Gratulujeme! Tänak získava prvý majstrovský titul s Toyotou Yaris WRC!

Jazdec tímu TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team) Ott Tänak sa spoločne s navigátorom Martinom Järveojom zapísali do histórie. Druhým miestom na rely v Španielsku si poistili svoj prvý titul vo svetovom rely šampionáte FIA.
Vydané  Text: 

BEST CARS 2020: Hlasujte za najlepšie autá roka!

Anketa, v ktorej o najlepších autách roka rozhodujete VY!

Od roku 2004 získali majstrovskú korunku WRC iba traja rôzni jazdci, a tým tretím je práve Tänak. Spoločne s Järveojom sú navyše prvými Estóncami, ktorým bol tento úspech dopriaty. Titul pre pretekárskych jazdcov získava Toyota piaty raz v histórii, a navyše prvýkrát od triumfu Didiera Auriola v roku 1994. **Tänak tento rok zvíťazil zatiaľ v šiestich z dvanástich podujatí**. Do predposledného kola tejto sezóny štartoval s náskokom 28 bodov v rámci hodnotenia šampionátu. V jedinom podujatí sezóny so skutočne zmiešaným povrchom došiel Tänak celkovo piaty; najskôr absolvoval úvodný deň na šotoline a následne sa v sobotu vďaka štyrom víťazným ereskám za sebou na asfalte posunul na tretiu pozíciu. V nedeľu začínal s pohodlným náskokom pred ďalším jazdcom v poradí, avšak na poistenie titulu majstra sveta stále potreboval výrazne tlačiť na pílu v záverečnej Power Stage. V neuveriteľnom prejazde rýchlostnou skúškou s dĺžkou 20,72 km prekonal druhého najrýchlejšieho o 3,6 sekundy, čím vybojoval všetkých päť bonusových bodov, a navyše i celkové druhé miesto v pretekoch. Jari-Matti Latvala došiel ako piaty so ziskom niekoľkých dôležitých bodov do majstrovstiev továrenských tímov, kde má Toyota stále šancu zvíťaziť v nadchádzajúcom finálnom kole sezóny v Austrálii – na vedúci tím stráca iba 18 bodov. Kris Meeke sa po odstúpení z pretekov v sobotu dopoludnia kvôli nehode opäť vrátil do akcie v nedeľu podľa pravidiel pre reštart. Jazdec Takamoto Katsuta, zaradený do programu Rally Challenge Program tímu TOYOTA GAZOO Racing, úspešne zakončil svoje druhé podujatie najvyššej úrovne so samostatne nasadeným vozidlom Toyota Yaris WRC, a aj napriek spomaleniu kvôli sobotňajšej technickej poruche opäť preukázal slušný pokrok. **KONEČNÁ KLASIFIKÁCIA, KATALÁNSKA RELY:**
1 Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) 3 hod 7 min 39,6
2 Ott Tänak/Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) +17,2 s
3 Dani Sordo/Carlos del Barrio (Hyundai i20 Coupe WRC) +17,6 s
4 Sébastien Loeb/Daniel Elena (Hyundai i20 Coupe WRC) +53,9 s
5 Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) +1 min 0,2 s
6 Elfyn Evans/Scott Martin (Ford Fiesta WRC) +1 min 14,2 s
7 Teemu Suninen/Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta WRC) +1 min 47,6 s
8 Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Citroën C3 WRC) +4 min 20,5 s
9 Mads Østberg/Torstein Eriksen (Citroën C3 R5) +8 min 24,6 s
10 Eric Camilli/Benjamin Veillas (Citroën C3 R5) +8 min 47,2 s
29 Kris Meeke/Seb Marshall (Toyota Yaris WRC) +42 min 20,0 s
### A čo bude nasledovať? Pretekársku sezónu zakončuje podujatie Rely Austrália (14. – 17. novembra 2019), organizované na rôznorodých šotolinových cestách, ktoré pozostávajú z kombinácie úzkych a kľukatých lesných tratí a rýchlych plynulých úsekov v otvorenej krajine. **MAJSTRI SVETA V RELY, KTORÍ DOSIAHLI TITUL S TOYOTOU:**
**1990**: Carlos Sainz (Toyota Celica GT-Four ST165)
**1992**: Carlos Sainz (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
**1993**: Juha Kankkunen (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
**1994**: Didier Auriol (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
**2019**: Ott Tänak (Toyota Yaris WRC)
### Citácie **Tommi Mäkinen (šéf tímu)** „Ide o historický úspech: máme nového majstra sveta. Je to veľká odmena pre všetkých členov tímu za ich úsilie, ktoré po celú sezónu na ceste k tomuto cieľu preukazovali spoločne s Ottom a Martinom. Ott bol tento víkend pod veľkým tlakom. Viem, aké to je, a myslím, že len málokto si dokáže predstaviť, čo to znamená. To, čo predviedol počas Power Stage, urobiť to správne na zisk titulu, to bolo úplne úžasné. Druhé miesto nám pomohlo aj v rámci šampionátu továrenských tímov. Stále máme šancu v Austrálii a dáme do toho maximum.“ **Ott Tänak (jazdec, vozidlo č. 8)** „Vlastne neviem, čo v tejto chvíli povedať. Tlak tento víkend bol na úplne inej úrovni. Toto bolo mojím životným cieľom. Vedel som, že sa nesmiem dopustiť žiadnych chýb, ale tiež som musel dosiahnuť dobrý výsledok, aby to vyšlo. Takže to bol masívny tlak a spočiatku bolo ťažké si na to zvyknúť. Ku koncu sa mi však nejako podarilo uvoľniť sa a dostať sa do obvyklej pretekárskej nálady. Ráno som mal z auta dobrý pocit a dokázal som ísť v správnom tempe, ale Dani [Sordo] bol vždy trochu rýchlejší, takže mi bolo jasné, že v Power Stage bude ťažké vybojovať body, ktoré potrebujeme. Veľa som tlačil na pílu, čo sa nakoniec vyplatilo. Počas svojej kariéry som musel prekonať veľa prekážok, takže je krása, že sa mi to nakoniec podarilo. Vďaka celému tímu; odviedli skvelú prácu.“ **Jari-Matti Latvala (jazdec, vozidlo č. 10)** „So svojimi výsledkami som spokojný. Myslím, že sme počas víkendu išli celkom konzistentne, neurobili sme vlastne žiadne chyby a výkon bol celkovo na dobrej úrovni. Na začiatku tejto rely mi chýbalo trochu istoty, takže musím byť s výsledkom spokojný, aj za to, že sme dokázali získať nejaké potrebné body pre tím. Možno, keby som tlačil veľa na pílu, mohli sme dnes dôjsť štvrtí, ale to by nás nijak neposunulo v šampionáte továrenských tímov, čo bolo vôbec najdôležitejšie, aby sme to nechali otvorené až do posledného kola v Austrálii.“ **Kris Meeke (jazdec, vozidlo č. 5)** „Som spokojný s tempom, ktoré som dnes za volantom mal. Vieme, že Yaris WRC je na asfalte skutočne silný, a dnes dopoludnia som mal z vozidla opäť dobrý pocit. V Power Stage sme museli trochu zvoľniť, pretože neexistoval spôsob, ako by sme mohli Ottovi pomôcť uzavrieť šampionát, a bolo teda dôležité nezamiešať sa do toho, a nakoniec mu tak nevziať body. Do Austrálie pôjdeme s tým, že je stále o čo bojovať v rámci majstrovstiev továrenských tímov, takže zo seba vydáme to najlepšie.“




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.