Head-up displej: V minulosti nástroj na zabíjanie, dnes pomocník

Head-up displeje (HUD) sa už dostali aj do áut, ktoré nepovažujeme za prémiové. Sú to šikovné pomôcky, vďaka ktorým môže vodič venovať pozornosť vozovke a neobracať pohľad na palubovku. V minulosti to však určite nebol taký pomocník, ktorý by mal zvýšiť bezpečnosť – jeho uplatnenie bolo výlučne vojenské.
Vydané  Text: 

Head-up displej na čelnom skle BMW radu 7 s navigačnými pokynmi

Vojenské technológie určené na účinnú likvidáciu nepriateľa sa dostávajú do automobilov už niekoľko rokov. Ich úloha je však presne opačná. Namiesto zabíjania zvyšujú bezpečnosť na cestách a stávajú sa súčasťou príplatkovej výbavy aj cenovo dostupnejších áut.

Začiatky tejto technológie sa datujú do šesťdesiatich rokov minulého storočia. Vo vojenských lietadlách a vrtuľníkoch mali za cieľ minimalizovať informačné preťaženie pilota tým, že priamo v jeho zornom poli na čelnom skle sústreďovali najdôležitejšie informácie, potrebné na rýchlu reakciu. Ak ste videli napríklad film Top Gun, viete o čom je reč.
Pôvodná grafika head-up displejov používaných v armáde
Tom Cruise v ňom pomocou zamerania nepriateľa na Head-up displeji likviduje nepriateľské MIG-y jedna radosť. Prvým osobným automobilom s touto technológiou sa v roku 1988 stal Oldsmobile Cutlass Supreme. Od tej doby však uplynulo pekných pár rokov a dnes je tento užitočný doplnok po technickej aj funkčnej stránke omnoho ďalej.
Prvým osobným automobilom s technológiou head-up displeja sa v roku 1988 stal Oldsmobile Cutlass Supreme
To, že sa špičková technológia pôvodne vyvíjaná v utajených armádnych laboratóriách, dostáva aj do osobných automobilov, nie je nič nové. Snáď najznámejšou je navigačná technológia GPS, pôvodne určená na presné zameranie a následnú likvidáciu nepriateľského cieľa. Aj aktívne odpruženie podvozka malo svoj pôvod vo vojenských stíhačkách. S masovejším uplatnením head-up displejov v automobiloch začalo BMW, technické riešenie pre automobilku dodávala spoločnosť Siemens VDO. Princíp funkčnosti automobilového head-up displeja nie je vôbec komplikovaný, ale musí byť správne nastavený, aby bol použiteľný. Obraz totiž musí byť zreteľne čitateľný aj počas slnečného dňa i za šera.
Head-up displej na čelnom skle BMW radu 7, zobrazenie aktuálnej rýchlosti
Princíp tkvie v displeji, ktorý sa nachádza pod čelným sklom a ktorý zobrazuje obsah zrkadlovo. Obraz z tohto displeja sa odráža buď priamo na čelné sklo alebo na samostatné sklíčko, ktoré sa pri štarte auta vysunie z palubnej dosky. To, čo vodič vidí akoby nad prednou kapotou, je v skutočnosti iba odraz, respektíve projekcia. Moderné HUD zobrazujú údaje v základnej grafike, často farebne, aby vodič nebol rušený, ale aby mal okamžite k dispozícii všetky potrebné informácie k jazde.
Head-up displej vyrobený z mobilu pomocou aplikácie Sygic

Head-up displej z mobilu

Existujú riešenia, ktoré umožňujú vytvoriť head-up displej napríklad aj z obyčajného mobilu. Napríklad taká slovenská navigácia Sygic ponúka funkciu HUD, kedy sa displej začierni a svetlými symbolmi sú zobrazené iba navigačné pokyny a vybrané údaje o jazde. Mobil si v tomto režime položíte na palubnú dosku priamo pred seba tak, aby sa na čelnom skle odrážal displej telefónu. Cez deň to nie je veľmi praktické, pretože sa vám do čelného skla odráža celý telefón, ale za šera a večer je výsledný efekt naozaj pôsobivý.









Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS

Komfort vďaka odhlučneniu auta: Pozrite sa, ako vyzerá proces dodatočného odhlučnenia Škody Kodiaq

  • Nepríjemné zvuky počas jazdy? Takto si odhlučníte auto aj po rokoch!

     Dodatočné odhlučnenie auta výrazne zníži hluk, zvýši komfort pri cestovaní a chráni interiér aj pred tepelnými stratami. Koľko to stojí a ako ovplyvní odhlučnenie spotrebu a jazdné vlastnosti?
  • ROZHOVOR

    Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.