Veľkoprojekt IONITY môže byť revolúciou. Spojili sa preň aj zarytí konkurenti.

Joint-venture značiek Daimler, Audi a BMW, Ford a ďalších vybuduje stovky nových nabíjačiek, aby sa po Európe e-cestovalo komfortnejšie.
Vydané  Text: 

Projekt IONITY spojil značky spadajúce pod Daimler, Ford, VW a BMW.

Mercedes-Benz, Audi a BMW na jednej lodi? A ešte k tomu s Fordom, Volkswagenom, Porsche, Mini a dokonca Rolls-Royce? To realita veľkoprojektu IONITY, ktorý všetky tieto automobilky prinútil spolupracovať na nabíjacích staniciach v Európe.

Sieť superrýchlych nabíjačiek pre elektromobily a plug-in hybridy bude využívať jednotný štandard a veľká časť jeho cieľov má byť zrealizovaná do roku 2020. Niekomu sa môžu zdať slová o „veľkoprojekte“ pritiahnuté za vlasy, avšak v tomto prípade je reč o miliardách eur investovaných do infraštruktúry a do budúcnosti elektromobility v Európe. IONITY je pripravovaná paneurópska nabíjacia sieť rýchlonabíjačiek so štandardom CCS (Combined Charging System). Kapacita jednej nabíjacej stanice (jednotlivo) bude 350 kW, pričom by mali byť v blízkej budúcnosti rozmiestnené po Európe tak, aby umožňovali plynulé cestovanie elektromobilmi naprieč celým kontinentom. Hoci tlačová správa Daimleru uvádza, že veľkú časť plánov IONITY splní až v roku 2020, v skutočnosti už tento rok bude hotová „nabíjacia trasa“ medzi Nórskom a Rakúskom. Nabíjačky budú dostupné každých 120 kilometrov, dovedna ich bude 20, umiestnené budú v už existujúcich staniciach značiek OMV, Tank & Rast a Circle K. Neskôr v priebehu roku 2018 sa táto sieť rozšíri na 100 staníc, každá pre niekoľko zákazníkov súčasne bez ohľadu na značku auta a typ pohonu (EV alebo PHEV). Mercedes, BMW, Audi, Volkswagen, Rolls a ďalšie značky zachovajú podporu pre nabíjacie konektory typu CCS, ktorý považujú za ideálny. V roku 2020 by sa malo na diaľniciach Európy nachádzať už 400 nabíjacích staníc tohto rýchleho štandardu.
Ilustračná fotografia; nabíjanie plug-in hybridu značky Mercedes-Benz (foto: Erik Stríž/Ecomoto.sk)

Samé nové nabíjačky. Značka: v pláne.

O tom, že Európa má veľké plány s výstavbou nabíjacích staníc po celom kontinente vrátane Slovenska, sme informovali ešte v júli tohto roka. Projekt NEXT-E, o ktorom sa u nás dozvedáme vďaka značke BMW, bol vybratý Európskou komisiou na financovanie naozaj veľkou čiastkou. 18,84 milióna eur podporí budovanie nabíjacích staníc aj na Slovensku. Za projektom NEXT-E stoja viaceré spoločnosti, automobilka BMW je iba jednou z nich. Vybraný bol spolu s ďalšími 152 projektmi spomedzi 349 uchádzačov, všetkých zameraných na dopravu. Celkové financovanie v rámci programu CEF (Connecting Europe Facility (Nástroj na prepájanie Európy) dosahuje závratných 7,5 miliárd eur. NEXT-E nainštaluje 222 rýchlych nabíjacích staníc pre viacero štandardov (50 kW) a 30 ultrarýchlych nabíjacích staníc (150 – 350 kW). Nabíjačky sa budú nachádzať pozdĺž hlavných európskych dopravných koridorov a niektorých dopravných koridorov v rámci siete TEN-T. Vznikne tak rozšírená a lepšie vyvinutá infraštruktúra na nabíjanie elektrických vozidiel (EV) na Slovensku, v Českej republike, Maďarsku, Slovinsku, Chorvátsku a v Rumunsku. Konzorcium pozostáva zo spoločností E.ON Group (Západoslovenská energetika na Slovensku, E.ON Česká republika, E.ON Maďarsko, E.ON Rumunsko), spoločnosti MOL Group (reprezentovanej dcérskymi spoločnosťami vo všetkých šiestich zúčastnených krajinách), Hrvatska elektroprivreda v Chorvátsku, PETROL (v Slovinsku a v Chorvátsku), Nissan a BMW.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Spravodajstvo

Podvodníci a zlodeji si vydýchnu. HAKA oficiálne končí po 7 rokoch. Iniciatívu občanov štát prebrať nechcel, vraj kto by to robil

  • HAKA, občianska iniciatíva, ktorá pomáhala hľadať kradnuté vozidlá, končí. Štefan Farkas a Roman Grožaj projektu venovali niekedy aj 12 hodín denne a bez akéhokoľvek financovania.

     Zaujímali nás dôvody, prečo s projektom končia a čo bude nasledovať. Prikladáme archívny rozhovor so zakladateľom Štefanom Farkasom z mája 2019
  • Redakčný špeciál

    Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.