Ako je to so zmenami v maximálnej povolenej rýchlosti?

Správy o tom, že Slovensko zavedie rovnaké opatrenia ako Francúzsko a zmení maximálnu povolenú rýchlosť z 90 na 80 km/h, sú dnes neopodstatnené.
Vydané  Text: 

Predstavte si, že by sa na Slovensku na všetkých mestách mimo miest a obcí znížila maximálna povolená rýchlosť z 90 na 80 km/h. Znamenalo by to skutočnú stratu času pri jazdách na dlhšiu vzdialenosť alebo by sa tak naozaj zvýšila bezpečnosť cestnej premávky?

V priebehu jednej hodiny jazdy tak dojazdíte o 10 kilometrov menej, ktoré pri rýchlosti 80 km/h doženiete v priebehu ďalších 7 a pol minúty. Vo Francúzsku veria, že na úkor niekoľkých minút cestovania navyše stojí za to spomaliť. Odmenou môže byť menej smrteľných nehôd na cestách, ako to zamýšľajú francúzski zákonodarcovia. K zníženiu maximálnej povolenej rýchlosti na okresných komunikáciách z 90 na 80 km/h dôjde 1. júna 2018 a podľa denníka Pravda bude táto zmena stáť daňových poplatníkov maximálne 10 miliónov eur. Do tejto sumy sú zahrnuté náklady na výmenu asi 200-tisíc dopravných značiek a preprogramovanie radarov na 400-tisíc kilometroch ciest. Okrem toho Francúzsko prijíma ďalších 20 opatrení, ktorými mieni znížiť nehodovosť a úmrtnosť na cestách. Podobný krok údajne zvažuje aj Nemecko. Hovorí sa o tom, že maximálna rýchlosť 80 km/h má byť zavedená spočiatku na okresných cestách užších ako osem metrov a pre nákladné automobily sa rýchlosť zniži iba na 60 km/h. Diaľnice s neobmedzenou rýchlosťou, ktorými je Nemecko slávne na celom svete, zatiaľ ohrozené nie sú.
Na Slovensku sa zmeny v maximálnych povolených rýchlostiach nepripravujú, Francúzsko a Nemecko naopak pristupujú k ich znižovaniu. Ilustračné foto.
Dôvod na znižovanie maximálnej rýchlosti tkvie vo vysokých číslach úmrtnosti na cestách, kde je dnes limit 90 km/h. Teoreticky by mohlo znamenať, že sa zníženie o 10 km/h prejaví signifikantne na štatistikách, avšak realita môže byť celkom odlišná od predpokladov. S nadhľadom by sme mohli tvrdiť, že oznamované znižovanie rýchlosti je obrovským experimentom, ktorého výsledok môžeme poznať už o jeden či dva roky. Podobne ako vo Francúzsku a v Nemecku, tak aj na Slovensku sa väčšina smrteľných nehôd odohráva na cestách 2. a 3. triedy. Na Slovensku je dovedna 18 031 km všetkých cestných komunikácií, z toho 10 363 km ciest III. triedy a 3 611 km ciest II. triedy (január 2016). U nás sa však o znížení maximálnej povolenej rýchlosti neuvažuje ako reálnom scenári pre najbližšie obdobie.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.