Počas posledných mesiacov sme vás postupne informovali o navrhovaných zmenách v zákone o cestnej premávke. Tie boli v júni schválené a 19. septembra ich parlament posunul do druhého čítania. Platnosť by tak mali nadobudnúť už v najbližších týždňoch.
### Evidencia vozidiel
Hlavným cieľom je zjednodušiť vybavovanie elektronických podaní pri evidovaní vozidiel. Prihlasovanie a odhlasovanie vozidiel by tak po novom malo byť možné prostredníctvom elektronickej služby bez potreby osobnej návštevy dopravného inšpektorátu. Doklady od vozidla a tabuľky s evidenčným číslom by mal doručiť kuriér priamo na adresu žiadateľa.
K zjednodušeniu by malo dôjsť aj v poskytovaní služieb ako napríklad vypustenie fyzického porovnávania údajov z dokladov s údajmi na vozidle, umožnenie vykonávania niektorých ďalších evidenčných úkonov na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte či predĺženie platnosti zvláštnych evidenčných čísel.
### Používanie telefónu a iných telefónnych prístrojov počas jazdy
Telefonovanie počas jazdy bude povolené iba prostredníctvom handsfree zariadenia. Zakázané bude nielen držanie mobilu v ruke, ale aj používanie či držanie iných telekomunikačných, audiovizuálnych alebo podobných zariadení.
Prenosné navigácie sú ešte aj dnes užitočné, ale držať ich takto v ruke bude po novom trestané pokutou. Platí to aj pre držanie mobilu bez ohľadu na to, na čo ho práve používate.
Meniť sa tak bude znenie zákona z formulky „používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím“ na „držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefónny prístroj alebo iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie okrem použitia“, keďže predchádzajúci výklad bol nejednoznačný a vodiči sa často vyhovárali na to, že mobil iba držali v ruke a nepoužívali ho.
V praxi to znamená, že **nesmiete držať ani obsluhovať zariadenia**, **ktoré nesúvisia s vedením vozidla**, ak ide o komplikovanejšie a zdĺhavejšie procesy ako napríklad **ladenie staníc autorádia** alebo **zadávanie cieľa cesty do navigácie**. Ovládanie hlasitosti rádia alebo klimatizácie jedným stlačením, či ovládanie pomocou multifunkčného volantu sa k nim neráta. Za porušenie týchto pravidiel sa zároveň zdvojnásobujú pokuty.
Aj zdĺhavé ladenie rádia môže byť nebezpečné. Parlament preto práve schvaľuje novelu zákona, ktorá bude myslieť aj na toto.
### Parkovanie na chodníku
Pri parkovaní na chodníku nebude možné jazdiť po chodníku, ale zaparkovať iba na chodníku priľahlom k ceste.
Vodičské oprávnenia pre mladých vodičov
Schválené by malo byť tiež rozšírenie vodičského oprávnenia pre mladých vodičov tak, aby bolo možné vodičské oprávnenie skupiny C a CE udeliť už v 18 rokoch (dnes 21 rokov) a vodičské oprávnenie skupiny D a DE už v 21 rokoch (dnes 24 rokov). Tento návrh bol vydaný na základe smernice EÚ.
### Vodiči s krátkou praxou
Pre neskúsených vodičov s nízkou praxou sa zavádza obdobie skúšobnej doby na 2 roky od udelenia vodičského oprávnenia skupiny B. Ak sa vodič v priebehu týchto dvoch rokov dopustí dvoch závažných priestupkov alebo prekročení rýchlosti, bude musieť absolvovať doškoľovací kurz v autoškole, rehabilitačný program u dopravného psychológa a preskúšanie pravidiel na polícii.
### Zlepšenie vymožiteľnosti sankcií
Zlepšiť vymožiteľnosť sankcií chce ministerstvo vnútra tak, že ak nedôjde k úhrade pokuty v stanovenej lehote, bude možné zadržať doklady od vozidla a tabuľky s evidenčným číslom.
Novinkou je tiež zavedenie blokového konania o správnom delikte držiteľa vozidla. To znamená, že ak vodič v minulosti porušil pravidlá cestnej premávky s daným vozidlom, radar ho zaznamenal, ale nepodarilo sa zistiť držiteľa vozidla a jeho adresu, pri jeho zastavení policajtom mu policajt uloží pokutu priamo na mieste.
### Cyklisti a alkohol
Cyklisti môžu jazdiť s maximálne 0,5 promile alkoholu v krvi iba na cestičke pre cyklistov a v obci, teda území vymedzenom dopravnými značkami Obec a Koniec obce.
### Vytvorenie záchranárskej uličky
Vodiči budú mať povinnosť vytvoriť záchranárskú uličku v kolóne na diaľnici a striedavo sa radiť (zipsovať) aj pri zbiehaní do jazdných pruhov.
### Kolobežky s motorčekom
Osoba na kolobežke s pomocným motorčekom sa výslovne zaradí medzi vodiča nemotorového vozidla, v súčasnosti sa totiž zaraďuje medzi chodcov. Pre kolobežkárov s motorčekom zároveň platí to isté ako pre cyklistov ohľadom povoleného alkoholu v krvi a vymedzených území, kde môžu jazdiť.
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.