Výber najzaujímavejších noviniek z Detroitu!
Detroitský autosalón (North American International Auto Show) každoročne štartuje výstavnú sezónu. Pozrite si výber najzaujímavejších noviniek!
Vydané Text: Peter Orosz
**Jeep Cherokee**
Jeep na modeli Cherokee zmenil pozície predných svetlometov, denné LED svietenie dostalo o niečo estetickejšie vyhotovenie s prepracovanejším tvarom a celá predná maska pôsobí konzervatívnejším dojmom. Spoločne s mestskou verziou sa Cherokee predstavuje aj v tej odolnejšej, ktorá spodnú polovicu prednej masky a časť kapoty prekrýva ochranným plastom.
**Honda Insight Concept**
Tretia generácia hybridného modelu Insight ponúkne konzervatívnejší dizajn a lepšie jazdné vlastnosti, ktoré by mohli zaujať širšiu skupinu zákazníkov. Vystavovaný koncept má veľmi blízko k sériovej podobe, ktorú automobilka Honda predstaví ešte v priebehu tohto roka. Rozmermi aj vybavením sa novinka radí nad model Civic. Pod kapotou bude benzínový dvojliter spolupracovať s inovatívnym hybridným pohonom s dvoma elektromotormi. Priemerná kombinovaná spotreba by vraj nemala presiahnuť 3 l/100 km. V súčasnosti ešte nie je isté, či novinka príde aj do Európy.
**BMW X2**
Novinka zdieľa technický základ s modelom X1, takže zákazníci musia počítať s priečne uloženými agregátmi a prioritne predným náhonom. BMW X2 už na prvý pohľad pôsobí dynamickejším dojmom a v porovnaní s modelom X1 je novinka dokonca o 73 mm kratšia a o 72 mm nižšia. Ponúkne tiež výrazne agresívnejší dizajn karosérie a páčia sa nám aj originálne detaily v podobe malého loga na C-stĺpiku, farebne odlíšeného oplastovania či predných ľadviniek, ktoré sa historicky prvýkrát rozširujú smerom nadol. V interiéri budete sedieť nižšie ako v BMW X1. So spomínaným modelom však bude X2 zdieľať aj palubnú dosku, ktorej chýbajú výraznejšie možnosti individualizácie. Pod kapotou budú zo začiatku k dispozícii len tri dvojlitrové motory TwinPower Turbo. Základom bude sDrive20i (141 kW) s predným náhonom a so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Naftové verzie xDrive20d (140 kW) a xDrive25d (170 kW) dostanú klasický 8-stupňový automat s hydrodynamickým meničom a pohon oboch náprav xDrive. Až neskôr by mali do ponuky pribudnúť ďalšie motorizácie – xDrive20i (141 kW) a xDrive18d (110 kW) s pohonom oboch náprav, ale aj prednokolky sDrive18d (110 kW) a sDrive18i (103 kW) s 1,5-litrovým 3-valcom.
**Audi A7 Sportback**
Dlhoočakávaný model A7 Sportback sa v Detroite oficiálne odhalil aj širokej verejnosti. Dizajnéri si za vzor zobrali vlajkovú loď A8, čo sa odzrkadlilo najmä v prednej časti. Široká maska chladiča a predĺžené svetlomety s Matrix technológiou sa stali poznávacím znamením nových modelov ingolstadtskej automobilky. Z profilu si novinka zachováva charakteristické prvky, no doslova revolúcia nastala v zadnej časti. Spojené zadné svetlomety pôsobia exkluzívne a umožňujú zobrazovanie grafických animácií. Kuriozitou je zadný spojler, ktorý sa automaticky vysunie po prekročení 120 km/h. Minimalistický interiér á la Audi A8 odstraňuje fyzické tlačidlá, ktoré boli nahradené displejmi. Nás viac zaujali kvalitné materiály a špičková audiosústava od spoločnosti Bang & Olufsen. Novinka príde na náš trh už v priebehu februára s trojlitrovým šesťvalcom s výkonom 250 kW (340 k) a krútiacim momentom 500 Nm. Aj vďaka pohonu všetkých štyroch kolies Quattro dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h už za 5,3 sekundy. Údaje o spotrebe (6,8 l/100km) však pripomínajú fantasy literatúru. Neskôr by mali do ponuky pribudnúť aj štvorvalcové motorizácie s nižším výkonom a lepšou spotrebou. Základnú cenu v Nemecku stanovili na 67 800 eur.
**Ford Mustang Bullitt**
Pri príležitosti 50. výročia vzniku legendárnej snímky Bullitt so Stevom McQueenom sa automobilka Ford rozhodla predstaviť limitovanú edíciu Fordu Mustang. Auto bude k dispozícii s charakteristickou zelenou farbou a 19“ čiernymi kolesami. Celok má pripomínať filmový Mustang z roku 1968, ktorý si vo filme zahral jednu z hlavných úloh. Pod kapotou nájdeme dobre známy osemvalec s objemom 5.0 litra a výkonom 355 kW (475 k).
**Volkswagen Jetta**
Nová generácia modelu Jetta opäť narástla, a to najmä na dĺžku (4,7 m) a šírku (1,8 m). Sedan nižšej strednej triedy je postavený na modulárnej platforme MQB, vďaka ktorej sa konštruktérom podarilo znížiť hmotnosť aj výrobné náklady. Exteriér je remixom všetkých dobre známych dizajnových prvkov používaných naprieč celým spektrom automobilky. Malé déjà vu sme zažili aj v kabíne. Rozloženie ovládacích prvkov a vzhľad palubnej dosky je takmer totožný s modelom Polo. Okrem digitálneho prístrojového panela si cestujúci budú môcť prispôsobiť aj ambientné osvetlenie, ktoré je v tejto triede skôr raritou. Zlou správou je, že Jettu v Európe s najväčšou pravdepodobnosťou neuvidíme. Novinka je primárne určená pre americký a čínsky trh.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
auto motor a šport č. 11/2024
Štatút reklamnej a propagačnej súťaže GANT – auto motor a šport č. 11/2024
auto motor a šport č. 11/2023