Na čo vlastne vzťahuje 7-ročná záruka KIA a na čo už nie? Najčastejšie otázky a odpovede
PORADŇA: Pozreli sme sa na to, či je 7-ročná záruka iba dobrým marketingovým ťahom alebo reálnym dôvodom, pre ktorý by ste mali nakupovať práve od Kie.
Vydané Text: Erik Stríž
### Sedem rokov alebo 150-tisíc kilometrov
Záruka je limitovaná vekom vozidla a jeho nájazdom, pričom záruku ukončí to, čo príde skôr.
Prvé tri roky je ale kilometrový nájazd neobmedzený.
Funguje je to tak, že ak na aute najazdíte pomerne málo, bude vám záruka platiť celých sedem rokov. Ak by ste v priebehu troch až siedmych rokov od kúpy nového auta dosiahli na odometri údaj 150 000 km, záruka vám padne práve týmto dosiahnutým údajom.
### 7-ročná záruka aj pre taxíky
Pri komerčnom využití vozidla ako taxíka sa uplatňuje záruka s rovnakým časovým rozpätím, teda 7 rokov (84 mesiacov) alebo do 150 000 kilometrov. Tento detail vo významnej miere odlišuje záručné podmienky od Kie od ostatných výrobcovi, ktorí obyčajne záručné podmienky pre taxíky skracujú časovo alebo kilometrovým nájazdom.
Grafika s vyobrazením záručných lehôt v KIA
### Na čo sa 7-ročná záruka nevzťahuje
Záruka sa nevzťahuje na vozidlá, ktoré slúžia ako taxíky a platí, že aby bola záruka celý čas platná, musíte ako majiteľ vozidla dodržiavať všetky intervaly servisných prehliadok
„Podmienkou uplatnenia a udržania záruky je vykonanie predpísaných periodických servisných prehliadok v súlade s požiadavkami výrobcu a písomné potvrdenie o ich riadnom a včasnom vykonaní v tejto brožúre v čase uplatnenia reklamácie.“
V stručnosti platí, že záruka sa nevzťahuje na spotrebný materiál. Teda na oleje, filtre, opotrebované brzdy, spojkové obloženie, na opotrebovanie pneumatík, ktoré ste dostali spolu s novým autom.
Samostatné záručné doby platia napríklad na lak, prehrdzavenie či navigáciu. Záruka na lak karosérie je platná päť rokov (ale v závislosti od konkrétneho modelu), audiosústavu a navigačný systém počas 3 rokov (do 100 000 km). Autobatéria má záruku iba zákonom stanovený minimum dva roky.
Vylúčením záručnej opravy môže byť aj odôvodnenie servisu, že chyba vznikla v dôsledku nesprávnej manipulácie a nesprávneho používania. Ak ste dverami trieskali ako činkami v posilňovni, je pravdepodobné, že pánty po troch rokoch začnú vykazovať vôľu, vŕzgať či inak nekorektne pracovať. Alebo ak ste na Kia Ceed jazdili na superkrátkych trasách so studeným naftovým motorom, ktorého otáčky ste vytáčali do červených čísel, servisní technici si vedia históriu vozidla stiahnuť do počítača a oznámiť vám, že vaše nevhodné používanie spôsobilo poškodenie motora. Či však takáto situácia nastáva aj v praxi, nevieme potvrdiť ani vyvrátiť.
V každom prípade platí, že či sa jedná o záručnú opravu, posudzuje technik v autorizovanom servise.
Opäť pripomíname, že záruka vo svojej plnej miere 7 rokov alebo do 150 000 kilometrov platí, ak dodržíte všetky intervaly povinných servisných prehliadok. Práve pri zachovaní uvedeného dokáže automobilka garantovať spoľahlivosť svojich vozidiel až na celých sedem rokov.
*(pôvodný príspevok bol aktualizovaný 5.5.2020)*
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk