Práve uplynulo 50. výročie od jeho prvých pretekov! Pamätáte si ešte tvár Nikiho Laudu pred osudnou nehodou? (GALÉRIA)

V apríli uplynulo presne polstoročie, keď sa Niki Lauda zúčastnil ako 19-ročný svojich prvých pretekov. Bolo to na Mini Cooperi a umiestnil sa na druhom mieste. Dnes sa hrdí troma titulmi majstra sveta F1 z rokov 1975, 1977 a 1984. Poznáme ho aj ako podnikateľa z oblasti leteckej dopravy.
Vydané  Text: 

Zdroj: Wikipedia, Pinterest, CNN, Blogspot
Založil dve letecké spoločnosti (Lauda Air a Niki). Je odborným konzultantom pre nemecké televízie počas víkendov Grand Prix. Niki Lauda patrí medzi tých šťastnejších pretekárov formule 1, ktorí svoju veľkú nehodu prežili. A dokonca sa vrátil aj ďalej pretekať. **Stalo sa to v roku 1976 na Veľkej cene Nemecka na Nürburgringu. Mal vážnu haváriu, počas ktorej jeho Ferrari vzbĺklo.** Po vdýchnutí horúcich toxických výparov sa ocitol blízko smrti a utrpel vážne popáleniny. Jazvy po popáleninách zanechali trvalé stopy.
**Pretekársky život** Aj keď sa narodil v zámožnej rodine, peniaze nevyhadzoval zbytočne von oknom. Všetko venoval automobilovému športu. Aby získal peniaze na vstup do Formuly 1, jazdil začiatkom 70. rokov preteky športových a cestných automobilov. Dokonca si vzal pôžičku v hodnote dvoch miliónov rakúskych šilingov na zakúpenie kokpitu v March-Ford.
**Nešťastná zákruta** Týždeň pred Grand Prix Nemecka 1976 na Nürburgringu Lauda vyzval svojich kolegov pilotov, aby bojkotovali tento závod pre nedostatočné bezpečnostné opatrenia. Nürburgringu totiž vypršala licencia platná 6 rokov. Väčšina jazdcov hlasovala proti bojkotu, a tak závod prebehol. V deň pretekov 1. augusta 1976 pršalo. Okrem jediného pretekára štartovali všetci na pneumatikách do dažďa.
V druhom kole, krátko po prejazde cez Breidscheid sa Laudovo Ferrari zrazu otočilo doprava, odrazilo sa od skalnej steny späť na cestu a vzbĺklo. Do horiaceho monopostu vrazil Brett Lunger, ktorému sa na rozdiel od Nikiho Laudu podarilo z vraku dostať von. **Lauda utrpel vážne popáleniny tváre a nadýchal sa horúcich toxických splodín**. Už o 42 dní, po dvoch premeškaných pretekoch, zajazdil Lauda Veľkú cenu Talianska a skončil na štvrtom mieste s krvácajúcimi ranami. Nasledovalo množstvo operácií a transplantácií kože. **[POZRITE SI VIDEO Z NEHODY TU](https://www.youtube.com/watch?v=piFtNVh-JSA)**








Pokračujte na ďalší príspevok »



ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.