Subaru vstupuje do novej éry, ale s tradičnými hodnotami

* **Sedem rokov kontinuálneho rastu aj vďaka úspešnej SUV stratégii** * **Bezpečnosť top prioritou, využitie skúseností z letectva** * **Potvrdené praxou: Subaru s EyeSightom majú podstatne menej nehôd** * **Plán na zníženie emisií vo výrobe a bezuhlíkové dílerstvá** ### Úspešná SUV stratégia Aj v novej ére mobility zostáva Subaru menšou nezávislou automobilovou značkou. A vstupuje do nej s cieľom zachovať si svoje… Prečítať celé
Vydané  Text: 

* **Sedem rokov kontinuálneho rastu aj vďaka úspešnej SUV stratégii** * **Bezpečnosť top prioritou, využitie skúseností z letectva** * **Potvrdené praxou: Subaru s EyeSightom majú podstatne menej nehôd** * **Plán na zníženie emisií vo výrobe a bezuhlíkové dílerstvá**
### Úspešná SUV stratégia Aj v novej ére mobility zostáva Subaru menšou nezávislou automobilovou značkou. A vstupuje do nej s cieľom zachovať si svoje tri kľúčové hodnoty: **bezpečnosť, zábavu a odolnosť**. Jeden z mála nezávislých producentov automobilov má za sebou sedem úspešných rokov s kontinuálnym rastom predajov. Vlani umiestnil na globálny trh 1 063 000 vozidiel s neodmysliteľnou DNA Subaru. Doteraz vyrobil 19,3 milióna boxer motorov a 18,2 milióna áut s pohonom všetkých kolies. V Európe sa v roku 2018 predaj Subaru zvýšil o 4 % na 40 600 vozidiel, pričom 86 % z nich tvorili tri modely z rodiny SUV a crossoverov: XV, Forester a Outback. Európskym bestsellerom bol model XV, ktorý si pripísal 40 % registrácií a získal si 53 % nových zákazníkov, ktorí prišli k Subaru od iných značiek. ### Bezpečne na zemi aj vo vzduchu Subaru si dalo ambiciózny **cieľ znížiť počet obetí nehôd**, v ktorých sú zainteresované autá značky, na nulu **najneskôr do roku 2030**. Základnou prioritou je preto bezpečnosť. Prvým krokom bola nová globálna platforma s výrazne vylepšenými bezpečnostnými parametrami: o 100 % vyššou pevnosťou podvozku a nosných častí karosérie, o 40 % lepšou absorpciou nárazovej energie či o 70 % vyššou torznou tuhosťou. Výsledkom sú historicky najvyššie skóre v japonských crash testoch JNCAP pre Forester (najbezpečnejšie auto rokov 2018/2019) a XV (triumfovalo pre roky 2016/2017). V európskom programe overovania bezpečnosti Euro NCAP získalo maximálnych päť hviezdičiek všetkých šesť testovaných modelov od roku 2009 (Legacy, Forester, obe generácie XV, Outback, Levorg aj Impreza). Subaru XV dostalo ocenenie Best in Class za najbezpečnejšie vozidlo svojej triedy v Európe pre rok 2017. Pod všetkými týmito úspechmi sa popri pasívnej a aktívnej bezpečnosti podpísal i asistenčný systém EyeSight. Od jeho uvedenia v roku 2008 v Japonsku s ním jazdia už vyše dva milióny Subaru. V Európe, kam prišiel neskôr, v roku 2014, je to 80 000 áut. A treba povedať, že tento komplexný asistent funguje výborne. Okrem víťazstva vo viacerých renomovaných testoch bezpečnostných agentúr ho oceňujú aj vodiči Subaru – 35 % z nich zachránil pred minimálne jednou nehodou ročne. Potvrdzujú to aj štatistiky: Subaru s EyeSightom majú o 61 % menej nehôd ako tie bez neho (vzorka 300 000 vozidiel, porovnávacie obdobie štyri roky). EyeSight je aj významným argumentom aj pri kúpe Subaru: 82 % majiteľov značky sa znovu rozhodlo pre Subaru práve kvôli tomuto všestrannému asistentovi, významným argumentom je pre 85 % nových zákazníkov. Subaru pri výrobe automobilov využíva skúsenosti z leteckého priemyslu, kde je bezpečnosť absolútnou prioritou. Spolu s Uberom a Boeingom vyvinulo novinku, „lietajúce auto“. Štvorvrtuľový dron s komfortnou kabínou podobnou automobilu plánuje v Japonsku predávať po roku 2020. Subaru je známe výrobou centrálnej sekcie trupu pre lietadlá Boeing 777X, v licencii vyrába aj vrtuľníky Bell v civilnej i armádnej verzii. Menej známa je produkcia nadzvukových dronov bez posádky, ktoré využíva japonská vesmírna agentúra. ### Nižšie emisie pri výrobe, predaji i jazde O tretinu nižšie emisie pri výrobe, nulové zaťaženie životného prostredia pri predaji a ohľaduplnejšia jazda vďaka e-BOXERu. To sú plány značky v rámci trvalej udržateľnosti. Do roku 2031 plánuje znížiť celkové emisie pri výrobe o 30 % vďaka novým projektom využívania solárnej a vodnej energie. Napriek vysokej úrovni recyklácie sa Subaru zameria aj na detaily v tejto oblasti: konštrukcia káblových zväzkov umožní ich jednoduchšiu rozoberateľnosť. To isté platí pre spínače, kde sa začali využívať klipsové spoje. V autách sa používa viac jednoduchšie recyklovateľných materiálov na báze olefínu. Pristúpilo sa aj k detailnejšiemu značeniu materiálov použitých na jednotlivých dieloch. Ďalšou ambíciou je dosiahnuť nulové emisie v dílerstvách Subaru. To, čo sa už darí v Japonsku, je plánom aj pre predajné prevádzky značky v globálnom meradle. Samozrejme, pri autách sú v centre pozornosti emisie vznikajúce pri samotnej jazde. Aj tu ide Subaru vlastnou cestou: vyvinulo e-BOXER, hybridný systém, ktorý plne zachováva DNA značky s boxer motorom a symetrickým pohonom všetkých kolies. Napriek pridaniu elektrického motora a batérií sa podarilo zachovať objem batožinového priestoru, variabilitu i bezpečnosť – vysokonapäťové komponenty sú totiž uzavreté v ochrannom ráme globálnej platformy.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.