Elon nie je zakladateľ Tesly. Poznáte príbeh Tesly pred príchodom Muska?

Keď sa povie Tesla, každý si hneď predstaví Elona Muska, ktorý k nej neodmysliteľne patrí. Pravda je však taká, že Musk nie je zakladateľom tejto značky. Kto teda stál pri jej vzniku?
Vydané  Text: 
Elona Muska netreba predstavovať. Je to pre mnohých ľudí vizionár, nadšenec inovácií, moderných technológií a myšlienky kolonizovať Mars. Keď však hovoríme o Tesle, zrejme nikto nepozná meno jej skutočného zakladateľa **Martina Eberharda**. Martin Eberhard pracoval 10 rokov ako elektrotechnik, keď v roku 1997 stretol **Marca Tarpenninga**, svojho budúceho obchodného partnera. Čoskoro sa spriatelili a rozhodli sa spolupracovať aj obchodne, na vývoji čítačky elektronických kníh. Ich spoločnosť NUVOMEDIA predala vyše 20-tisíc čítačiek a Martin s Marcom sa rozhodli svoje podiely vo firme predať za 187 miliónov dolárov.

Martin Eberhard.jpg
By Nicki Duganhttps://www.flickr.com/photos/thenickster/254881879/, CC BY-SA 2.0, Link V roku 2000 sa ako čerstvý štyridsiatnik Eberhard rozviedol a pravdepodobne túžba po niečom novom, po zážitkoch a naplnení si detských snov ho priviedla k myšlienke kúpiť si športové auto. Nechcel však len tak hocijaké športové auto, ktoré žerie množstvo paliva. Obrátil sa teda opäť na svojho kamaráta Marca s odvážnym nápadom vytvoriť športový elektromobil. So slušným kapitálom sa rozhodli vstúpiť na trh so športovými elektromobilmi a už v roku 2003 začali spoločne pracovať na vozidle, z ktorého nakoniec vznikol Roadster, prvé auto ich novej spoločnosti Tesla. Namiesto tradičného paliva prišli s nápadom využiť lítium-iontové batérie, ktoré používali aj v čítačkách elektronických kníh.
Marc Tarpenning a Martin Eberhard (foto: evannex.com/blogs)

Na uskutočnenie revolučnej myšlienky však nevyhnutne potrebovali pomoc, tak sa spojili s AC Propulsion, výrobcom motorov z Kalifornie a s britským výrobcom áut Lotus. Prvým dôležitým krokom bolo vyrobenie malého elektromobilu tZERO, za ktorým stál AC Propulsion. Išlo o plne elektrické auto, ktoré dokázalo zrýchliť z nuly na 100 km/h za 4 sekundy, čím prekonalo všetkých svojich konkurentov. Keďže technológiu výroby elektrických motorov už mali zabezpečenú, nezostávalo im nič iné, iba nájsť niekoho, kto im autá bude vyrábať. A tu do hry vstupuje Lotus. Ako najlepší model pre použitie elektromotora sa javilo malé rýchle športové auto Lotus Elise. ### Prichádza miliardár Musk Vďaka úspešným spoluprácam mohli začať pracovať na vývoji elektromobilu, až kým v roku 2004 nenarazili na prvý problém – nedostatok peňazí. Na dokončenie prvého elektromobilu potrebovali nemalé finančné prostriedky od niekoho, kto má rovnaký pohľad na budúcnosť automobilizmu, zdieľa ich nadšenie pre inovatívne myšlienky a hlavne – je bohatý. Tu vstupuje na scénu dnes už legendárny Elon Musk. Musk bol práve v situácii, kedy predal PayPal spoločnosti eBay a disponoval slušným kapitálom. Po stretnutí s Eberhardom a Tarpenningom sa rozhodol do Tesly investovať 7,5 milióna dolárov. Jeho celková investícia do Tesly narástla do konca roku 2008 až na 70 miliónov dolárov. V novembri 2004 sa vďaka Muskovej finančnej injekcii podarilo postaviť prvý prototyp modelu Lotus Elise s technológiou AC Propulsion. Výkon tohto “kríženca” uchvátil aj mnohých inžinierov a tak Tesla pokračovala ďalej, až o 2 roky neskôr, v roku 2006, oficiálne predstavila svoj prvý športový elektromobil Roadster. Cena veľkolepého Roadstera bola závratných 100 000 dolárov, avšak elektromobil si získal svojich nadšencov, ktorí si ho neváhali kúpiť. Za 2 týždne od uvedenia na trh sa predalo 127 áut, aj keď výroba Roadsterov začala až v roku 2008. V tom čase to však začalo vrieť vo vnútri spoločnosti. Napätie bolo nepopierateľné najmä medzi Martinom a Elonom. V roku 2007 Martin zistil, že **bez jeho vedomia** zasadalo predstavenstvo firmy a rozhodlo sa **zosadiť ho z pozície výkonného riaditeľa Tesla Motors**. Aj keď mal stále titul prezidenta pre technológiu, v skutočnosti ho zosadili z čela vlastnej firmy. Cítil sa bezmocný, pretože nedostal šancu sa nijak obhájiť. Nakoniec toto rozhodnutie predstavenstva viedlo aj k rezignácii jeho kamaráta a spoluzakladateľa firmy Marca Tarpenninga. Eberhard to však nenechal tak a **v roku 2009 zažaloval Teslu** za to, že Musk sa snaží pripísať si zásluhy za to, čo dosiahli Martin a Marc a prepísať tým históriu. V obvinení bolo tiež uvedené, že **spoločnosť úmyselne chybne označuje Elona Muska za jej zakladateľa**, čo sa jej aj podarilo, pretože si to dodnes myslí väčšina ľudí. Po padaní protižaloby Elonom Muskom sa Eberhard rozhodol svoju žalobu stiahnuť. Aj keď už dnes nikto nezistí, ako to celé v skutočnosti bolo, pravdepodobne sa Elon s pôvodnými zakladateľmi Martinom a Marcom mimosúdne vyrovnal a celá aféra sa zamietla pod koberec. Dodnes však spolu nehovoria a Martin Eberhard upadol do zabudnutia. Pravdou však zostáva, že bez Martina Eberharda a Marca Tarpenninga by Tesla a jej revolučné myšlienky dnes neexistovali a pravdepodobne ani Elon Musk by nemal auto, ktoré by mohol vyslať na Mars.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.