálnej oblasti,“** vysvetľuje Anders Nilsson, vývojár softvéru značky Volvo. Momentálne má na starosti integráciu Android Auto OS do modelu Polestar 2 a pri demonštrácii poskytuje náhľad na fungovanie systému. Pre Spotify alebo podcastovú sieť NPR z USA sú už dnes k dispozícii fungujúce aplikácie, **obohacujúce infotainment elektrickej limuzíny s výkonom 300 kW, ktorá sa od februára 2020 začne predávať za cenu od 57 900 eur.**
### Digitálne zosieťovanie ako kľúč
Umožňuje to integrovaná SIM karta pre LTE, ktorá je v limuzíne Polestar 2 súčasťou sériového vybavenia a ktorá neustále udržiava automobil pripojený k serveru. Takýmto spôsobom sa jednak analyzujú a vykonávajú hlasové povely a jednak automaticky sťahujú mapové podklady, dopravné informácie v dátovej podobe a aktualizácie softvéru. **„Takýmto spôsobom môžeme dokonca dopĺňať funkcie a automobil neustále vylepšovať,“** vysvetľuje Thomas Ingenlath, CEO značky Polestar a šéfdizajnér značky Volvo. **„To poskytuje netušené možnosti,“** dodáva. Tým je zodpovedaná otázka záujmu značky Polestar, ale prečo sa vôbec koncern Alphabet zaujíma o potreby automobilového priemyslu? Angažovanosť tejto technologickej spoločnosti v automobilovej brandži v skutočnosti nie je ničím novým. **Už pred 15 rokmi Google nadviazal spoluprácu so značkami Volkswagen a Audi. Vtedy bolo dôvodom zobrazovanie družicových snímok z Google Earth v navigačnom systéme.**
O desať rokov neskôr Google priniesol **Android Auto – systém, ktorým sa dajú vybrané obsahy smartfónu a služby zobrazovať a ovládať na displeji systému infotainmentu v automobile.** Okrem toho koncern so svojou dcérskou spoločnosťou Waymo už roky pracuje na vývoji technológií pre autonómnu jazdu a so svojimi vozidlami môže v niektorých štátoch USA dokonca jazdiť v bežnej premávke.
### Cieľ: zber množstva dát
Pre autonómnu jazdu, ako aj hlavný predmet podnikania Google – **predaj personalizovanej reklamy** – má zásadný význam jedno: dáta. A tie sa získavajú najlepšie vtedy, keď podľa možnosti čo najviac ľudí dlho a v mnohých oblastiach svojho života využíva služby koncernu s kapitalizovanou hodnotou 140 miliárd dolárov. **Je jedno, či zákazník používa internetový vyhľadávač, hlasového asistenta, alebo smartfón s operačným systémom Android – alebo dokonca všetko naraz v automobile s Android Auto OS.**
Ešte väčším motorom úsilia o operačný systém pre automotive je však trhový potenciál, pretože sektor mobility patrí celosvetovo k brandži s najväčším obratom. Na rok 2025 očakávajú analytici Frost & Sullivan celosvetovo obrat takmer dve biliardy dolárov. Keď tu Android Automotive bude mať rovnakú pozíciu ako operačný systém Android pri smartfónoch, náskok sa sotva bude dať dohoniť a **výrobcovia ako BMW alebo Mercedes budú tomu márne vzdorovať svojimi izolovanými riešeniami.**
### Mobilita je miliardový biznis
Vývoj smartfónov dokumentuje, **že zákazníci nie sú ochotní prestupovať medzi jednotlivými ekosystémami. Preto aj bolo v roku 2018 pre Google jednoduché po mnohoročnej politike bezplatnosti začať požadovať od výrobcov smartfónov licenčné poplatky za operačný systém.** A ak bude raz Google súčasťou nervovej sústavy automobilu, bude pre ďalšie dcérske spoločnosti koncernu Alphabet ľahké podmaniť si ďalšie oblasti. Služby ako Waymo sú už dnes pripravené.
### Android Auto
Od svojho predstavenia v roku 2014 je Android Auto najčastejšie využívaným systémom na integráciu smartfónu do automobilu, ktorý zrkadlí vybrané obsahy v kokpite. Do roku 2020 Google rozšíril toto rozhranie do vyše 100 miliónov vozidiel
### App Store
Bez širokej vývojovej bázy za App Stores by smartfón nemohol sláviť svoje víťazné ťaženie. Do automobilov plánuje Google podobnú koncepciu s nezávislými vývojármi aplikácií
### Android
Operačný systém open-source je známy predovšetkým zo smartfónov a celosvetovo ho používa približne 80 percent smartfónov. Teraz má prísť verzia odvodená špeciálne pre automobily
### Google Assistant
Hlasový asistent technologického koncernu patrí celosvetovo k najlepším. Ešte do konca tohto roka má v automobiloch zaujať miesto Android Auto a integrovať jeho funkciu
AUTOVINY.SK » Aktuality » IT gigant Google si podmaňuje už aj automobilový priemysel! Pozrite sa ako
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.