Aktuality

Ani nové autá sa nevyhýbajú poruchám. Toto sú tie najčastejšie.

Ani nové autá sa nevyhýbajú poruchám

Keď kupujeme nové auto, robíme to nielen pre záujem o najnovší model, ale predovšetkým pre spoľahlivosť, bezpečnosť a aktuálnu technologickú vybavenosť automobilu. Očakávame, že nové auto bude minimálne počas záručnej doby fungovať bezproblémovo a bez akýchkoľvek porúch, lenže ani nové sa autá sa dokonale nevyhýbajú problémom.

Prieskum na 50-tisíc motoristoch z rokov 2017 a 2018 odhalil, že majú skúsenosti najmä s nasledovnými poruchami nových áut v priebehu prvých troch rokov používania:

Ani nové autá sa nevyhýbajú poruchám

Výfukový systém

Výfukový systém je komplexný systém pre odvádzanie a redukciu spalín motora, pričom každý automobil používa mierne odlišné technológie. Moderné automobily používajú už aj v benzínových motoroch filtre pevných častíc, do naftových je potrebné nalievať syntetickú močovinu AdBlue. Ani tieto a mnohé ďalšie opatrenia ale nie sú garanciou bezproblémového používania auta. Motoristi v prieskume uviedli, že mali problém pri prvej emisnej kontrole, ktorá odhalila väčšie objemy uvoľňovaných plynov a spalín. Vo veľkej miere sú za tieto nepriaznivé výsledky na emisnej kontrole zodpovední samotní vodiči, ktorí nevedia alebo nedbajú na to, že napríklad naftové motory nie sú ideálne na používanie výhradne v meste, prípadne jazdia na veľmi krátke vzdialenosti.

Ani nové autá sa nevyhýbajú poruchám

Navigačný systém a elektronika

Štyri percentá motoristov uviedlo, že majú skúsenosť s poruchou navigačného systému. Nie je to niečo, čo by ohrozovalo bezpečnosť, ale nahnevá to predovšetkým s ohľadom na fakt, že za navigáciu v aute sa obyčajne priplácajú stovky eur.

Častým neduhom moderných áut je náchylnosť na poruchy elektroniky, či už softvérové alebo iné, ktoré znefunkčnia elektroniku mechanicky. Jedná sa napríklad o rôzne senzory, spínače a snímače, o nekorektné spustenie niektorých funkcií (napr. cúvacej kamery) a podobne.

Ani nové autá sa nevyhýbajú poruchám

Batéria

Mohlo by sa zdať, že problém s batériou majú výhradne staršie autá, lenže prax nám odhaľuje aj súvislosť s úplne novými autami. Tri percentá motoristov sa sťažovalo na nedostatok energie v batérii alebo jej úplne vyčerpanie. Je potrebné uvedomiť si, že v tomto prípade zohráva veľkú úlohu samotný vodič a jeho šoférsky životný štýl. Ak vodič často jazdí krátke vzdialenosti a využíva systém Auto Štart/Stop, vyčerpávanie batérie bude prevyšovať nad jej dobíjaním alternátorom.

Ani nové autá sa nevyhýbajú poruchám

Mechanické súčasti brzdového systému

Zhodné tri percentá motoristov majú po krátkej dobe používania nového auta problémy s brzdovým systémom. Jedná sa o mechanické časti bŕzd, teda platničky a kotúče, eventuálne problémy s ručnou brzdou. Prejavy problémov sú očividné: pomalšia akcelerácia v dôsledku zovretých bŕzd, menej výrazný brzdný účinok, „mäkké“ brzdy, nepríjemné zvuky počas jazdy aj bez brzdenia.

Vyznáte sa v nápravách?

Tlmiče a celkovo diely nápravy

Mnohí si povedia, že vzhľadom na nízku kvalitu našich ciest bude lepšie vybrať si off-road alebo SUV v domnení, že ich nápravy vydržia viac. Je to nesprávne uvažovanie, pretože podstatou off-roadu nie je odolnosť pred výmolmi a dierami na ceste, ale schopnosť prechádzať terénom v nízkej rýchlosti.

Do servisov preto mieria v rovnakej miere crossovery a esúvečka, tak aj sedany, hatchbacky, liftbacky a kombi. Opotrebenie jednotlivých dielov nápravy by nemalo byť po troch rokoch tak výrazné, aby si vyžadovalo výmeny, ale tri percentá majiteľov nových áut sa sťažovalo práve na problémy s podvozkom. Nápravy vozidla a celkovo podvozok sú komplikovaný elektromechanický systém a nekvalitné cesty vedia privodiť technické problémy skôr, ako padne záruka nového auta.

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

image
Testy

POROVNÁVACÍ TEST: Škoda Fabia 1.0 TSI vs. Kia Rio 1.4 D-CVVT

Či chceme, alebo nie, bola to práve prvá generácia Škody Fabia, ktorá posunula kategóriu malých hatchbackov do role rodinných automobilov. Tento posun vyvolal ohlasy na opačnej strane a mnohí konkurenti reagovali. No najväčší záujem na ukrojení podielu majú, samozrejme, kórejské automobilky. Ako obstojí Škoda Fabia 1,0 TSI v porovnaní s Kiou Rio 1,4 D-CVVT?