Autá na zemný plyn majú zmysel! Presvedčil nás o tom SEAT Leon ST.

Benzín a nafta sú minulosťou, elektrina jasnou budúcnosťou. Na čom by sme však mali jazdiť v súčasnosti? Odpoveď na túto otázku nám dal SEAT Leon ST s novým motorom na zemný plyn.
Vydané  Text: 

Pokiaľ nás pravidelne sledujete, tak ste si s najväčšou pravdepodobnosťou všimli sériu príspevkov zaoberajúcou sa najnovšími emisnými normami. Samotné reakcie automobiliek na prísnejšiu legislatívu sú pritom rôzne. Kým niektoré sa naďalej snažia nastavené pravidlá ohýbať, iné túto zúfalú situáciu riešia na vlastnú päsť. **K najčastejšie skloňovaným alternatívam patria akumulátorové elektromobily či vodíkové palivové články, ktoré však so sebou prinášajú aj celý rad nevýhod.** Technológia palivových článkov je v súčasnosti stále veľmi drahá a byrokratmi preferované elektromobily zápasia s dojazdom a pomalým nabíjaním, pričom diskutabilná je tiež samotná karbónová stopa týchto vozidiel. Existuje tu však aj tretia **alternatíva spaľujúca zemný plyn (CNG), ktorá je už dnes pripravená na konvenčne použitie, a to bez akýchkoľvek kompromisov.** O funkčnosti tohto riešenia nás presvedčil SEAT Leon ST s novým agregátom 1.5 TGI (96 kW/200 Nm). Vďaka vylepšenej technológii môže takto vybavené auto prejsť na zemný plyn viac ako 500 kilometrov, pričom v kombinácii s rezervnou benzínovou nádržou prejdete ďalších 150 kilometrov navyše.
Najfascinujúcejšie na tomto riešení však je, že z používateľského hľadiska sa pre majiteľa takéhoto auta prakticky nič nemení. Ak by ste si naslepo presadli z akéhokoľvek benzínového auta do SEAT-u na CNG, nevšimli by ste si žiaden rozdiel v ovládaní ani prejave. **Toto auto nielen vyzerá a jazdí, ale aj znie ako ktorýkoľvek iný Leon s benzínovým motorom.** Navyše, všetky technológie súvisiace s pohonom sú sériovo vyrábané priamo automobilkou, žiadne dodatočné úpravy sa na aute nevykonávajú. Vďaka tomu vozidlo spĺňa tie najprísnejšie bezpečnostné štandardy súvisiace s prevádzkou tohto auta. Leon na zemný plyn je navyše dostupný buď so šesťstupňovou manuálnou, alebo nami testovanou sedemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá stlačila reálnu spotrebu zemného plynu na úroveň 4.0 kg/100 km. **To v preklade znamená, že pri aktuálnych cenách CNG by ste za cestu z Bratislavy do Košíc zaplatili necelých 20 eur.** Počet CNG staníc sa navyše stále rozširuje, do roku 2025 ich bude na Slovensku až 80! SEAT Leon TGI nás presvedčil, že už dnes existuje ekologická alternatíva pre každodenný život s nízkymi prevádzkovými nákladmi a nákupnou cenou, ktorá je porovnateľná s benzínovými vozidlami.

NAJČASTEJŠIE OTÁZKY

**Je plynová nádrž bezpečná?** – Absolútne áno. Nádrže na plyn sú konštruované, vyrábané a certifikované podľa najvyšších priemyselných štandardov. V prípade požiaru sú vybavené bezpečnostným ventilom, ktorý zabezpečí kontrolovaný únik plynu z nádrží. Tým je zachovaná bezpečnosťou posádky pred požiarom v kabíne. **Môžem parkovať v podzemnej garáži?** – Samozrejme! Vozidlá s pohonom na CNG majú vjazd do podzemných garáží povolený. Zemný plyn využívaný v SEAT-e Leon totiž stúpa v prípade úniku nahor, v podzemnej garáži sa nehromadí a odstraňuje sa prostredníctvom ventilačného systému. **Nemusím sa báť emisných noriem?** – Automobily na CNG majú certifikát ECO, takže sa na nich nevzťahujú zákazy vjazdu do centier miest. Vďaka CNG vypúšťa auto do ovzdušia až o 99 % menej oxidov síry, 75 % menej oxidov dusíka ao 86 % menej pevných častíc. Samotná produkcia CO2 je znížená až o 30 %. **Koľko stojí auto na CNG?** – Predajná cena týchto automobilov sa výrazne nelíši od benzínových a naftových verzií, pričom mierne vyššiu cenu pomerne rýchlo vykompenzujú nižšie prevádzkové náklady. Vďaka jazde na CNG ušetríte v porovnaní s naftovým motorom 30 % nákladov a v porovnaní s benzínovým až 55 % prevádzkových nákladov. **Vyžaduje si CNG špeciálnu údržbu?** – Nie, mechanická funkcia motora na plyn je rovnaká ako benzínového motora. Informácie o častejších výmenách zapaľovacích sviečok alebo filtrov sú nepravdivé. V porovnaní s klasickým benzínovým autom však pred STK musí byť odborne skontrolovaná tesnosť plynovej sústavy a každé štyri roky musí špecialista vizuálne overiť stav nádrží na plyn.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Výrazný facelift

Všetko o novej Dacii Spring: Najlacnejší elektromobil prešiel výraznými zmenami. Pre firmy má skvelú funkciu navyše

  • Očakávame, že nová Dacia Spring bude aj naďalej veľmi atraktívna pre nákupcov firemných vozových parkov.

     Nový Spring zostáva najlacnejším elektromobilom na európskom trhu. Prvýkrát ponúka obojsmerné nabíjanie V2L. To môže byť zaujímavé pre firmy, ktoré potrebujú mať počas prepravy tovarov napájanú chladničku alebo iné elektrické spotrebiče.
  • Aktualizované

    Nie je to žart: Boris Kollár bude prevádzkovať a sám šoférovať taxík, už čaká na licenciu. Témy rozhovoru so zákazníkom si určí sám

  • Znie to skoro ako vtip, lenže ním nie je. Bývalý predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozširuje svoje podnikanie o taxislužbu.

     Či už zákazníka zaujíma politika, transplantácia vlasov alebo rodičovské povinnosti, aj tieto témy môžu byť počas jazdy v taxíku prebraté.  
  • SERVIS

    Komfort vďaka odhlučneniu auta: Pozrite sa, ako vyzerá proces dodatočného odhlučnenia Škody Kodiaq

  • Nepríjemné zvuky počas jazdy? Takto si odhlučníte auto aj po rokoch!

     Dodatočné odhlučnenie auta výrazne zníži hluk, zvýši komfort pri cestovaní a chráni interiér aj pred tepelnými stratami. Koľko to stojí a ako ovplyvní odhlučnenie spotrebu a jazdné vlastnosti?