Košickí študenti prešli 783 km na liter benzínu, tento rok ich chce prekonať Trnava aj Bratislava

Študentské tímy z Bratislavy, Trnavy a Košíc budú aj tento rok súťažiť v jedinečnej súťaži Shell Eco-marathon, aby dokázali, že jazdiť sa dá aj s minimálnymi nárokmi na spotrebu paliva a energie.
Vydané  Text: 

**Shell Eco-marathon Europe je každoročná medzinárodná súťaž, ktorej sa tento rok zúčastňuje až 172 študentských tímov so záujmom prekonávať stávajúce rekordy v dojazde experimentálnych vozidiel. Tieto vozidlá poháňané na konvenčné palivo alebo elektrinu majú za cieľ prejsť čo možno najdlhšiu vzdialenosť na jeden liter paliva alebo na ekvivalentný 1 kWh energie.** Účasť Slovákov na tomto podujatí nie je novinkou, posledné roky naši študenti preukázali schopnosť nielen teoreticky navrhovať, ale aj v praktickej rovine zostrojovať a rozbehnúť vozidlá s prekvapivo nízkou spotrebou. Ako uvádza značka Shell, slovenský rekord držia košickí študenti, ktorým sa podarilo na jediný liter benzínu prejsť vzdialenosť 783 kilometrov. V praxi to znamená priemernú spotrebu paliva iba 0,127 l/100 km. Rovnako ako minulé roky, aj tentokrát študenti prišli s inováciami, pričom všetky tri tímy majú so súťažou už predchádzajúce skúsenosti. Prikladáme texty z oficiálnych materiálov slovenskej časti projektu Shell Eco-marathon 2018:

Strojnícka fakulta TUKE

Košičania vsádzajú na úplne nové vozidlo. Karoséria nového auta bude z ultraľahkých materiálov, takže celková váha klesne na 35 kg. Vylepšený aerodynamický tvar eliminuje aj najmenší odpor vzduchu.
Košický tím a jeho vozidlo pre Shell Eco-marathon 2018


Strojnícka fakulta STU

Bratislavský tím tento rok upravuje spôsob riadenia. Ich vozidlo už nebude mať klasický volant, ale pákové riadenie. Zmenou prešla aj spojka, ktorá po novom nebude odstredivá, ale účinnejšia suchá trecia. Nový dizajn pripravujú študenti architektúry.
Bratislavský tím a jeho vozidlo pre Shell Eco-marathon 2018


Stredná priemyselná škola dopravná v Trnave

Tento rok tím pracoval na zrýchlení vozidla a z pôvodných 35 km/h sa dostal na 55 km/h, spevnil karosériu, prerobil systém riadenia vozidla a doplnil riadiacu jednotku elektromotora o systém rekuperácie (opätovné získavanie elektrickej energie z kinetickej energie vozidla).
Trnavský tím a jeho vozidlo pre Shell Eco-marathon 2018


Preteky v efektívnej jazde

Preteky Shell Eco-marathon Europe sa konajú v rámci festivalu inovatívnych myšlienok a vízií v oblasti budúceho využívania energie Make the Future. Tento rok opäť prinesú do olympijského parku Queen Elizabeth Olympic Park v Londýne nabitý štvordňový program (5. – 8. júla 2018). Okrem samotných pretekov návštevníci spoznajú energie budúcnosti ako napríklad vodíkový pohon, riešenia pre elektromobilitu alebo si budú môcť obzrieť autonómne vozidlo.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Autopriemysel

Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.
  • Autosalón v Ženeve 2024 naživo

    Všetko o novej Dacii Spring: Najlacnejší elektromobil prešiel výraznými zmenami. Pre firmy má skvelú funkciu navyše

  • Očakávame, že nová Dacia Spring bude aj naďalej veľmi atraktívna pre nákupcov firemných vozových parkov. Zostáva najlacnejším elektromobilom na európskom trhu.

     Prvýkrát ponúka obojsmerné nabíjanie V2L. To môže byť zaujímavé pre firmy, ktoré potrebujú mať počas prepravy tovarov napájanú chladničku alebo iné elektrické spotrebiče. Autorom našich fotografií je Rudolf Banecký.