Toyota a Subaru predstavili prvé spoločné SUV na elektrinu. Je toto budúcnosť motorizmu?

Subaru vraj hybridom veľmi neverí, hoci jej modely s pohonom e-Boxer v Európe vnímame vskutku pozitívne.
Vydané  Text: 
Na včerajšej tlačovej konferencii v Tokiu Subaru predstavilo svoje dlhodobé plány rozvoja technológií a znižovania emisií oxidu uhličitého. Spoločnosť bude naďalej „vyvíjať“ základné technológie, ako napríklad spaľovacie motory Boxer, ale tiež posilní vzťahy s Toyotou pri vývoji nových technológií. To by malo vyústiť do nového spoločne vyvinutého elektrického SUV. Hovorí sa už o roku 2025. Pri tejto príležitosti značka predstavila dizajnovú štúdiu vozidla s plne elektrickým pohonom, ktorá má byť nositeľom technológií od Subaru i Toyoty. Vychádza z dizajnu štúdie, ktorú už predtým zverejnila Toyota, upravuje iba niekoľko estetických detailov. Maketa elektromobilu je pomerne nízka, má priestranný interiér, v dvojfarebnom vyhotovení dáva vyniknúť základový dizajn karosérie s nápadne veľkými čiernymi blatníkmi kolies. Pripomína napríklad súčasnú Toyotu RAV4. Prezident Subaru Tomomi Nakamura vyjadril skepticizmus v súvislosti s predajom „palivovo efektívnych vozidiel“, teda hybridov v Spojených štátoch. Poukázal na nevýrazný predaj doplnkového hybridného modulu Subaru Crosstrek, zároveň však tvrdí, že 40 percent celosvetového predaja Subaru do roku 2030 bude pozostávať z hybridov alebo elektromobilov. Značka Subaru predstavila ešte v roku 2009 svoje vozidlo Stella EV v Japonsku. O takmer desať rokov neskôr značka do predaja v USA zaviedla plug-in hybrid Crosstrek, ktorý ponúka celý elektrický dojazd 17 kilometrov. Jeho americké predaje však v minulom roku dosiahli iba tisíc kusov. V roku 2016 sa objavili správy o tom, že Subaru vyvíja úplne elektrický pohonný systém, tento projekt sa však medzičasom neposunul vpred. V septembri 2019 Toyota zvýšila svoj podiel v spoločnosti Subaru zo 17 na 20 percent, pričom a ešte v júni 2019 obe firmy spoločne začali pracovať na platforme „Toyota New Generation Architecture“ zameranej na elektromobily. Elektrická verzia platformy bola nazvaná „e-TNGA“. Spolupráca medzi Toyotou a Subaru nie je jedinečná, v skutočnosti sa jedná o časť kvarteta pozostávajúceho zo značiek Subaru, Toyota, Mazda a Suzuki. Zdieľanie a spoločný vývoj technológií sa ukazuje ako jediná cesta, ktorou sa budú automobilky uberať, ak chcú prežiť nasledovné dekády. Vývoj elektrických vozidiel je finančne nesmierne náročný a dokonca ani najväčšia automobilka sveta nemusí stíhať držať krok s dobou, ak nebude spolupracovať s inými značkami.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.