Kočnerovo obrnené vozidlo Aligator: poznáme jeho vlastnosti

Pravdepodobne sa jedná o rovnaký kus, ktorý zasahoval pri streľbe v Devínskej Novej Vsi v roku 2010.
Vydané  Text: 
Ľahké obrnené vozidlo Aligator 4x4 Master, foto: SME - Jozef Jakubčo a skyscrapercity.com
**Dnes sa v Bratislave koná súdne pojednávanie s Marianom Kočnerom. Do hlavného mesta bol dovezený v nedeľu za účasti ozbrojených síl, vrtuľníka a tiež obrneného vozidla Aligator, ktoré sa vyrába na Slovensku. Zaujímali nás podrobnosti o tomto slovenskom výrobku.** Obrnené vozidlo Aligator má v novodobej slovenskej histórii pomerne významné postavenie. Bolo aj predmetom kontroverzie, keď sa v roku 2008 zakázal jeho ďalší nákup. Odvtedy však prešlo viac ako desať rokov a dnes spoločnosť Kerametal vyrába už tretiu generáciu tohto armádneho stroja pod názvom Aligator 4×4 Master II. Jeho technické údaje sú pôsobivé rovnako ako jeho schopnosti prekonávať náročný terén. Marian Kočner sa ale viezol v obojživelnom ľahkom obrnenom vozidle Aligator 4×4 Master s evidenčným číslom BA 549BS, teda v staršej generácii. Od tej súčasnej tretej sa dá rozpoznať napríklad vďaka zadným svetlám, ktoré boli v minulosti usporiadané vertikálne. Nová verzia ich má uložené horizontálne. Toto konkrétne vozidlo nie je vybavené vonkajšími zbraňovými systémami. V porovnaní s inými verziami obrneného vozidla je tento variant viditeľne menej „bojový“. Výrobca už vtedy umožňoval pomerne rozsiahlu individializáciu jednotlivých vyrobených modelov, ktoré mali vždy zohľadňovať potreby konkétnej objednávky. V tomto prípade bol prioritným účelom prevoz a ochrana nákladu, respektíve osôb. Ak si to objednávka vyžadovala, bolo možné priamo z výroby transportér dodať s guľometom, malorážovým kanónom, PTRS či PLRS.
foto: Kerametal
### Technické údaje Aligator 4×4 Master Aligator 4×4 Master dokázal odviezť až 8 pasažierov, ale v závislosti od konfigurácie mohli byť pasažieri iba dvaja. Pohotovostná hmotnosť predstavuje 6 500 kilogramov, pričom celková hmotnosť dosahuje 8 800 kg. Rozmery vozidla sú vskutku pôsobivé, pretože umožňujú relatívne pohodlnú prevádzku na verejných komunikáciách: dĺžka 4 340 mm, šírka 2 390 mm (so zrkadlami 2 520 mm) a výška 2 020 mm. Rázvor kolies síce nie je v údajoch uvedený, pretože sa pravdepodobne líši v závislosti od objednávky. Rozchod kolies je však pevne daný, jedná sa o 1 925 mm. Plávajúce vozidlo je asi pol tony ťažšie než predchádzajúci model Aligator 4×4, ale prepraví asi o 1 200 kg viac nákladu. Obrnené vozidlo využíva výhradne kotúčové brzdy s hydraulickým ovládaním a hydraulickým posilňovačom a stojí kolesách s priemerom 20 palcov, pneumatiky sú Michelin 365 80 R 20 XZL + RUN FLAT VFI.
foto: Kerametal
### Päťlitrový štvorvalec Nepochybne najviac vás zaujíma pohon. Obrnené vozidlo pracuje s permanentným pohonom všetkých štyroch kolies, má automatickú šesťstupňovú prevodovku, pre jazdu vzad sa používa jeden prevodový stupeň. Aligator 4×4 Master využíva naftový preplňovaný motor so zdvihovým objemom 4 800 cm3, ktorý spĺňa emisnú normu EURO 3. Prekvapivé je, že je to iba radový štvorvalec s maximálnym výkonom 160 kW (215 k) pri 2 200 ot./min. Výrobca síce uvádza maximálnu rýchlosť 135 km/h, ale na vozidle, ktoré viezlo Kočnera a ktoré sa používa pri špeciálnych príležitostiach, je nálepka upozorňujúca na maximálnu rýchlosť 120 km/h. Spotrebu vznetového motora sme síce nezistili, ale v technických údajoch sa vyskytuje údaj o dojazde 600 km na jednu nádrž. Nepoznáme ani objem palivovej nádrže. Napriek mimoriadnej hmotnosti a *relatívne* obyčajnému motoru dokáže vozidlo zvládnuť 27-stupňový svah, predné a zadné nájazdové uhly dosahujú až 70 a 42 stupňov. Obrnené vozidlo dokáže prekonávať náročnejší terén vďaka svetlej výške podvozka 400 mm, brodivosť dosahuje 1,3 metra. > Balistická odolnosť: STANAG 4569 Level II (Level III s doplnkovým pancierovaním)
> Mínová odolnosť: STANAG 4569 Level I+ (s modulárnym odnímateľným V-tvarom spodku vozidla Level II+)
Ľahké obrnené vozidlo Aligator 4x4 Master. Vľavo počas transportu Kočnera do Bratislavy (foto: SME - Jozef Jakubčo), vpravo fotografia zo zásahu v Devínskej Novej Vsi v roku 2010 (foto: skyscrapercity.com)
„Firma KERAMETAL bola založená v roku 1970. Zaoberá sa vývojom, marketingom a predajom systémov obranného priemyslu a patrí k jednej z najrenomovanejších obchodných organizácii v tejto oblasti,“ uvádza výrobca obrneného vozidla na svojich [webových stránkach](https://www.zbop.sk/clenovia/kerametal-akciova-spolocnost-bratislava).
Zdroje:
https://www.valka.cz/SVK-Aligator-4×4-Master-t96267
https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=132324&page=70
https://www.zbop.sk/clenovia/kerametal-akciova-spolocnost-bratislava




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.