Na čo vlastne vzťahuje 7-ročná záruka KIA a na čo už nie? Najčastejšie otázky a odpovede

PORADŇA: Pozreli sme sa na to, či je 7-ročná záruka iba dobrým marketingovým ťahom alebo reálnym dôvodom, pre ktorý by ste mali nakupovať práve od Kie.
Vydané Text: 
Konkurenčný tlak núti automobilky nielen vytvárať vizuálne atraktívne a technicky dobre vybavené vozidlá, ale aj rozširovať portfólio služieb. Keď si dnes kupujete nové auto, u niektorých značiek máte možnosť doplatiť si za dva či tri roky záruky navyše. Obyčajne sa jedná o relatívne nízke ceny na úrovni niekoľkých stoviek eur. Značka Kia ale ponúka až sedemročnú záruku alebo 150 000 km, čím významným spôsobom vytŕča z radu. Poskytuje ju pre všetky svoje modely, teda aj populárny Ceed. Nejedná sa pritom len o akúsi krátkodobú akciu, ktorú je potrebné využiť do určeného času – sedemročná záruka platí v celej Európe a je zavedená už od januára 2010. Táto záruka navyše nie je zvlášť spoplatnená a dokonca je prenosná na ďalšieho majiteľa vozidla, ktorý si Kiu kúpi ako jazdenku. Čo všetko táto záruka zahŕňa, kedy „padá“ a ako si ju vôbec môže automobilka dovoliť poskytovať ako štandard?
### Sedem rokov alebo 150-tisíc kilometrov Záruka je limitovaná vekom vozidla a jeho nájazdom, pričom záruku ukončí to, čo príde skôr. Prvé tri roky je ale kilometrový nájazd neobmedzený. Funguje je to tak, že ak na aute najazdíte pomerne málo, bude vám záruka platiť celých sedem rokov. Ak by ste v priebehu troch až siedmych rokov od kúpy nového auta dosiahli na odometri údaj 150 000 km, záruka vám padne práve týmto dosiahnutým údajom. ### 7-ročná záruka aj pre taxíky Pri komerčnom využití vozidla ako taxíka sa uplatňuje záruka s rovnakým časovým rozpätím, teda 7 rokov (84 mesiacov) alebo do 150 000 kilometrov. Tento detail vo významnej miere odlišuje záručné podmienky od Kie od ostatných výrobcovi, ktorí obyčajne záručné podmienky pre taxíky skracujú časovo alebo kilometrovým nájazdom.
Grafika s vyobrazením záručných lehôt v KIA
### Na čo sa 7-ročná záruka vzťahuje Keď je reč o reálnom význame podobných záruk, zaznievajú kritické hlasy, že aj tak v týchto zárukách nie je zahrnutý motor ako taký a jeho súčasti, ktoré tak či tak bude potrebné opraviť. V tomto prípade to však pravda nie je, KIA dáva záruku aj na tieto časti vozidiel, ktoré sa u niektorých iných automobiliek kazia už aj po dvoch rokoch. Záruka sa vzťahuje na motor, celé jeho ústrojenstvo vrátane turba a zavesenia, na prevodovku, v prípade vozidla s pohonom oboch náprav aj na prídavnú prevodovku a takisto na diferenciál. Obloženie spojky sú síce do záruky nespadá, ale na internete sa dočítate o skúsenostiach zákazníkov, ktorí po poruche spojky navštívili servis a oprava bola vykonaná v rámci záruky. Záruka na nové náhradné diely sú potom štandardné dva roky. Záruka sa vo všeobecnosti vzťahuje aj na všetky skryté výrobné vady a vady, ktoré nie sú dôsledkom nadmerného opotrebenia.
### Na čo sa 7-ročná záruka nevzťahuje Záruka sa nevzťahuje na vozidlá, ktoré slúžia ako taxíky a platí, že aby bola záruka celý čas platná, musíte ako majiteľ vozidla dodržiavať všetky intervaly servisných prehliadok „Podmienkou uplatnenia a udržania záruky je vykonanie predpísaných periodických servisných prehliadok v súlade s požiadavkami výrobcu a písomné potvrdenie o ich riadnom a včasnom vykonaní v tejto brožúre v čase uplatnenia reklamácie.“ V stručnosti platí, že záruka sa nevzťahuje na spotrebný materiál. Teda na oleje, filtre, opotrebované brzdy, spojkové obloženie, na opotrebovanie pneumatík, ktoré ste dostali spolu s novým autom. Samostatné záručné doby platia napríklad na lak, prehrdzavenie či navigáciu. Záruka na lak karosérie je platná päť rokov (ale v závislosti od konkrétneho modelu), audiosústavu a navigačný systém počas 3 rokov (do 100 000 km). Autobatéria má záruku iba zákonom stanovený minimum dva roky. Vylúčením záručnej opravy môže byť aj odôvodnenie servisu, že chyba vznikla v dôsledku nesprávnej manipulácie a nesprávneho používania. Ak ste dverami trieskali ako činkami v posilňovni, je pravdepodobné, že pánty po troch rokoch začnú vykazovať vôľu, vŕzgať či inak nekorektne pracovať. Alebo ak ste na Kia Ceed jazdili na superkrátkych trasách so studeným naftovým motorom, ktorého otáčky ste vytáčali do červených čísel, servisní technici si vedia históriu vozidla stiahnuť do počítača a oznámiť vám, že vaše nevhodné používanie spôsobilo poškodenie motora. Či však takáto situácia nastáva aj v praxi, nevieme potvrdiť ani vyvrátiť. V každom prípade platí, že či sa jedná o záručnú opravu, posudzuje technik v autorizovanom servise. Opäť pripomíname, že záruka vo svojej plnej miere 7 rokov alebo do 150 000 kilometrov platí, ak dodržíte všetky intervaly povinných servisných prehliadok. Práve pri zachovaní uvedeného dokáže automobilka garantovať spoľahlivosť svojich vozidiel až na celých sedem rokov. *(pôvodný príspevok bol aktualizovaný 5.5.2020)*




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie