Opravujete si auto doma? Toto je 5 najčastejších chýb, ktorým by ste sa pri opravách mali vyhnúť.
Na základe online príručiek robia vodiči opravy bez potrebnej prípravy, skúseností a bez špecializovaných nástrojov, ktoré sú pri mnohých opravách nevyhnutné.
Vydané Text: Peter Orosz
1. Výmena rozvodového remeňa
Vymením rozvodový remeň a ešte k tomu ušetrím. Domáci opravári by si ale mali uvedomiť, že ak nie je remeň správne nasadený, tak ich namiesto úspory čaká pekne drahá oprava. **Nesprávne nainštalovaný remeň môže viesť k trvalému poškodeniu motora, čo je veľmi vážny a nákladný problém.** „Nestačí len vymeniť rozvodový remeň. Je totiž vysoko pravdepodobné, že zdroj poškodenia jedného prvku hnacieho systému ovplyvní tiež jeho ostatné súčasti. **Je preto dôležité vymeniť ako remene, tak i kovové súčasti.** Zároveň je nutné dbať na správny postup a použiť špecializované nástroje určené na tento úkon. Správne napnutie remeňa je potrebné premerať, čo sa nezaobíde bez prístrojov, ktoré bežný domáci majster vo svojej garáži nemá,” hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ projektu ProfiAuto.2. Výmena tlmičov
Tu už našťastie aj online príručky uvádzajú, že ide o zložitejšiu úlohu, ktorá si vyžaduje ako znalosti, tak i vybavenie. Po výmene tlmičov je nutné skontrolovať geometriu a správne vyrovnanie kolies. Ak to opravujúci domáci majster neurobí, tak v najlepšom prípade sa prvky riadenia, odpruženia a pneumatiky opotrebujú nerovnomerne alebo rýchlejšie. **V horšom prípade sa auto začne počas jazdy hojdať zo strany na stranu alebo prekĺzavať.** U niektorých modelov je tiež potrebné poznať zvláštnosti, ktoré výmenu sprevádzajú. Napríklad u niektorých hatchbackov sa dá k zadným tlmičom dostať až po odstránení čalúnenia v kufri. **Skúsený mechanik pri výmene posúdi stav jednotlivých montážnych prvkov, ložísk, nárazníkov a krytov.** Ich zlý stav totiž môže prispievať k skráteniu životnosti vymenených tlmičov.3. Výmena kolies a nastavenie senzoru TPMS
Ďalšia pasca čaká na domácich majstrov podľa odborníkov z ProfiAuto pri výmene kolies a nastavení senzorov tlaku TPMS. Ak chce mať vodič dve sady ráfikov s pneumatikami, tak je nutné, aby každý z nich mal svoje senzory. To je však veľmi drahé. Vodiči si ale napriek tomu, že je to nezákonné, inštalujú normálny ventil. **Zákon totiž vyžaduje, aby vodič dostal varovanie o nízkom tlaku v pneumatike, takže ak nie sú senzory nainštalované, budú hlásiť chybovú hlášku.** Nákupom druhej sady senzorov sa ale problém nevyrieši, pretože nové senzory musia byť správne nastavené. To znamená, že nestačí senzor správne naprogramovať, je nutné nastaviť tiež správnu polohu kolesa na osi. To sa však dá, bez špecializovanej techniky, len veľmi ťažko zvládnuť doma v garáži. Ak tieto úkony nebudú urobené správne, tak sa môže počas jazdy dostaviť náhle brzdenie alebo iný problém súvisiaci s kolesom pri jazde na nekvalitnej alebo rozbitej ceste. Nevyvážené kolesá nielen že znižujú pohodlie počas jazdy, ale znižujú i bezpečnosť. **Kvôli nesprávnej výmene sa tiež rýchlejšie opotrebovávajú pneumatiky, komponenty riadenia a odpruženia.**4. Elektronika a elektrické systémy
Vodiči tiež skúšajú rôzne návody, ktoré riešia opravy súvisiace s elektronikou a elektrickým systémom. Kontrolky v autách a chyby zobrazené na palubnom počítači nie sú úlohami pre internetový vyhľadávač. **To, že sa niektorému nášmu známemu podarilo z takého návodu svoj problém vyriešiť, ešte neznamená, že rovnaký postup bude fungovať i pre naše auto.**5. Výmena batérií
Napriek tomu, že vodič si kúpi batériu vhodnú pre svoj model auta, je potrebné si uvedomiť súvislosti. **Automobil musí totiž s novou batériou naplno spolupracovať. Niektoré autá zvládajú toto prepojenie samy, ale u iných je potrebné všetko nastaviť pomocou počítača.** Ak k tomu nedôjde, tak nám napríklad systém Štart-Stop nebude správne fungovať alebo sa nová batéria rýchlo vybije. Mnoho domácich majstrov je motivovaných nechodiť do servisu a ušetriť peniaze. Spočiatku ekonomicky výhodná oprava sa ale môže postupom času pekne predražiť. Je preto potrebné zvážiť, či chceme neodbornými úpravami prísť napríklad o záruku. Ďalej je potrebné myslieť na ďalšie aspekty týchto opráv, ktorými sú problémy spojené s ekológiou, recykláciou a využitím batérií, pneumatík, použitých dielov alebo kvapalín.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Pokračujte na ďalší príspevok »
Plug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrchol