Pád Berlínskeho múru si BMW pripomína emotívnou reklamou na BMW Isetta

9. novembra 2019 to bude už presne 30 rokov od pádu Berlínskeho múru, ktorý Nemecko rozdeľoval na západ a východ. BMW pri tejto príležitosti uviedlo krátky príbeh v hlavnej úlohe s BMW Isetta.
Vydané  Text: 

© 2019 BMW
Príbeh s názvom Small Escape sa odohráva v roku 1964 a je založený na skutočnej udalosti. V dobe, kedy bolo Nemecko rozdelené múrom na západnú a východnú časť, bolo cestovanie medzi nimi nemožné a mnohí ľudia sa snažili s vidinou lepšieho života o útek. Využívali na to falošné doklady, kopali tunely a tí najodvážnejší sa snažili prejsť hranicu skrytí vo veľkých autách. Klaus-Günter Jacobi a Manfred Koster boli priateľmi od útleho detstva. V roku 1958 sa Jacobi ako kritik systému rozhodol utiecť do západného Berlína odkiaľ sledoval, ako sa všetko vo východnom Nemecku zhoršuje. Manfred Koster sa v tom čase rozhodol zostať vo východnom Nemecku, pretože veril myšlienke socializmu. Po postavení múru bol povolaný do armády, čo bolo v nesúlade s jeho pacifizmom. Pocit neslobody ho prinútil zamýšľať sa nad útekom a vtedy si spomenul na svojho starého priateľa. Kosterov brat Hans žil v západnej časti Nemecka a vďaka ich podobe sa Manfredovi podarilo dostať sa s jeho občianskym preukazom na jednu noc do západného Berlína, kde navštívil Jacobiho. V tom období vlastnili auto iba 2 percentá nemeckej populácie. Avšak v roku 1955, kedy uviedlo BMW na trh malé autíčko iba za 2 550 mariek (okolo 1 450 dolárov), si ho väčšina ľudí mohla dovoliť. To bol aj prípad Klausa-Güntera. Jacobi chcel pomôcť v úteku svojmu najlepšiemu priateľovi, a tak prišiel s nápadom prepašovať ho v malom nenápadnom aute, ktoré nebude nikomu podozrivé. Maličké BMW Isetta s dĺžkou len 2,3 metra a šírkou 1,4 metra bolo sotva dosť veľké pre šoféra, nie ešte pre ďalších pasažierov.
© 2019 BMW
Jacobi bol však vynaliezavý a zručný a z malého autíčka vo svojej dielni vytvoril priestor vedľa motora za sedadlami, kde sa mu nakoniec podarilo prepašovať až 9 ľudí z NDR na západ, vďaka čomu mohli žiť lepší život. Model BMW Isetta sa dnes nachádza v upravenej verzii podľa Jacobiho návrhu v Múzeu Berlínskeho múru. Napínavý a emotívny príbeh priateľstva, odvahy a túžby po slobode a nezávislosti si môžete pozrieť vo videu.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé