Pred odchodom na dovolenku si skontrolujte pneumatiky
Kontrola pneumatík a rezervy je pred odchodom na dovolenku rovnako dôležitá, ako naštudovanie si trasy.
Vydané Text: Erik Stríž
### Automobil by sme mali v primeranej miere skontrolovať pred každým vyrazením na cesty; a to bez ohľadu na to, či plánujeme prejsť desať alebo tisíc kilometrov. V praxi zvyčajne na kontrolu auta pred jazdou čas nemáme a vytvárame si tak návyk, ktorý sa nám môže časom vypomstiť.
Predovšetkým pred odchodom na dlhšiu cestu by vodiči mali venovať zvýšenú pozornosť pneumatikám svojich automobilov. Slováci stále radi a často jazdia na dovolenky „na vlastnú päsť“ so zámerom, že ušetria peniaze za dopravu, ktorú by im zabezpečila cestovná kancelária.
Ak autom cestuje celá rodina, vlastný transfer skutočne vychádza lacnejšie – spiatočná cesta do populárneho Splitu môže výjsť na približne 250 eur. Technická kondícia automobilu bude v bezstarostnosti dovolenky zohrávať významnú úlohu, preto má zmysel a je nanajvýš rozumné venovať pozornosť aspoň niektorým jeho súčastiam, najmä pneumatikám.
## Tlak v pneumatikách
Tlak v pneumatikách zvyčajne hodnotíme vizuálne a pocitovo. Ak do interiéru preniká po nafúkaní kolies priveľa vibrácii, zvyčajne je to dôsledok toho, že sme pneumatiky natlakovali príliš. Naopak, lenivejšie prejavy auta napovedajú o mäkkých gumách. Takéto hodnotenie však nie je správne, orientovať by ste sa mali výhradne podľa tabuľky o natlakovaní pneumatík, ktoré sú vytvorené práve pre vaše auto.
Odporúčané natlakovanie pneumatík sa líši v závislosti od nákladu a obsadenosti. Čím viac batožiny a pasažierov auto vezie, tým má byť natlakovanie vyššie. Zadné kolesá pritom môžu byť pod trocha väčším tlakom. Správne „nafúkané“ pneumatiky vám ušetria peniaze za palivo a tiež pri jazde na dlhé vzdialenosti pomáha znižovať opotrebovanie dezénu.
**Kde nájsť údaje o odporúčanom tlaku v pneumatikách?** Keď otvoríte dvere vodiča, na ráme vozidla nájdete štítok so štandardnými údajmi tlaku podľa aktuálne osadených rozmerov pneumatík a podľa obsadenosti (fotografia vyššie). Ak takýto štítok na aute nemáte, pozrite si aj ostatné dvere a ak neuspejete, hľadajte na internete.
## Vek pneumatiky nemá byť starší ako 5 rokov
Platí pravidlo, že čím je pneumatika staršia, tým má horšie vlastnosti a väčšie riziko poškodenia. Pneumatiky by nemali byť staršie ako štyri či päť rokov bez ohľadu na to, aký hlboký majú dezén. Ak sú vaše pneumatiky jazdené už viac ako päť sezón, odporúčame ich vymeniť za nové, respektívne aspoň za novšie.
**Ako zistiť vek pneumatiky?** Na každej pneumatike je popri jej značke a rozmere vyznačené aj štvormiestne číslo, zvyčajne zvýraznené v ováli. Prvé dvojčíslie hovorí o poradovom čísle týždňa v roku a druhé o roku, v ktorom bola pneumatika vyrobená. Číslo 2108 znamená, že pneumatika bola vyrobená v 21. týždni v roku 2008. Takúto pneumatiku by ste už mali vymeniť za novú.
## Dezén a povrchové poškodenia
Rovnako dôležitý je okrem veku pneumatiky aj jej dezén. Hĺbka dezénu nesmie byť menšia ako 1,6 mm pri letných a 3 mm pri zimných gumách. To sú však hraničné čísla: v praxi uvažujme o bezpečnej hodnote 3 mm pri letných a 4 mm pri zimných. Plytší dezén dramaticky zvyšuje riziko nehody a až zdvojnásobuje dĺžku brzdnej dráhy.
Okrem hĺbky dezénu by ste mali vo vlastnom záujme skontrolovať aj prípadné povrchové poškodenia pneumatík. Ak sú na nich trhliny, prípadné iné poškodenia, ktoré by mohli pri záťaži praskať, radšej celú pneumatiku vymeňte.
## Stav rezervy
Nikdy nezabúdajte na rezervu. Či už máte aute dojazdovku alebo plnohodnotné koleso, dbajte, aby bolo správne natlakované a aby aj povrch a dezén zodpovedali rovnakým nárokom, aké kladieme na ostatné kolesá. Ak v aute nevozíte rezervné koleso, je vašou zákonnou povinnosťou mať v aute aspoň sadu na opravu defektu.
## Brzdy
Alfa a omega bezpečnosti prevádzky automobilu je dobrý technický stav jeho brzdového systému. Ak vám dobre nepracuje ručná brzda a pozorujete zhoršený brzdný účinok pedálovej brzdy, zainvestujte tých zopár desiatok eur a dajte si vymeniť brzdové kotúče, brzdové platničky a nechajte si skontrolovať brzdovú kvapalinu.
Kľúčové pojmy pre tento článok: dovolenka v Chorvátsku; dovolenka autom; dovolenka vlastným autom; kontrola auta; hĺbka dezénu; dezén hĺbka; tlak pneu; natlakovanie pneumatík; pneu natlakovanie; Chorvátsko; dovolenka; more auto; autom k moru
Chorvátsko, Dovolenka, Kolesá, Koleso, Magazín, Návod, Oprava, Pneu, Pneumatika, Poradňa, Servis, Tipy A Triky
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk