Elon nie je zakladateľ Tesly. Poznáte príbeh Tesly pred príchodom Muska?
Keď sa povie Tesla, každý si hneď predstaví Elona Muska, ktorý k nej neodmysliteľne patrí. Pravda je však taká, že Musk nie je zakladateľom tejto značky. Kto teda stál pri jej vzniku?
Vydané Text: Erik Stríž

By Nicki Dugan – https://www.flickr.com/photos/thenickster/254881879/, CC BY-SA 2.0, Link

Marc Tarpenning a Martin Eberhard (foto: evannex.com/blogs)
Na uskutočnenie revolučnej myšlienky však nevyhnutne potrebovali pomoc, tak sa spojili s AC Propulsion, výrobcom motorov z Kalifornie a s britským výrobcom áut Lotus. Prvým dôležitým krokom bolo vyrobenie malého elektromobilu tZERO, za ktorým stál AC Propulsion. Išlo o plne elektrické auto, ktoré dokázalo zrýchliť z nuly na 100 km/h za 4 sekundy, čím prekonalo všetkých svojich konkurentov. Keďže technológiu výroby elektrických motorov už mali zabezpečenú, nezostávalo im nič iné, iba nájsť niekoho, kto im autá bude vyrábať. A tu do hry vstupuje Lotus. Ako najlepší model pre použitie elektromotora sa javilo malé rýchle športové auto Lotus Elise. ### Prichádza miliardár Musk Vďaka úspešným spoluprácam mohli začať pracovať na vývoji elektromobilu, až kým v roku 2004 nenarazili na prvý problém – nedostatok peňazí. Na dokončenie prvého elektromobilu potrebovali nemalé finančné prostriedky od niekoho, kto má rovnaký pohľad na budúcnosť automobilizmu, zdieľa ich nadšenie pre inovatívne myšlienky a hlavne – je bohatý. Tu vstupuje na scénu dnes už legendárny Elon Musk. Musk bol práve v situácii, kedy predal PayPal spoločnosti eBay a disponoval slušným kapitálom. Po stretnutí s Eberhardom a Tarpenningom sa rozhodol do Tesly investovať 7,5 milióna dolárov. Jeho celková investícia do Tesly narástla do konca roku 2008 až na 70 miliónov dolárov. V novembri 2004 sa vďaka Muskovej finančnej injekcii podarilo postaviť prvý prototyp modelu Lotus Elise s technológiou AC Propulsion. Výkon tohto “kríženca” uchvátil aj mnohých inžinierov a tak Tesla pokračovala ďalej, až o 2 roky neskôr, v roku 2006, oficiálne predstavila svoj prvý športový elektromobil Roadster. Cena veľkolepého Roadstera bola závratných 100 000 dolárov, avšak elektromobil si získal svojich nadšencov, ktorí si ho neváhali kúpiť. Za 2 týždne od uvedenia na trh sa predalo 127 áut, aj keď výroba Roadsterov začala až v roku 2008. V tom čase to však začalo vrieť vo vnútri spoločnosti. Napätie bolo nepopierateľné najmä medzi Martinom a Elonom. V roku 2007 Martin zistil, že **bez jeho vedomia** zasadalo predstavenstvo firmy a rozhodlo sa **zosadiť ho z pozície výkonného riaditeľa Tesla Motors**. Aj keď mal stále titul prezidenta pre technológiu, v skutočnosti ho zosadili z čela vlastnej firmy. Cítil sa bezmocný, pretože nedostal šancu sa nijak obhájiť. Nakoniec toto rozhodnutie predstavenstva viedlo aj k rezignácii jeho kamaráta a spoluzakladateľa firmy Marca Tarpenninga. Eberhard to však nenechal tak a **v roku 2009 zažaloval Teslu** za to, že Musk sa snaží pripísať si zásluhy za to, čo dosiahli Martin a Marc a prepísať tým históriu. V obvinení bolo tiež uvedené, že **spoločnosť úmyselne chybne označuje Elona Muska za jej zakladateľa**, čo sa jej aj podarilo, pretože si to dodnes myslí väčšina ľudí. Po padaní protižaloby Elonom Muskom sa Eberhard rozhodol svoju žalobu stiahnuť. Aj keď už dnes nikto nezistí, ako to celé v skutočnosti bolo, pravdepodobne sa Elon s pôvodnými zakladateľmi Martinom a Marcom mimosúdne vyrovnal a celá aféra sa zamietla pod koberec. Dodnes však spolu nehovoria a Martin Eberhard upadol do zabudnutia. Pravdou však zostáva, že bez Martina Eberharda a Marca Tarpenninga by Tesla a jej revolučné myšlienky dnes neexistovali a pravdepodobne ani Elon Musk by nemal auto, ktoré by mohol vyslať na Mars.
Biznis, Elektromobil, Elon Musk, Ev, Historia, Magazin, Mary, Str, Tema, Tesla, Tesla Model S, Zakladatel Tesly

Erik Stríž
Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk