Prečo autá stále používajú sklo a nie tvrdé plexisklo?

V dobe, keď sa takmer všetko vyrába z plastu, ostávajú okná áut stále zo skla. Prečo je tomu tak?
Vydané  Text: 

### Moderné plasty sú hotovým zázrakom. Majú vysokú tvrdosť, výborné optické vlastnosti, dajú sa precízne tvarovať a v prípade nárazu sa netrieštia, ale lámu. Sklo je tvrdé, ale preto krehké, prečo ho potom nenahradiť modernejšími materiálmi? V skutočnosti si túto otázku položilo už niekoľko konštruktérov automobilov a niektorí dotiahli svoje úmysly až do finále, kedy sa napríklad zadné okná v skladacích strechách kabrioletov robili práve z plastu. Automobil Austin-Healey Bugeye Sprite (60. roky 20. storočia) mal popri nezvyčajnom dizajne bočné okná z plexiskla s názvom perspex. Tieto okná sa na roadsteri posúvali netradične horizontálne.
Austin-Healey Bugeye Sprite (1959)
V 80. rokoch 20. storočia sa dokonca vážne uvažovalo nad tým, že sa sklá v autách nahradia polykarbonátom, ktorý sa už aj vtedy používal ako náhrada skliel v okuliaroch. Má porovnateľné optické vlastnosti ako konvenčné sklo, pritom ale o 40 percent nižšiu hmotnosť. Okrem toho, polykarbonát sa pri náraze tak ľahko nepoškodí, predovšetkým nepraskne po náraze kameňa. V časoch, keď sa automobilky seriózne zamýšľali nad tým, kde ušetriť kilogramy v záujme zníženia spotreby, by nahradenie skla plastom znamenalo významnú úsporu na hmotnosti. Neskôr v roku 1997 koncerny GE Plastics a Bayer AG ohlásili, že investujú celkovo 40 miliónov amerických dolárov do joint venture projektu s cieľom vytvoriť polykarbonát schopný nahradiť sklo. Po dvadsiatich rokoch poznáme iba dve autá moderné autá s polykarbonátom namiesto skla, dočítate sa o nich nižšie. ### Problémy s plastom Prax a skúšky však dokázali, že plast, nech je akokoľvek kvalitne pripravený, nie je pre použitie na oknách áut vhodný. Problémom je jeho tvrdosť, ktorá stále nie je porovnateľná s tradičným sklom. Na prvý pohľad sa nám síce môže zdať, že niektoré plasty sú aj na dotyk nerozlíšiteľné od skla, ale keby ste ho umiestnili na čelné sklo, rozdiely by sa po čase prejavili. Nižšia tvrdosť polykarbonátu zapríčiňuje, že sa na povrchu vplyvom počasia a drobných objektov tvoria škrabance, ktoré časom spôsobujú zníženie priehľadnosti. Počas dňa tieto malé poškodenia nemusia byť viditeľné, v noci a za dažďa by však mohli spôsobiť dramatický pokles viditeľnosti. S týmto problémom sa stretávajú vodiči vyššie spomenutého roadstera Austin-Healey Bugeye Sprite. Druhým vážnym problémom je reakcia na UV žiarenie, pod ktorým polykarbonát degeneruje. Aj napriek tomu, že v posledných dekádách sa reakčnosť plastu na UV žiarenie minimalizovala, stále nedosahuje schopností obyčajného skla. Po rokoch sa priehľadný plast vplyvom UV žiarenia, slnečného svetla a tepla stáva menej priehľadným, dokonca mierne žltne. ### Autá s plastom namiesto skla Od veľkolepých zámerov spoločností GE Plastics a Bayer AG prešlo viac ako dvadsať rokov, zdanlivo bez väčšieho úspechu. V skutočnosti však svet niekoľkých slávnych reprezentantov umelého skla (polykarbonátu) spoznal. Je ním napríklad aj Fiat 500L z roku 2012 – jeho posledné bočné sklo vzadu (na oboch stranách) je v skutočnosti plast. Je na mieste, ktoré sa tak ľahko nepoškodí a aj keď áno, neovplyvňuje to schopnosť vodiča riadiť vozidlo. Na rovnakom mieste sa okno z polykarbonátu objavilo aj v SEAT Leon (MK1) z rokov 1999 až 2006.
Fiat 500L
V januári 2017 automobilka Buick zverejnila technické podrobnosti k modelu GL8 určenému pre čínsky trh a po vzore Fiatu obsiahol aj priehľadný polykarobonát. Buick patrí medzi jednu z najpredávanejších značiek áut v Číne a umiestnenie skla je totožné s Fiatom 500L, hoci konštrukčne ide o celkom odlišné vozidlá.
Buick GL8 (2017)
### Súčasná technologická úroveň výroby skla je dnes natoľko vyspelá, že umožnila začlenenie okenných skiel priamo do bezpečnostnej výbavy automobilov. Budúcnosť umelých skiel nie je celkom márna, ale zatiaľ sa ukazuje, že naše tisícročia známe sklo nie je možné nahradiť plastom.
Zdroje:
http://www.themoldingblog.com/2017/01/17/sabic-strikes-gold-with-pc-glazing/
https://weeklypellet.com/2017/01/23/the-dream-of-polycarbonate-car-windows-is-still-just-a-dream-updated/
https://www.quora.com/Why-dont-car-companies-use-some-clear-hard-plastic-instead-of-glass-for-windows-and-windshields
http://ecomoto.sk/vyskusali-sme-fiat-500l-na-lpg-jazdi-svizne-ako-na-benzin-ale-za-podstatne-mensie-naklady/




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.