Magazín

11 mimoriadne zaujímavých faktov o legendárnej Škode 1000 MB

Fotografie k článku poskytla Škoda Auto

Je to už 55 rokov, čo značka Škoda začala vyrábať moderné kompaktné vozidlo s názvom 1000 MB. Pre účel jeho výroby vznikla v Mladej Boleslavi celkom nová časť výrobného závodu a pre automobilku sa jednalo o významný model.

Embéčka bola prvé auto, ktoré sa vyrábalo skutočne vo veľkom. Denne až 150 kusov, pritom hovoríme o 60. rokoch 20. storočia, kedy bol dopyt po automobiloch zásadne odlišný od súčasnosti.

Škoda 1000 MB nebola iba bežným autom, ktoré malo modernejšiu karosériu nasadenú na starom podvozku. Automobil zaujal motoristickú verejnosť vďaka motoru s hliníkovým blokom v zadnej časti samosnej karosérie, vysokou mierou komfortu a vynikajúcou spotrebou benzínu. Je potrebné uviesť, že to 1000 MB nemala úplne ľahké, musela bojovať s povesťou Škody Octavia s motorom vpredu, ktorá disponovala pohonom zadných kolies.

Aj 1000 MB mala pohon zadných kolies, ale oveľa modernejší motor so zdvihovým objemom jeden liter uložený vzadu. V priebehu rokov však novinka presvedčila nielen technikou, ale aj dizajnom, ktorý bol z pohľadu dnešného pozorovateľa klasický, ale vo svojej dobe moderný a nápaditý.

Premiéra novej Škody 1000 MB sa odohrala presne 21. marca 1964, dnes teda oslavuje 55 rokov.

Škoda 1000 MB (60. roky 20. storočia) Zdroj: ŠKODA AUTO

11 faktov o Škode 1000 MB

  • Pôvodne sa 1000 MB označovala ako NOV, čo bol akronym od „Nové osobné vozidlo“.
  • Finálny názov 1000 MB odkazuje na zdvhový objem motora zaokrúhlený na 1000 cm3 a na Mladú Boleslav, kde bolo auto vyrábané.
  • Hmotnosť automobilu bola iba 755 kg, rozmery dosahovali 4,17×1,62×1,39 m.
Škoda 1000 MB (60. roky 20. storočia) Zdroj: ŠKODA AUTO
  • K výrobe vozidla ŠKODA 1000 MB sa používali špičkové technológie. Štvordverová karoséria vznikala zo 665 výliskov spojených 6 900 bodovými zvarmi.

  • Vozidlo sa testovalo na celkovo 50 prototypoch v extrémnych mrazoch Sovietskeho zväzu a v enormne vysokých teplotách na Kaukaze, kde bolo 45 °C v tieni.

  • 1000 MB mala dva batožinové priestory - vpredu aj vzadu!

  • Motor s objemom 988 cm3 spočiatku ponúkal max. výkon 27 kW (37 k), max. rýchlosť až 120 km/h a spotrebu iba 7-8 l/100 km.

  • Až v roku 1966 sa max. výkon motora zvýšil na 32 kW (43 k) a neskôr až na 38 kW (52 k).

  • Motor bol umiestnený vzadu a poháňal zadné kolesá.

Škoda 1000 MB (60. roky 20. storočia) Zdroj: ŠKODA AUTO
  • 1000 MB bola historicky prvé veľkosériové auto značky Škoda - od mája 1965 vznikalo cez tisíc vozidiel mesačne, na konci toho istého roka opúšťalo výrobný závod 150 vozidiel denne!
  • Do roku 1969 vzniklo viac ako 443 000 kusov, viac než polovica bola exportovaná (v roku 1965 išlo až o 70% výroby).
Škoda 1000 MB (60. roky 20. storočia) Zdroj: ŠKODA AUTO
Erik Stríž
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.