Jaguar XE prešiel modernizáciou: majú Nemci dôvod na obavy?

Nový Jaguar XE prichádza predovšetkým s modernizovaným vzhľadom a interiérom.
Vydané  Text: 

Úplne nový Jaguar XE sa predstavil s modernizovaným exteriérom a zásadne prepracovaným interiérom, ktorý je luxusnejší ako kedykoľvek predtým. Najmenší sedan od značky Jaguar sa tak ešte viac vzhľadom priblížil k vlajkovej lodi výrobcu, limuzíne XJ, o podobnosť s ktorou sa snažil predovšetkým model XF. XE je však vizuálne ešte ostrejší. Nový Jaguar XE sa bude ponúkať so štandardne inštalovanou automatickou prevodovkou a s pohonom zadných kolies, na želanie ponúkne pohon všetkých štyroch. Interiér nového XE našiel inšpiráciu v modeloch I-PACE a F-Type. Od I-PACE si vzal volant s podsvietenými senzorovými tlačidlami a infotainment Touch Pro Duo, od F-Type pochádza stredová konzola s rozhraním JaguarDrive Control pre výber jazdných profilov a ovládač prevodovky SportShift.
Novinkou v segmente je použitie technológie ClearSight, teda digitálneho vnútorného spätného zrkadla. Zobrazuje obraz z kamery, ktorá je umiestnená na „aerodynamickej plutve“ na streche. Prémiová automobilka ponúka už v základnej výbave modelu XE pomerne bohatú výbavu, za ktorú si v „automobiloch bežného sveta“ musíme doplácať. Jedná sa napríklad o 18-palcové disky kolies, automatickú prevodovku, elektricky ovládané kožené sedadlá, Full LED svetlomety vpredu aj vzadu, zadnú parkovaciu kameru s parkovacím asistentom a tiež o systém pre udržiavanie v jazdnom pruhu.
Za príplatok Jaguar ponúkne aj head-up displej, digitálnu prístrojovku Interactive Driver Display, bezdrôtové nabíjanie mobilov, rozpoznávanie dopravných značiek, adaptívny obmedzovač rýchlosti a doplnkové balíčky Connected Navigation Pro a Online Pack. Medzi príplatkovú techniku patrí aj vyššie zmienené zrkadlo ClearSight. Zákazníci budú mať na výber z úrovní výbavy S, SE a HSE, pričom každá z nich ponúkne aj príplatkový športový paket R-Dynamic. Každá z úrovní výbavy bude bohato personalizovateľná, svojím spôsobom tak môže byť každý kus XE jedinečný.
Pod dlhou prednou kapotou bude pracovať benzínový alebo naftový motor, dovedna ich automobilka ponúkne tri. Benzínový Ingenium vyvinie maximálny výkon ~224 kW (300 k), pohon všetkých štyroch kolies, zrýchlenie z 0 na 100 km/h už za 5,7 sekundy a max. krútiaci moment 400 Nm. Slabšou benzínovou alternatívou je motor Ingenium s max. výkonom 186 kW (250 k). Nafta je zastúpená 2-litrovým agregátom s max. výkonom 134 kW (180 k), max. krútiacim momentom 430 Nm a kombinovanou spotrebou 4,9 l/100 km. Keď sa pred piatimi rokmi automobilka podujala oživiť model XE, vzbudila tým veľkú pozornosť. Malo sa jednať o prvý automobil svojej triedy, ktorého nosný skelet tvoria z viac než 75% hliníkové zliatiny. Výrobca nabral skúsenosti s týmto konštrukčným vyhotovením pri modeloch XJ, XK a F-Type, ale pri XE je materiálom je špeciálne vyvinutá zliatina RC5754. O 75-percentnom podiele hliníka hovorí automobilka vo svojej anglickej tlačovej správe aj dnes.
Zrejme nikoho nešokujem tvrdením, že nový Jaguar XE považujem za jedno z najkrajších áut súčasnosti. Veď kombinuje snáď všetko, čo môže jeden chlap chcieť: eleganciu, agresívny, ale stále kultivovaný zovňajšok, športový charakter a po novom aj výrazne moderný interiér. Briti sa už v roku 2014 nebránili tvrdeniu, že sa modelom XE snažia zaútočiť na športové sedany z Nemecka. Je preto modernizácia Jaguaru XE ďalším dôvodom k tomu, aby sa Nemci začali báť? Do určitej miery určite áno, ale nemôžeme pochybovať o tom, že XE asi nikdy nebude takou masovkou ako jeho úhlavní konkrurenti BMW radu 3, Audi A4 či Mercedes-Benz Triedy C. Stále bude vyhradený skôr pre fajnšmekrov, ktorí prechovávajú sympatie k značke Jaguar ako takej.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.